Autobus / Fot. Tomasz Kawka / UM Katowice
Reklama

Katowicki PKM zyskał nowe spalinowe autobusy. Naładujemy w nich telefon, ochłodzą nas latem, bo są wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Mają też Wi-Fi, ogrzewanie, głosowe zapowiedzi przystanków, duże wyświetlacze, a także przyciski dla niedowidzących w alfabecie Braille’a. Zakup był sfinansowany ze środków własnych PKM-u. Obecnie przewoźnik obsługuje 60 linii. Każdego roku przewozi miliony pasażerów. 

Każdy z pojazdów marki MAN Lion’s City 12 kosztował ponad 1 mln zł. 

Reklama

Ostatnie dane sprzed pandemii, która na dwa lata zmieniła nasze podejście do komunikacji, pochodzą z 2019 r. Łącznie odnotowano wtedy 50 490 196 przejazdów, czyli więcej niż obywateli ma Korea Południowa. Najpopularniejszą linią jest ta z nr. 12 – pasażerowie przejechali nią 3 442 941 razy – tylu mieszkańców ma całe województwo małopolskie. W dalszej kolejności były linie 48 (ponad 2,2 mln przejazdów), 297 (2,6 mln przejazdów), 11 (1,8 mln przejazdów). Najmniej pasażerów z regularnych linii przewiozła nocna linia 906N (2 214) – w sumie PKM obsługuje łącznie 11 nocnych połączeń. 

W 2021 r. autobusy katowickiego PKM-u pokonały 17 297 778 km. Oznacza to, że łącznie okrążyły one Ziemię ponad 431 razy. W tym roku do końca maja przebyły już ok. 7,5 mln km. Najdłuższa linia katowickiego PKM to ta z nr. 149. W 2021 r. pokonała ona 632 891,85 km. To tak, jakby autobus tej linii objechał Polskę dookoła wzdłuż granic ponad 177 razy. Linia ta jeździ od Zawodzia przez Mysłowice, Imielin, aż do Chełma. Zatrzymuje się na ponad 50 przystankach. Średnia długość jej jednego kursu wynosi prawie 32 km. 

W większości autobusy są napędzane konwencjonalnie. 

„128 pojazdów, czyli ponad połowa z całego taboru, spełnia rygorystyczne wymagania normy Euro 6. Dodatkowo już 20 pojazdów posiada napęd elektryczny” – zwraca uwagę Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice. Pierwszy ,,elektryk” w barwach katowickiego PKM-u zaczął jeździć w 2018 r. – był to 18-metrowy Solaris. Jednak potrzeba zrównoważonego transportu zaczęła mieć znaczenie już kilka lat wcześniej. W bardziej ekologiczne napędy firma zaczęła inwestować od 2010 r. – łącznie z nowymi autobusami normę EURO 6 spełnia 128 pojazdów.

Oprócz coraz nowocześniejszych napędów, które zmniejszają negatywny wpływ na środowisko, autobusy zyskują kolejne udogodnienia. Obecnie wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, co oznacza, że osoby na wózkach inwalidzkich lub matki z dziećmi nie muszą sprawdzać na rozkładzie, czy uda im się swobodnie wejść do pojazdu. 204 pojazdy posiadają klimatyzację, 125 dysponuje Wi-Fi, a 140 ładowarkami USB.  

Obecnie w PKM Katowice zatrudnione są 793 osoby. Spośród nich 515 to kierowcy, którzy codziennie wyjeżdżają na trasy. Ciągle trwa również rekrutacja nowych kierowców, a PKM zachęca do zgłaszania się.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
9 − 5 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.