Autobus / fot. ZTM

ZTM ogłosił przetarg na obsługę sieci komunikacyjnej. Poproszono CBA o jego monitorowanie. Przetarg obejmuje najbliższe 8 lat, dotyczy ponad 300 autobusów i 166 milionów wozokilometrów – to najwieksze postępowanie w historii całej Metropolii. Ma jednocześnie ujednolicić oczekiwania Zarządu Transportu Metropolitalnego względem taboru. Oferty można składać do 1 września 2021 roku – startować mogą firmy z całej Unii Europejskiej.

Oprócz znaczącego wpływu na kształt miast, przetarg bezpośrednio przyczyni się do zwiększenia komfortu podróżowania komunikacją miejską. Ustandaryzowane ma być m.in. wyposażenie dla pojazdów. Uwzględniono zapisy dotyczące m.in. roku produkcji, normy spalin, a także wyposażenia – chodzi m.in. o klimatyzację, ogrzewanie, ładowarki USB i dostęp do WiFi. Uwagę zwraca zaplanowane ewolucyjne wdrażanie tych zmian.

„Standardy będą podnoszone stopniowo. Wraz z upływem czasu oczekiwania względem przewoźników będą coraz wyższe. Oznacza to, że jakość świadczonych przez ZTM usług będzie systematycznie rosnąć” – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. „Oczywiście mamy na względzie potrzeby różnych grup pasażerów. Będziemy podnosić komfort podróży osobom z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej mobilności. Dostępne będą podnośniki lub rampy najazdowe. W pojazdach standardem będzie podłoga antypoślizgowa” – dodaje Grzegorz Kwitek.

Nowością jest to, że nastąpi przejście z obsługi poszczególnych linii na pulę dostępnych wozokilometrów. “Oznacza to większą elastyczność w zarządzaniu komunikacją miejską, zwłaszcza przy organizowaniu przewozów zastępczej komunikacji autobusowej” – wyjaśnia Grzegorz Kwitek.

Standaryzacja obejmie także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów, w tym kolory i tzw. System Informacji Pasażerskiej. Dzięki temu pasażerowie korzystający z różnych linii autobusowych będą mogli cieszyć się takim samym bezpieczeństwem i komfortem podróży w autobusach kursujących pod szyldem ZTM. Usługi przewozowe będą świadczone na podstawie ogłoszonego postępowania od 2022 r.

Szczegółowo wypracowana dokumentacja zawiera wiele stron i poprzedzona była czasochłonnymi pracami oraz konsultacjami z ekspertami oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, przedstawicielami miast i gmin. Kierując się zasadą transparentności i w trosce o przebieg postępowania ZTM poinformował Centralne Biuro Antykorupcyjne o przetargu, by monitorowało jego przebieg.

„To największy przetarg w historii Zarządu Transportu Metropolitalnego i jeden z największych w kraju, jeśli chodzi o branżę transportową. Projekt obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 autobusów. Jako jednostka budżetowa zachowujemy wysoki standard całego procesu. Zapraszamy do składania ofert” – mówi Małgorzata Gutowska.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
16 − 3 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.