Rowerzyści w Katowicach / fot. UM Katowice
Reklama

 Miasto się chwali: „Liczba wypożyczeń w systemie roweru miejskiego jest już większa niż w całym poprzednim sezonie”. To oznacza, że mieszkańcy Katowic coraz częściej sięgają po tani i ekologiczny środek transportu po mieście jakim jest jednoślad. W Katowicach powstają też nowe drogi rowerowe.

„Wśród mieszkańców Katowic wzrasta popularność roweru jako środka transportu. Świadczy o tym statystyka, po czterech miesiącach działania systemu roweru miejskiego już udało się osiągnąć wynik ponad 132 tys. wypożyczeń. To o 2 tys. więcej niż przez cały ubiegłoroczny sezon” – wyjaśnia prezydent Katowic Marcin Krupa.

Reklama

W systemie „City By Bike” aktualnie dostępne są 124 stacje (112 miejskich i 12 partnerskich) oraz 1002 rowery – (898 miejskich i 104 partnerskie) w tym 20 w typie cargo, które mogą przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). W tym roku mieszkańcom udostępniona ma zostać jeszcze jedna stacja, zlokalizowana w rejonie kompleksu sportowego przy ul. Asnyka, której uruchomienie planowane jest na 1 września br.

„W tym roku obserwujemy znaczący wzrost liczby wypożyczeń w porównaniu do roku 2021. Tylko w maju odnotowaliśmy o 20 tys. wypożyczeń więcej niż w maju ubiegłego roku, w czerwcu i lipcu sytuacja się powtórzyła i wypożyczeń było znowu o kilkanaście tysięcy więcej niż w ubiegłym roku. Niezmiennie mieszkańcy najchętniej korzystają ze stacji „Katowice-Rynek”, w której odnotowano już ponad 6 tys. wypożyczeń, „Dworzec PKP-Młyńska” ok. 3,5 tys. wypożyczeń oraz „Pułaskiego – Wodny Plac Zabaw” ponad 2,9 tys. – to wyniki z końca lipca, a więc za pierwsze 4 miesiące działania systemu w tym roku” – wylicza Paweł Sucheta, przedstawiciel miasta Katowice ds. realizacji polityki rowerowej.

Dolina Trzech Stawów to jeden z najchętniej wybieranych kierunków użytkowników systemu City By Bike. Oprócz stacji przy Wodnym Placu zabaw również stacje „Dolina 3-ch Stawów” oraz „Camping 215” odnotowały już ponad 2 tys. wypożyczeń i łącznie z tych trzech stacji korzystano prawie 8 tys. razy.

W zeszłym roku od kwietnia do listopada system łącznie zanotował 130 171 wypożyczeń rowerów. Natomiast w okresie od kwietnia do końca lipca br. odnotowano już ponad 132 tys. wypożyczeń.

Uzupełnieniem istniejącej sieci dróg rowerowych w Katowicach będzie infrastruktura, która powstanie przy rozpoczynającej się niebawem rozbudowie układu komunikacyjnego na os. Paderewskiego – w rejonie ul. Sikorskiego i Pułaskiego. Zadanie to podzielone jest na dwie części. Pierwsza część obejmuje budowę układu drogowego wraz z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów od ul. Granicznej do ul. Szeptyckiego, natomiast w ramach drugiej części zadania powstanie ciąg pieszo–rowerowy na odcinku od ul. Szeptyckiego do ul. Sikorskiego. Łącznie, w ramach zadania powstanie prawie 550 m infrastruktury przyjaznej rowerzystom, która połączy się z istniejącą drogą dla rowerów w rejonie ulic Granicznej oraz Pułaskiego. Termin zakończenia całej inwestycji to IV kwartał przyszłego roku.

W ubiegłym tygodniu Miejski Zarząd Ulic i Mostów ogłosił przetarg na realizację zadania dotyczącego budowy pasów rowerowych wzdłuż ul. Sokolskiej na odcinku od ul. Chorzowskiej do ul. Misjonarzy Oblatów MN. To zadanie wybrane przez mieszkańców do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego, które będzie polegało m.in. na zawężeniu ul. Sokolskiej do trzech pasów ruchu i w miejscu wygospodarowanej przestrzeni wytyczeniu pasów rowerowych po obu stronach jezdni. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w przestrzeni miasta, czego przykładem mogą być pasy rowerowe wzdłuż ul. Jankego. Dodatkowo, w ramach zadania na skrzyżowaniu z ul. Morcinka oraz przed skrzyżowaniem z ul. Chorzowską pojawią się śluzy rowerowe. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 30 dni na realizację tego zadania od momentu przekazania mu placu budowy.

Na początku marca ruszyła budowa drogi rowerowej łączącej ze sobą dwie zabytkowe dzielnice Katowic – Nikiszowiec oraz Giszowiec. Prace budowlane na trasie o długości 2,4 km powinny zakończyć się pod koniec roku, a całkowity koszt tej inwestycji to ok. 4,5 mln zł.

Nowa infrastruktura dla rowerzystów powstaje także w centrum Katowic, gdzie trwa budowa m.in. zjazdu rowerowego pod Rondo im. gen. Ziętka z kierunku Koszutki. Długość drogi dla rowerów budowanej w tym miejscu będzie wynosiła 60 m, jednak połączy ona istniejące już ciągi rowerowe, co pozwoli na dojazd rowerem np. do Parku Śląskiego. Koszt tego przedsięwzięcia, to ok. 3,4 mln zł.

Reklama

1 Komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
25 − 13 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.