Po tragedii w Katowicach kierowcy autobusów mają przyciski „SOS”. Będą też musieli mówić po polsku. Zarząd Transport Metropolitalnego zapowiedział poprawę bezpieczeństwa kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej. Co się zmieni?
Na wniosek Komisji Transportu Rady Miasta Katowice, ZTM poinformował o działaniach, które mają poprawić bezpieczeństwo zarówno kierowców jak i pasażerów. Jednym z elementów poprawiających bezpieczeństwo ma być przycisk „SOS”, połączony ze ŚKUP.
„Funkcja ta pozwala na szybkie i efektywne przesłanie sygnału alarmowego przez kierowcę znajdującego się w sytuacji zagrożenia. W tym celu została opracowana stosowna instrukcja, w treści której opisano sposób działania i użytkowania ikony alarmowej, a także opisano procedurę przyjmowania zgłoszeń kierujących oraz odpowiedniej reakcji dyspozytorów na przesłane komunikaty” – poinformował ZTM.
Od początku grudnia nowa funkcjonalność działa w fazie testowej. Docelowo ma działać we wszystkich pojazdach wyposażonych w czytniki ŚKUP.
Zmiany w umowach
ZTM wprowadzi także odpowiednie zapisy regulujące kwestie bezpieczeństwa w umowach pomiędzy organizatorem transportu (ZTM), a operatorami (jak np. PKM Katowice).
Jakie zmiany pojawią się w nowych umowach, które zostaną podpisane w styczniu 2021?
– obowiązek zapewnienia służby dyspozytorskiej, wyposażonej w bezpośrednią łączność telefoniczną ze służbami nadzoru ruchu ZTM oraz łączność ze wszystkimi pojazdami. Obsługę dyspozytorską w przypadku przeznaczenia do obsługi w danym okresie do 50 pojazdów zapewnia przynajmniej jedna osoba, a w przypadku przeznaczenia do obsługi 51 lub więcej pojazdów, co najmniej 2 osoby pracujące jednocześnie,
– obowiązek posiadania telefonu dedykowanego wyłącznie do kontaktu z ZTM,
zobowiązanie do zatrudniania kierujących władających językiem polskim w stopniu komunikatywnym, w celu ułatwienia kontaktu z pasażerami, służbami dyspozytorskimi oraz innymi służbami – porządkowymi i ratunkowymi,
obowiązek odpowiedniego przeszkolenia kierujących w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny, w tym zasad przeprowadzania ewakuacji z pojazdu w razie wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów,
– obowiązek wyposażenia wszystkich nowych pojazdów w system monitoringu rejestrujący obraz, który przechowywany jest przez okres co najmniej 10 dni wraz z niezbędnym oprogramowaniem do obróbki i kopiowania zarejestrowanego obrazu w celu ochrony osób oraz mienia oraz zobowiązanie do sukcesywnego uzupełniania tego wyposażenia w starszych pojazdach. Operator musi również posiadać wdrożoną procedurę obsługi monitoringu wizyjnego,
obowiązek wyposażenia wszystkich nowych pojazdów w system kontroli trzeźwości kierowcy, posiadający analizator wydechu oraz immobiliser uniemożliwiający uruchomienie silnika przez kierowcę znajdującego się pod wpływem alkoholu, oraz zobowiązanie do sukcesywnego uzupełniania tego wyposażenia w starszych pojazdach,
– obowiązek wyposażenia wszystkich pojazdów w apteczkę pierwszej pomocy, spełniającą wymagania normy DIN 13169.