Podpisanie umowy na studium wykonalności dla linii Katowice-Ostrawa / fot. A. Kucharzewska / Śląski Urząd Wojewódzki

Nowa linia kolejowa Katowice-Ostrawa coraz bliżej. Jest kontrakt na studium wykonalności do budowy polskiego odcinka nowej linii. To właśnie dzięki temu połączeniu Jastrzębie-Zdrój uzyska dostęp do kolei. Dzisiaj jest największym miastem w Polsce, które takie dostępu nie ma. Trasa jest częścią wspólnej inwestycji kolejowej krajów Grupy Wyszehradzkiej między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.

W sumie w ramach odcinka Katowice-Ostrawa powstanie 75 km torów. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej między Katowicami i granicą z Czechami oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego.

Reklama

„Katowice – Ostrawa to ważny odcinek Kolei Dużych Prędkości, który z jednej strony zwiększy atrakcyjność regionu, a z drugiej połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej. Z jednej strony przyniesie efekt lokalny dla Śląska, a z drugiej będzie stanowić przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcami infrastruktury z krajów V4, razem tworzymy połączenie KDP między Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami” – zapewnia Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Przedmiotem umowy jest studium wykonalności dla planowanej linii kolejowej. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum z firmą Egis Poland jako liderem, która wyniosła prawie 11 mln zł netto. O wyborze decydowały cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (w pozostałych 30 proc.).

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Linia zostanie zaprojektowana tak, aby możliwe było kursowanie najszybszych pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h.

W województwie śląskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycje docelowo mają zapewnić skrócenie przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

1 Komentarz

  1. To jest ta linia, pod którą wytną lasy w Panewnikach, Śląski Ogród Botaniczny i będą burzyć nowe domy w Mikołowie?

    Super inwestycja, nie ma co.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
19 + 21 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.