Szykują się duże zmiany dla kierowców na Giszowcu. Droga jest prawie gotowa, będą kolejne utrudnienia. Wjazd z A4 na DK86 pozostaje zamknięty. W środę 20 kwietnia wykonawca przebudowy drogi w rejonie Giszowca otworzy zjazdy z ul. Pszczyńskiej zarówno z kierunku centrum Katowic, jak i od strony Tychów w stronę Ligoty, Ochojca i Brynowa (ulica 73 Pułku Piechoty – DK81). To oznacza, że 7 z 9 łącznic już zostanie otwarte. Nowe utrudnienia pojawią się w rejonie ulicy Kolistej, której fragment zostanie zamknięty.
Nowy układ drogowy, który ma oddzielić ruch tranzytowy od lokalnego jest już w około 90 procentach gotowy. Kierowcy jadący zarówno w kierunku centrum miasta z Ligoty, Ochojca, jak i w stronę Ligoty, Ochojca i Brynowa z kierunku Tychów będą korzystać z bezkolizyjnego węzła drogowego. Ruch na ul. 73 Pułku Piechoty do centrum będzie się odbywał jednym pasem.
Wykonawca realizuje wiele działań równolegle, a przebudowa węzła wkracza w ostatnią fazę prac. Zakończenie inwestycji przewidywane jest na drugą połowę roku.
„Obecnie jesteśmy skoncentrowani na robotach wykończeniowych na obiektach mostowych oraz robotach drogowych konstrukcyjnych, brukarskich oraz bitumicznych na nowo budowanych wschodnich jezdniach ul. Pszczyńskiej (DK86)” – mówi Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI – generalnego wykonawcy robót.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu prac, od 20 kwietnia, konieczne będzie wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu.
„Fragment węzła Kolista (po stronie Giszowca) zostanie czasowo zamknięty w obu kierunkach. Mieszkańcy dzielnicy Giszowiec, chcący dojechać do centrum Katowic, bądź w kierunku Tychów, będą kierowani objazdem poprzez ulice: Szopienicką, Górniczego Dorobku, Gospodarczą do al. Murckowskiej” – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu Urzędu Miasta Katowice. „Natomiast mieszkańcy fragmentu osiedla przy wyłączonym z ruchu odcinku ul. Kolistej, jadący do centrum Katowic, będą kierowani do skrzyżowania ul. Kolistej z ul. 73 Pułku Piechoty, a następnie w stronę nowej łącznicy zlokalizowanej przy wyjeździe z DK81. Dla pieszych przygotowano ciąg pieszy łączący ul. Kolistą na wysokości stacji paliw ze skrzyżowaniem z ul. Karolinki i 73 Pułku Piechoty. Zostanie on częściowo zlokalizowany na terenie kopalni Murcki-Staszic” – dodaje naczelnik.
W ścisłym rejonie obowiązywania czasowej organizacji ruchu drogowego funkcjonują linie autobusowe: 30, 72, 223, 292, 672N, 674, 695, 920, 906N. Wprowadzone zmiany tras przejazdu spowodują wydłużenie drogi dojścia do przystanków autobusowych stałych i tymczasowych, tj.: z rejonu przystanku „Giszowiec Kosmiczna” na przystanek „Giszowiec Mysłowicka” – wydłużenie o ok. 450 metrów, z rejonu przystanku „Giszowiec Szyb Roździeński” na przystanek „Giszowiec Przyjemna” wydłużenie o ok. 500-550 metrów, z rejonu przystanku „Giszowiec Mysłowicka” na przystanek „Giszowiec Mysłowicka” [stanowisko tymczasowe] lub „Giszowiec Tymczasowy”.
Dla mieszkańców Giszowca oraz kierowców przygotowano specjalną stronę internetową: www.DK86.pl. Znajdują się na niej szczegółowe informacje na temat zmiany organizacji ruchu, z zaznaczeniem na mapach planowanych objazdów, a także ciągów pieszych.
„Strona internetowa stanowić będzie niezbędnik i kompendium wiedzy na temat wszystkich działań dotyczących nowej organizacji ruchu. W Giszowcu mamy, co prawda już trwającą inwestycję, ale najbliższy czas to wprowadzenie dość istotnych zmian” – tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, z-ca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej, Katowickie Inwestycje S.A., która zapowiada, że jeśli takie rozwiązanie się sprawdzi, będzie również wykorzystywane przy komunikacji o innych inwestycjach prowadzonych przez spółkę Katowickie Inwestycje. Na stronie internetowej zamieszczone zostaną także filmy pokazujące nowo otwarte przejazdy.
Koszt robót budowlanych inwestycji na Giszowcu wynosi 309,8 mln zł, z czego 239,3 mln zł to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycja w liczbach:
• 58,5 tysiąca – tyle pojazdów codziennie przejeżdża po DK86 na wysokości katowickiego Giszowca
• 309,8 mln zł – tyle kosztować będzie przebudowa węzłów DK81 i DK86
• 3,62 km – to łączna długość rozbudowywanych i przebudowywanych dwóch odcinków DK81 i DK86
• blisko 90% –- tyle wynosi poziom zaawansowania prac