W Katowicach działa „Pogotowie zakupowe”. Nieodpłatnie zrobią zakupy, biednym dostarcza pakiety żywnościowe. To jedno z działań miasta uruchomionych w związku z pandemią i obostrzeniami, które wprowadził rząd.
„Pogotowie zakupowe” to jedno z działań miasta, które ma pomóc tym, którzy tej pomocy potrzebują.
„Pracownicy dostarczają najmniej zamożnym mieszkańcom bezpłatne pakiety żywnościowe, a osobom posiadającym środki finansowe nieodpłatnie robią zakupy. Wszyscy mieszkańcy mają możliwość skorzystania ze zdalnej pomocy psychologicznej, czy Srebrnego Telefonu dla seniorów, z których skorzystano prawie 1000 razy – przypomina prezydent Katowic, Marcin Krupa.
Zgłoszenia do Pogotowia Zakupowego są przyjmowane od poniedziałku do piątku pod numerem Srebrnego Telefonu: 32 251 69 00 w godzinach od 7.30 do 15.30.
Urząd oferuje dwie formuły usług zakupowych:
- dla osób starszych, ubogich i wymagających wsparcia dostarczany jest bezpłatny pakiet żywności oraz środków higienicznych
- dla osób starszych posiadających własne środki finansowe urząd oferuje zakup żywności, środków higienicznych w tym leków ze środków własnych oraz na zlecenie seniora. Koszt dostawy pokrywa MOPS Katowice.
Czynny jest również Telefon Zaufania dla Seniorów 796 970 686 – dostępny w godzinach 16.00 – 19.00 (od poniedziałku do soboty).
Seniorzy mogą również otrzymać zdalne wsparcie psychologiczne za pośrednictwem wideokomunikatorów oraz w drodze rozmowy telefonicznej. W Ośrodku Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach można nawiązać zdalny kontakt telefonicznie oraz mailowo: 32 251 15 99; 669 777 008, 601 158 007, 506 041 200, 506 041 100 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video, email: oik@mops.katowice.pl Dyżury psychologów i interwentów w godzinach 8:00 – 19:00 (od poniedziałku do piątku).
W Centrum Poradnictwa Specjalistycznego Metodyki i Strategii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zdalny kontakt telefoniczny: 572 333 751, 725 150 086 oba telefony z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video. Dyżury psychologów w godzinach 8:00 – 17:30 (od poniedziałku do piątku).
Miasto wróciło do dezynfekcji
Miasto wróciło też do dezynfekcji przestrzeni publicznych.
„Codziennie dezynfekowane są przystanki autobusowe i tramwajowe, a jest ich w naszymi mieście ponad 660. Pracownicy dezynfekują wiaty, ławki i kosze, które się przy nich znajdują. Ponadto podobne działania są realizowane przy przejściach podziemnych, kładkach dla pieszych i tunelach. W tych miejscach bardzo dokładnie odkażane są poręcze, zarówno przy schodach, jak również przy podjazdach dla niepełnosprawnych” – wylicza Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM Katowice. W dezynfekcje zaangażowane jest także MPGK Katowice, wykorzystując środki dezynfekujące przy codziennym czyszczeniu miasta, m.in. w zamiatarkach.
Załatwianie spraw urzędowych
Urząd Miasta Katowice utrzymuje bezpośrednią, limitowaną obsługę mieszkańców – związaną z osobistą wizytą w Urzędzie.
Bezpośrednia obsługa interesantów jest prowadzona w:
- Biurze Obsługi Mieszkańców – Rynek 1,
- Miejskim Centrum Energii przy ul.Młyńskiej 2,
- Wydziale Uprawnień Komunikacyjnych przy ul.Francuskiej 70,
- Urzędzie Stanu Cywilnego – Plac Wolności 12a,
z zastrzeżeniem ograniczonej liczby osób przebywających w sali obsługi (tj. maksymalnie 1 osoba na jedno stanowisko obsługi), oraz zachowaniem obowiązujących wymogów sanitarnych (tj. zasłanianie ust i nosa, dezynfekcja rąk, utrzymanie 2 m dystansu między osobami) w następujących godzinach:
- poniedziałek, czwartek:: 7.30 – 17.00
- wtorek, środa: 7.30 – 15.30
- piątek: 7.30 – 14.00.
Kontakt telefoniczny z pracownikami Urzędu, którzy nie zajmują się bezpośrednią obsługą interesantów (lista telefonów do komórek Urzędu najczęściej obsługujących mieszkańców) jest możliwy w godzinach:
- od poniedziałku do środy od 7.30 do 15.30
- czwartek: 7.30 – 17.00
- piątek: 7.30 – 14.00
jak ktoś potrzebuje niczego, to pan premier Pinokio może mu przynieść dwa worki, jak na spocie reklamowym