Coraz bliżej velostrady z Katowic do Sosnowca i Mysłowic. Miasto wraz z Metropolią i zainteresowanymi gminami wypracowało treść porozumień zawieranych w zakresie przygotowania procesu budowy Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych (MSTR).
Wypracowane porozumienia dotyczą działań na rzecz realizacji metropolitalnych dróg rowerowych. Pierwsze zawierane porozumienia będą dotyczyć dwóch połączeń rowerowych o podwyższonym standardzie: połączenia Katowice-Mysłowice i połączenia Katowice-Sosnowiec.
„Połączenie Katowice-Mysłowice będzie realizowane etapowo. W pierwszym etapie Katowice, przy finansowym udziale GZM, wybudują połączenie rowerowe o długości ok. 4km na odcinku pomiędzy Brynowem, od przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta, a dzielnicą Giszowiec, przy czym od wysokości ul. Huberta do rejonu ul. Kolistej infrastruktura pobiegnie w śladzie zlikwidowanej linii kolejowej i będzie miała parametry velostrady. Ta część inwestycji jest już projektowana i zakładamy, że zostanie zrealizowana w przyszłym roku” – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu. „W drugim etapie planowana jest realizacja przedłużenia velostrady w kierunku Mysłowic – w śladzie dawnej linii kolejki piaskowej. Etap drugi będzie podlegał pracom koncepcyjnym zleconym przez GZM „– dodaje naczelnik.
Połączenie Katowice-Sosnowiec znajduje się na wczesnym etapie realizacji. Zgodnie z opracowanym porozumieniem, obecnym zadaniem GZM będzie zlecenie prac koncepcyjnych dla wytyczenia połączenia rowerowego o podwyższonym standardzie, które rozpoczynać się będzie przy kampusie Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Bankowej i z wykorzystaniem „Bulwarów Rawy” oraz dawnego śladu kolejowego, łączyć się będzie z dzielnicą Borki i prowadzić będzie w kierunku Sosnowca.
Wymienione wyżej połączenia są pierwszymi, lecz nie jedynymi planowanymi przez Katowice i Metropolię. Obecnie trwają analizy dla kolejnych połączeń rowerowych w ramach MSTR.
Ponadto, na ukończeniu są również prace projektowe w zakresie infrastruktury rowerowej mi.in. wzdłuż ul. Francuskiej, na odcinku od ul. Trzech Stawów do istniejącej infrastruktury wzdłuż ul. Lotnisko oraz połączenia ul. Konnej z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5. Dodatkowo, trwają również prace projektowe dla dróg dla rowerowych przegłosowych w poprzednich latach w ramach Budżetu Obywatelskiego.