Trasy rowerowe w Katowicach / fot. UM Katowice

13 km nowych tras rowerowych powstanie w Katowicach. Za 13 mln zł – bo właśnie tyle miasto zamierza wydać w 2021 roku na nową infrastrukturę rowerową. Jak wylicza miasto, do końca 2020 roku na terenie Katowic było blisko 180 km tras rowerowych.

„Docelowym planem jest połączenie wszystkich dzielnic miasta komfortowymi drogami rowerowymi z centrum” – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Kluczowe będą dwie drogi rowerowe. Jedna połączy ulicę Gospodarczą (od tymczasowego przystanku autobusowego) do osiedla Paderewskiego (ulice Graniczna i Pułaskiego). Ta trasa będzie liczyć będzie ok. 1,5 km. Zakładany koszt realizacji to ok. 1,9 mln zł. Druga trasa o długości 2,4 km połączy Giszowiec z Nikiszowcem wzdłuż ul. Szopienickiej. Wartość tej inwestycji to 6 mln zł. Jeszcze w bieżącym kwartale ogłoszone zostaną przetargi na roboty budowlane dla obu inwestycji.

Kolejna ważna trasa to połączenie śródmiejskiej strefy „Tempo 30” z Centrum Przesiadkowym „Brynów”. Rowerzyści z południowych dzielnic łatwiej dostaną się do centrum Katowic.

„Budowana droga dla rowerów połączy od południa istniejącą ścieżkę w rejonie sklepu LIDL dwustumetrowym odcinkiem wzdłuż ulicy Jankego z węzłem przesiadkowym Brynów
i dalej pobiegnie wzdłuż ulicy Kościuszki. Koszt tej inwestycji wyniesie 1,7 mln zł, a jej długość osiągnie około 1,4 km. Jeszcze w kwietniu zostanie podpisana umowa z wybranym w przetargu wykonawcą, firmą Novum Stone Expert z Katowic. Zakończenie tej inwestycji przewidywane jest na koniec września bieżącego roku” – informuje Michał Łyczak z katowickiego magistratu.

Od ronda gen. Ziętka

Jednym z realizowanych projektów jest inwestycja, która ułatwi ruch rowerowy pod rondem gen. Jerzego Ziętka od strony deptaka prowadzącego wzdłuż ulicy Chorzowskiej (przy tzw. „Niebieskich Blokach”). W ramach projektu planowana jest budowa pochylni rowerowej umożliwiającej wygodny zjazd pod rondo i wyjazd spod niego. Koszt tego przedsięwzięcia to ok. 4,3 mln zł. Początek realizacji inwestycji nastąpi z końcem 2021 roku.

Wśród tegorocznych planów jest również droga rowerowa przez Podlesie, która połączy istniejącą trasę na ulicy Zaopusta i trasę w biegu ul. Armii Krajowej z granicą dzielnicy przy ulicy Hortensji. Powstanie tu ciąg pieszo-rowerowy na odcinku od ul. Hortensji do ul. Trojoka, gdzie ruch zostanie uspokojony i oznakowany znakami poziomymi. Dodatkowo zostanie wykonany przejazd rowerowy przez ulicę Armii Krajowej na wysokości ulicy Sołtysiej oraz połączenie istniejącej trasy w ciągu ul. Zaopusta z trasą w ciągu ul. Armii Krajowej. Długość ścieżki wyniesie około 500 m. Inwestycja będzie kosztować ponad 700 tys. zł i będzie realizowana w ramach projektu z Budżetu Obywatelskiego.

Trasy w budowie i na ukończeniu

W połowie marca bieżącego roku została oddana do użytku droga rowerowa wzdłuż ul. Lotnisko. Droga ta o długości 1,1 km ułatwi rowerzystom dojazd do Doliny Trzech Stawów. W kolejnych latach stanie się ona fragmentem znacznie większej drogi rowerowej, która połączy os. Paderewskiego z Nikiszowcem.

W tym roku kontynuowana jest budowa ścieżki rowerowej wzdłuż alei Korfantego na odcinku od ul. Telewizyjnej do ul. Gnieźnieńskiej. Inwestycja zostanie ukończona w drugim kwartale bieżącego roku. Do tej pory zrealizowano odcinek od ul. Karłowicza do ul. Gnieźnieńskiej. Ta inwestycja pozwoli nie tylko skomunikować północne dzielnice miasta z Parkiem Śląskim, ale będzie też stanowić fragment drogi rowerowej, którą w przyszłości z tej części miasta będzie można dojechać do centrum. Mowa o wynoszącym 1,3 km połączeniu wzdłuż al. W. Korfantego na odcinku od ul. Telewizyjnej do ul. Gnieźnieńskiej. Wspomniana droga rowerowa na pętli Alfreda połączy się z już istniejącym 700-metrowym odcinkiem drogi rowerowej prowadzącej wzdłuż ul. Telewizyjnej do Parku Śląskiego.

W fazie projektowej znajduje się połączenie ul. Konnej (przy basenie miejskim) z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5 (szlak żółty). Ten projekt ma powstać do końca sierpnia bieżącego roku. Kolejna wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja rowerowa połączy Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego. Jeszcze w bieżącym kwartale tego roku zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację budowlano-wykonawczą.

4 KOMENTARZE

  1. Tak. A potem Lasy Państwowe wjadą swoimi behemotami, rozwalą te trasy, a na koniec je “naprawią” sypiąc 10cm kamienie.
    I tyle zostanie z 13 mln 🙁

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
29 − 22 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.