DK 86/81 / fot. NDI
Reklama

Prace na DK86/81 w 75 procentach gotowe. Piątą z łącznic kierowcy pojadą już w listopadzie, deklaruje katowicki magistrat. W ramach inwestycji dostępne będą nowe rozbudowane odcinki Drogi Krajowej nr 86 i Drogi Krajowej nr 81, a także sześć nowych wiaduktów, dwa podziemne przejścia dla pieszych oraz dziewięć bezkolizyjnych łącznic.

Oprócz nowego układu drogowego zakres prac obejmuje konieczną przebudowę wszystkich sieci uzbrojenia podziemnego. Jak dotąd generalny wykonawca, czyli sopocka firma NDI, przebudowała już sieci gazowe o łącznej długości 2,7 kilometra, a także sieci wodociągowe, ciepłownicze oraz linię wysokiego napięcia na odcinku kolidującym z inwestycją o długości ponad jednego kilometra. Dodatkowo przebudowano kolidujące sieci kablowe elektroenergetyczne oraz sieci teletechniczne należące do wielu podmiotów.

Reklama

Przebudowywali sieci

„Co ciekawe, musieliśmy również przebudować sieci, które należą do kopalni węgla kamiennego „Murcki-Staszic”: kanał wód dołowych, zapewniający odwodnienie kopalni, kanalizację ogólnospławną, rurociąg wody technologicznej oraz rurociąg sprężonego powietrza” – wylicza Adam Owsiany, dyrektor projektu NDI. „Największym wyzwaniem w ramach inwestycji drogowo-mostowej, była przebudowa magistrali wodociągowej, która zasila sześć miast aglomeracji górnośląskiej. Zrealizowany odcinek ma średnicę 1,2 metra i długość ponad 1300 metrów” – dodaje.

Magistrala otrzymała nowy rurociąg oraz 10 komór rewizyjnych. Odcinki, na których przebiega, zlokalizowane pod liniami kolejowymi i układem drogowym, zostały wykonane metodą mikrotunelingu w rurach osłonowych.

DK 81 jest gotowa

Postęp prac można dostrzec już gołym okiem, a kierowcy na co dzień korzystają z nowej, oddanej już do użytku infrastruktury. Przypomnijmy, dotąd Droga Krajowa 86 miała przekrój dwujezdniowy. Obecnie wykonywany fragment (o długości 2,5 kilometra) ma dwie nowe jezdnie główne oraz dwie jezdnie zbierająco-rozprowadzające, które zapewniają połączenie z bezkolizyjnymi łącznicami, obsługującymi zarówno ruch tranzytowy, jak i ruch lokalny.

„W pierwszym etapie wykonaliśmy dwie nowe jezdnie zachodnie, które już zostały oddane do ruchu. Obecnie realizujemy budowę obu jezdni wschodnich, z wiaduktami, które znajdują się w ich ciągu” – tłumaczy dyrektor projektu NDI. „Droga Krajowa 81 została już przez nas przebudowana na długości 1100 w przekroju dwujezdniowym dwupasmowym” – dodaje.

Piąta łącznica lada dzień

Ale jedna z najważniejszych katowickich inwestycji drogowych ostatnich lat to nie tylko budowa dróg. Aby wybudować projektowane wiadukty, wcześniej należało wzmocnić podłoże pod każdą z projektowanych podpór mostowych. Wykorzystano w tym celu innowacyjną technologię wzmocnienia podłoża panelami gruntobetonowymi „trench-mix”. Wykonano panele do głębokości 9 metrów. Zaprojektowano też i wykonano ponad 1000 kolumn DSM, które sięgają głębokości 14 metrów.

Powstają też dwa podziemne przejścia dla pieszych. Właśnie realizowane są roboty żelbetowe i budowa odwodnienia. Zarówno po stronie wschodniej, jak i zachodniej DK86 powstaną schody i rampy, które zostaną zadaszone. W planie jest także dziewięć bezkolizyjnych łącznic. Już w listopadzie kierowcy będą mogli pojechać piątą, oddaną do użytku łącznicą. Poprowadzi ona ruch od strony centrum Katowic i Sosnowca w kierunku Skoczowa i Wisły.

Trwa też przebudowa skrzyżowania ulic: Kolistej, Karolinki i 73. Pułku Piechoty. –

„W październiku rozpoczęliśmy kolejny etap przebudowy ul. 73. Pułku Piechoty i ul. Kolistej, w ramach którego zostanie wybudowana nowa kanalizacja deszczowa, sieci elektroenergetyczne i teletechniczne. Następnie wykonamy nową konstrukcję drogową wraz z chodnikami. Tam prace prowadzone są „połówkowo”, z utrzymaniem przejezdności w jednym kierunku” – mówi Adam Owsiany z NDI. – Wykonaliśmy również roboty zabezpieczające głęboki wykop w ściankach szczelnych wraz z robotami ziemnymi pod projektowany podziemny zbiornik retencyjny, odbierający wody opadowe z kanalizacji deszczowej” – dodaje.

W najbliższych tygodniach zaplanowano montaż całego zbiornika zaprojektowanego z rur średnicy 3,6m, ułożonych w dwóch rzędach o łącznej długości 86 metrów i pojemności 590 metrów sześciennych. Będzie to zbiornik w całości podziemny.

Wszystkie prace na węźle DK86/DK81 zakończą się do połowy przyszłego roku. Koszt inwestycji to około 308 miliona złotych, z czego 244 milionów dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
19 + 13 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.