Trasa rowerowa na al. Korfantego / fot. UM Katowice
Reklama

Miasto zapowiada w tym roku 13 km nowych tras rowerowych. Za 14 mln zł. Tyle właśnie Katowice w tym roku zamierzają przeznaczyć na infrastrukturę rowerową. Pod koniec 2020 roku w mieście było blisko 180 km tras rowerowych. 

W ubiegłym roku Katowice na drogi rowerowe wydały 6 mln zł, w tym roku planuje w sumie 14 mln zł. Ważną inwestycją w tym roku będzie połączenie Śródmieścia z Centrum Przesiadkowym „Brynów”. 

Reklama

„Ta trasa ma służyć rowerzystom podróżującym z południowych dzielnic  do ścisłego centrum Katowic. Powstająca droga dla rowerów połączy od południa istniejącą trasę w rejonie sklepu LIDL dwustumetrowym odcinkiem wzdłuż ulicy Jankego z węzłem przesiadkowym Brynów i dalej pobiegnie wzdłuż ulicy Kościuszki. Koszt tej inwestycji wyniesie 1,7 mln zł, a jej długość osiągnie około 1,4 km” – informuje katowicki magistrat. 

W drugiej połowie czerwca bieżącego roku rozpoczęły się roboty związane z budową odcinka drogi  rowerowej wzdłuż ulicy Kościuszki od ul. Gawronów do ul. Ceglanej. Powstanie on od strony jezdni, co oznacza zwężenie pasów ruchu w tym rejonie. Częściowo zlikwidowane zostaną miejsca postojowe (ok. 10 szt.) w dolnej części ul. Kościuszki, przy ul. Ceglanej. W tym rejonie powstanie również zieleniec, gdzie zostanie nasadzonych ok. 500 szt. bylin. Zakończenie całej inwestycji przewidywane jest na październik bieżącego roku.

Rower pod rondo

Kolejnym z realizowanych projektów jest inwestycja, która ułatwi ruch rowerowy pod rondem gen. Jerzego Ziętka. Nowa droga powstanie od strony deptaka prowadzącego wzdłuż ulicy Chorzowskiej, przy tzw. „Niebieskich Blokach”. Planowana jest budowa pochylni rowerowej umożliwiającej wygodny zjazd pod rondo i wyjazd spod niego. Koszt tego przedsięwzięcia to ok. 3,4 mln zł. W drugiej połowie czerwca miasto wybrało wykonawcę inwestycji. Początek prac nastąpi w sierpniu bieżącego roku.  

Połączenie Giszowca z Nikiszowcem oraz ul. Gospodarczej z osiedlem Paderewskiego

Kluczowe z punktu widzenia komunikacyjnego będą dwie drogi rowerowe. Jedna połączy ulicę Gospodarczą (od tymczasowego przystanku autobusowego) do osiedla Paderewskiego (ulice Graniczna i Pułaskiego). Ta trasa będzie liczyć będzie ok. 1,5 km. Zakładany koszt realizacji to ok. 1,9 mln zł. Ogłoszony został przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych, planowany termin otwarcia ofert to 9 lipca br. Druga trasa o długości 2,4 km połączy Giszowiec z Nikiszowcem wzdłuż ul. Szopienickiej. Wartość tej inwestycji to 6 mln zł. Przetarg zostanie ogłoszony na przełomie lipca i sierpnia br.

Trasy ukończone

Trwają odbiory trasy rowerowej wzdłuż alei Korfantego, na odcinku od ul. Telewizyjnej do ul. Gnieźnieńskiej. Inwestycja została ukończona w maju. Pozwoli ona nie tylko skomunikować północne dzielnice Katowic z Parkiem Śląskim, ale będzie też stanowić fragment drogi rowerowej, którą w przyszłości z tej części miasta będzie można dojechać do Śródmieścia. Trasa ma 1,3 km długości i na pętli Alfreda łączy się z już istniejącym 700-metrowym odcinkiem drogi rowerowej prowadzącej wzdłuż ul. Telewizyjnej do Parku Śląskiego.

W pierwszym kwartale bieżącego roku została oddana do użytku droga rowerowa wzdłuż ul. Lotnisko. Ma ona długość 1,1 km i ułatwia rowerzystom dojazd do Doliny Trzech Stawów. W kolejnych latach stanie się ona fragmentem znacznie większej drogi rowerowej, która połączy os. Paderewskiego z Nikiszowcem.

Zakończyła się też budowa drogi rowerowej przez Podlesie, która połączyła istniejącą trasę na ulicy Zaopusta i trasę w biegu ul. Armii Krajowej z granicą dzielnicy przy ulicy Hortensji. Powstał tam ciąg pieszo-rowerowy na odcinku od ul. Hortensji do ul. Trojoka, gdzie ruch został uspokojony i oznakowany znakami poziomymi. Dodatkowo wykonano przejazd rowerowy przez ulicę Armii Krajowej na wysokości ulicy Sołtysiej oraz połączenie istniejącej trasy w ciągu ul. Zaopusta z trasą w ciągu ul. Armii Krajowej. Długość ścieżki wynosi około 500 m. Inwestycja kosztowała ponad 700 tys. zł i została zrealizowana w ramach projektu z Budżetu Obywatelskiego.

Inwestycje w fazie projektów

26 maja podpisany został akt notarialny w sprawie przejęcia przez Katowice gruntów po kolei piaskowej, należących do Spółki CTL Maczki-Bór. Umożliwi to powstanie drogi rowerowej o parametrach velostrady od Giszowca w kierunku Centrum Przesiadkowego Brynów, z jednoczesnym połączeniem z terenami  Katowickiego Parku Leśnego.  W lipcu planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór projektanta, który opracuje dokumentację projektową. 

 W fazie projektowej znajduje się również połączenie ul. Konnej (przy basenie miejskim) z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5 (szlak żółty). Ten projekt ma powstać do końca sierpnia bieżącego roku. Kolejna wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja rowerowa połączy Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego. Jeszcze w bieżącym kwartale tego roku zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację budowlano-wykonawczą.

Reklama

1 Komentarz

  1. To już nigdzie nie będzie można normalnie przejechać rowerem, wszędzie te wąskie, niebezpieczne ścieżki z zakrętami pod kątem prostym, przejazdy przez ulicę zasłonięte krzakami. Jak tu zachęcać ludzi żeby dojeżdżali do pracy rowerem, jak przez te ścieżki czas jazdy tylko się wydłuży ?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
21 + 9 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.