Miasto się chwali: „Liczba wypożyczeń w systemie roweru miejskiego jest już większa niż w całym poprzednim sezonie”. To oznacza, że mieszkańcy Katowic coraz częściej sięgają po tani i ekologiczny środek transportu po mieście jakim jest jednoślad. W Katowicach powstają też nowe drogi rowerowe.
„Wśród mieszkańców Katowic wzrasta popularność roweru jako środka transportu. Świadczy o tym statystyka, po czterech miesiącach działania systemu roweru miejskiego już udało się osiągnąć wynik ponad 132 tys. wypożyczeń. To o 2 tys. więcej niż przez cały ubiegłoroczny sezon” – wyjaśnia prezydent Katowic Marcin Krupa.
W systemie „City By Bike” aktualnie dostępne są 124 stacje (112 miejskich i 12 partnerskich) oraz 1002 rowery – (898 miejskich i 104 partnerskie) w tym 20 w typie cargo, które mogą przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). W tym roku mieszkańcom udostępniona ma zostać jeszcze jedna stacja, zlokalizowana w rejonie kompleksu sportowego przy ul. Asnyka, której uruchomienie planowane jest na 1 września br.
„W tym roku obserwujemy znaczący wzrost liczby wypożyczeń w porównaniu do roku 2021. Tylko w maju odnotowaliśmy o 20 tys. wypożyczeń więcej niż w maju ubiegłego roku, w czerwcu i lipcu sytuacja się powtórzyła i wypożyczeń było znowu o kilkanaście tysięcy więcej niż w ubiegłym roku. Niezmiennie mieszkańcy najchętniej korzystają ze stacji „Katowice-Rynek”, w której odnotowano już ponad 6 tys. wypożyczeń, „Dworzec PKP-Młyńska” ok. 3,5 tys. wypożyczeń oraz „Pułaskiego – Wodny Plac Zabaw” ponad 2,9 tys. – to wyniki z końca lipca, a więc za pierwsze 4 miesiące działania systemu w tym roku” – wylicza Paweł Sucheta, przedstawiciel miasta Katowice ds. realizacji polityki rowerowej.
Dolina Trzech Stawów to jeden z najchętniej wybieranych kierunków użytkowników systemu City By Bike. Oprócz stacji przy Wodnym Placu zabaw również stacje „Dolina 3-ch Stawów” oraz „Camping 215” odnotowały już ponad 2 tys. wypożyczeń i łącznie z tych trzech stacji korzystano prawie 8 tys. razy.
W zeszłym roku od kwietnia do listopada system łącznie zanotował 130 171 wypożyczeń rowerów. Natomiast w okresie od kwietnia do końca lipca br. odnotowano już ponad 132 tys. wypożyczeń.
Uzupełnieniem istniejącej sieci dróg rowerowych w Katowicach będzie infrastruktura, która powstanie przy rozpoczynającej się niebawem rozbudowie układu komunikacyjnego na os. Paderewskiego – w rejonie ul. Sikorskiego i Pułaskiego. Zadanie to podzielone jest na dwie części. Pierwsza część obejmuje budowę układu drogowego wraz z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów od ul. Granicznej do ul. Szeptyckiego, natomiast w ramach drugiej części zadania powstanie ciąg pieszo–rowerowy na odcinku od ul. Szeptyckiego do ul. Sikorskiego. Łącznie, w ramach zadania powstanie prawie 550 m infrastruktury przyjaznej rowerzystom, która połączy się z istniejącą drogą dla rowerów w rejonie ulic Granicznej oraz Pułaskiego. Termin zakończenia całej inwestycji to IV kwartał przyszłego roku.
W ubiegłym tygodniu Miejski Zarząd Ulic i Mostów ogłosił przetarg na realizację zadania dotyczącego budowy pasów rowerowych wzdłuż ul. Sokolskiej na odcinku od ul. Chorzowskiej do ul. Misjonarzy Oblatów MN. To zadanie wybrane przez mieszkańców do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego, które będzie polegało m.in. na zawężeniu ul. Sokolskiej do trzech pasów ruchu i w miejscu wygospodarowanej przestrzeni wytyczeniu pasów rowerowych po obu stronach jezdni. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w przestrzeni miasta, czego przykładem mogą być pasy rowerowe wzdłuż ul. Jankego. Dodatkowo, w ramach zadania na skrzyżowaniu z ul. Morcinka oraz przed skrzyżowaniem z ul. Chorzowską pojawią się śluzy rowerowe. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 30 dni na realizację tego zadania od momentu przekazania mu placu budowy.
Na początku marca ruszyła budowa drogi rowerowej łączącej ze sobą dwie zabytkowe dzielnice Katowic – Nikiszowiec oraz Giszowiec. Prace budowlane na trasie o długości 2,4 km powinny zakończyć się pod koniec roku, a całkowity koszt tej inwestycji to ok. 4,5 mln zł.
Nowa infrastruktura dla rowerzystów powstaje także w centrum Katowic, gdzie trwa budowa m.in. zjazdu rowerowego pod Rondo im. gen. Ziętka z kierunku Koszutki. Długość drogi dla rowerów budowanej w tym miejscu będzie wynosiła 60 m, jednak połączy ona istniejące już ciągi rowerowe, co pozwoli na dojazd rowerem np. do Parku Śląskiego. Koszt tego przedsięwzięcia, to ok. 3,4 mln zł.
A kto na tym zarabia, bo raczej nie miasto, które finansuje budowę przystanków.
Konfitury zjada kto inny….