Tramwaj na Rynku w Katowicach / fot. InfoKatowice.pl
Reklama

Katowice mają decyzję środowiskową do Tramwaju na Południe. Wcześniej jednak zrezygnowały z dotacji 71 mln zł na jego realizację. Miasto obawiało się, że nie poradzi sobie z jej ukończeniem do 2023 roku. Teraz będzie aplikować o nowe środki.

Decyzję środowiskową miasto otrzymało pod koniec września, ale na inwestycję nie ma pieniędzy. W styczniu urząd podał oficjalnie, że rezygnuje z dotacji 71 mln zł. Przeznaczono ją na inne inwestycje. Teraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska poinformowała o wydaniu pozytywnej decyzji środowiskowej dla tej długo zapowiadanej linii tramwajowej.

Reklama

Inwestycja polegać będzie, w I etapie, na budowie linii tramwajowej od pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna. W II etapie zostanie ona uzupełniona o rozbudowę układu drogowego. W ramach inwestycji wybudowany zostanie również szereg obiektów inżynierskich, ciągi piesze i infrastruktura rowerowa.

„W decyzji środowiskowej określone zostały rozwiązania, które pozwolą maksymalnie ograniczyć ingerencję w obszary cenne z punktu widzenia przyrodniczego i krajobrazowego. Przebieg planowanych ciągów komunikacyjnych nie koliduje z obszarowymi formami ochrony przyrody, takimi jak rezerwaty, zespoły przyrodniczo – krajobrazowe i obszary Natura 2000. Choć na odcinku kilkunastu metrów inwestycja zbliża się punktowo do granic rezerwatu Ochojec, prace prowadzone będą całkowicie poza jego terenem. Nie dojdzie więc do bezpośredniego ograniczenia zasobów przyrodniczych w obrębie rezerwatu – w tym do naruszenia stanowiska liczydła górskiego, stanowiącego przedmiot ochrony tego obiektu” – informuje Łukasz Zych, rzecznik Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach.

Wycinkę drzew mają zrekompensować nasadzenia, a w drogach pojawią się przejścia dla płazów. Mają zostać zamontowane budki dla nietoperzy oraz monitorowane będą budki lęgowe dla ptaków.

„W zakresie ochrony przed hałasem w lokalizacjach, które tego wymagają, powstaną ekrany akustyczne, a torowisko otrzyma tzw. cichą nawierzchnię. Inwestycja zostanie również zrealizowana w taki sposób, by nie utrudnić mieszkańcom dostępu do lasu” – dodaje Zych.

Wpływ przyjętych rozwiązań inwestycyjnych na środowisko zostanie ponownie przeanalizowany na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę.

Już w poprzedniej kadencji władze miasta obiecywały budowę linii tramwajowej do Piotrowic i Ochojca. Trasa biegłaby od istniejącej pętli tramwajowej w Brynowie (obecnie przebudowywanej na węzeł przesiadkowy), po wschodniej stronie zabudowy Ochojca, następnie obok szpitala przy ul. Ziołowej i w sąsiedztwie zabudowy osiedla Odrodzenia w Piotrowicach. Linia kończyłaby się krańcówką w rejonie ul. Bażantów w Kostuchnie.

„O dofinansowanie budowy linii tramwajowej będziemy się starać w perspektywie finansowej 2021-2027. To bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta, a na jej realizację oczekują tysiące mieszkańców. Dlatego podkreślamy, że linia tramwajowa będzie realizowana bez względu na finansowanie zewnętrzne i w możliwie szybkim tempie – zapowiadała w styczniu tego roku Ewa Lipka, rzecznik katowickiego magistratu.

Reklama

1 Komentarz

  1. Na południe Katowic potrzebna jest nowa droga biegnąca od centrum miasta, która pomogłaby rozładować ruch uliczny w ciągu dnia. Nie linia tramwajowa…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
27 − 6 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.