Prace na torach / fot. Szymon_Grochowski / PKP PLK

Rusza warta ponad 660 mln zł inwestycja. Pociągiem dojedziemy do Katowice Airport. Efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę. PKP Polskie Linie Kolejowe ruszyły z wartą ponad 660 mln zł inwestycją.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły prace na projekcie, który zapewni dojazd koleją do lotniska w Pyrzowicach. W pierwszej kolejności na tzw. łącznicy, linii od stacji Zawiercie do linii 182 prowadzącej na lotnisko, zostaną przebudowane tory, wybudowana nowa sieć trakcyjna oraz przebudowany most kolejowy w Zawierciu. Następnie w stacji Zawiercie wybudowany będzie nowy peron nr 3 i nowy tor. Przebudowane zostaną także dwa tory, a prace obejmą również sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

„Inwestycja z Krajowego Programu Kolejowego zwiększy dostępność do kolei, połączy środki komunikacji i umożliwi dojazd pociągiem do portu lotniczego „Katowice Airport”. To duży impuls do rozwoju gospodarczego regionu. Przy wykorzystaniu środków unijnych powstaje kolej bezpieczna, komfortowa i dostosowana do wymagań europejskich” – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Na terenie prac widać sprzęt wykonawcy. Specjalistyczne maszyny tzw. palownice przygotują pale pod słupy trakcyjne. Przebudowa obejmuje tory na łącznicy. W styczniu rozpoczną się prace przy moście kolejowym w Zawierciu. Roboty nie będą wpływały na rozkładowy przejazd pociągów po linii Dąbrowa Górnicza – Zawiercie – Częstochowa. Prace w obszarze łącznicy i stacji Zawiercie planowane są do końca 2021 roku.

„Ten projekt istotnie poprawi skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego, sprawność kolei aglomeracyjnej, a także połączenia dalekobieżne. Projekt ma również istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu, w przewozach towarowych” – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dostęp do kolei zwiększą stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Piesi będą korzystać z nowych przejść podziemnych w Pyrzowicach Lotnisku i Siewierzu. W Zawierciu, Pyrzowicach i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy. Perony będą oświetlone i wyposażone w wiaty i ławki. Komfort i bezpieczeństwo w podróży zapewnią nagłośnienie i monitoring oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne.

W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h.

Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice. Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w II kwartale 2023 roku.

2 KOMENTARZE

  1. Czas dojazdu z Katowic do Pyrzowic planowany jest na 60 minut…..

    Skoro linia ta ponad 30 lat temu została wyłączona z użytkowania ze wzdlędu na parktycznie zerowe obłożenie – bo nie czarujmy się łączy dwie “metropolie” czyli Zawiercie i Tarnowskie Góry (w sumie te dwa miasta mają 100 tys. mieszkańców). Ciążenia gospodarczego czy transportowego w tych relacjach praktycznie nie ma.

    Częstochowian do Pyrzowic koleją raczej kolej też wozić nie będzie. Do Tarnowskich Gór mamy łącznik przez Stradom, Herby i tam obłożenie też jest zerowe.
    Wystarczy pojechać dowolnym pociągiem relacji Częstochowa – Lubliniec, albo Tarnowskie Góry – Wieluń Dąbrowa.

    Jedna sensowna alternatywa została niestety porzucona: od Pyrzowic na południe przez Dobieszowice gdzie oprócz krótkiego czasu jazdy (~25 min) dodatkowo można by obsłużyć duże generatory potoków pasażerskich: gminy Ożarowice, Bobrowniki, sporą częśc Siemianowic, Piekary, część Bytomia i Chorzów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
16 − 9 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.