Ulica Panewnicka / fot. UM Katowice
Reklama

Po modernizacji na ulicy Panewnickiej ma być mniej kolizji, wypadków i potrąceń. W sumie miasto zakończyło modernizację 28 przejść dla pieszych. Do tej pory na 5 km odcinku ulicy nie było specjalnie bezpiecznie. W latach 2017-2019 doszło tam do 188 kolizji i 18 wypadków, a rannych zostało 20 osób – w tym 12 pieszych. Na szczęście nikt nie zginał. Poprawa bezpieczeństwa niesie za sobą też mniejszą ilość miejsc parkingowych w tym rejonie.

Przebudowę przejść dla pieszych rozpoczęto w maju tego roku. Dokonał jej Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach, kosztowała 200 tys. zł.

Reklama

„Wykonaliśmy dokładną analizę przejść dla pieszych przy ul. Panewnickiej i uznaliśmy, że w 28 przypadkach należy podjąć działania. Wydział Transportu Urzędu Miasta Katowice sporządził projekty zmian w organizacji ruchu. Co ważne – do każdego przejścia podchodziliśmy indywidualnie – stosując najkorzystniejsze rozwiązania dla danego obszaru” – mówi Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM i wylicza, że część przejść została pomalowana na czerwono, zostały zamontowane znaki fluorescencyjne.

Wyniesiono też niektóre z przejść, pojawiły się też progi zwalniające. Nowe oświetlenie zamontowano na odcinku od Dworca PKP do granicy z Rudą Śląską.

Miasto zlikwidowało też część miejsc parkingowych, na których pojazdy przesłaniały kierowcom widoczność na wychodzących na pasy pieszych. Do miasta wpłynęły skargi od kierowców, że drogę teraz pokonuje się dłużej, magistrat jednak stawia bezpieczeństwo na pierwszym miejscu.

„Należy pamiętać, że niektóre kolizje i wypadki w tym obszarze prowadziły do powstania dużych korków, które wydłużały podróż” – podkreśla Maciej Stachura z Urzędu Miasta Katowice.

SZCZEGÓŁOWY OPIS DZIAŁAŃ ZREALIZOWANYCH PRZY UL. PANEWNICKIEJ

Część 1 – od Dworca PKP do skrzyżowania z ulicą Piotrowicką:

  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Świdnicką
    • ograniczenie parkowania pojazdów przed i za przejściem oraz dobudowa chodnika,
      celem zwiększenia wzajemnej widoczności pieszych i pojazdów oraz ograniczenia długości przejścia dla pieszych,
  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Grunwaldzką
    • ograniczenie parkowania pojazdów przed i za przejściem oraz dobudowa chodnika,
      celem zwiększenia wzajemnej widoczności pieszych i pojazdów oraz ograniczenia długości przejścia dla pieszych,
  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Żeromskiego
    • ograniczenie parkowania pojazdów przed i za przejściem oraz dobudowa chodnika,
      celem zwiększenia wzajemnej widoczności pieszych i pojazdów oraz ograniczenia długości przejścia dla pieszych,

Część 2 – od skrzyżowania z ulicą Piotrowicką do skrzyżowania z ulicą Medyków:

  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Mazurską
    • wykonanie przejścia dla pieszych na nawierzchni o czerwonym tle,
    • ograniczenie parkowania pojazdów, celem zwiększenia wzajemnej widoczności pieszych
      i pojazdów,
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,
  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Kaszubską
    • wprowadzenie tzw. aktywnego przejścia dla pieszych,
    • wykonanie przejścia dla pieszych na nawierzchni o czerwonym tle,
  • na  odcinku między skrzyżowaniami z ulicą Mazurską i ulicą Kaszubską wprowadzone zostaną wyspowe progi zwalniające,
  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Wileńską
    • wykonanie przejścia dla pieszych na nawierzchni o czerwonym tle,
  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Bronisławy
    • wprowadzenie tzw. aktywnego przejścia dla pieszych,
    • wykonanie przejścia dla pieszych na nawierzchni o czerwonym tle,
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,
  • przejście dla pieszych w rejonie banku ING
    • wykonanie przejścia dla pieszych na nawierzchni o czerwonym tle,
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,
    • ograniczenie parkowania pojazdów, celem zwiększenia wzajemnej widoczności pieszych i pojazdów,
  • przejście dla pieszych w rejonie wschodniego wyjazdu z parkingu Bazyliki
    • wykonanie przejścia dla pieszych na nawierzchni o czerwonym tle,
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,
  • przejście dla pieszych w rejonie głównego wejścia do Bazyliki
    • wykonanie wyniesionego przejścia dla pieszych dostosowanego do ruchu autobusów niskopodłogowych,
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,
  • przejście dla pieszych w rejonie Domu Sióstr Służebniczek
    • wykonanie przejścia dla pieszych na nawierzchni o czerwonym tle,
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,
    • montaż słupków blokujących, celem ograniczenia parkowania pojazdów i zwiększenia widoczności pieszych i pojazdów.
  • na odcinku między skrzyżowaniem z ulicą Medyków a przejściem dla pieszych w rejonie Domu Sióstr Służebniczek wprowadzone zostaną wyspowe progi zwalniające.

Część 3 – od skrzyżowania z ulicą Medyków do skrzyżowania z ulicą Partyzantów

  • montaż wyspowych progów zwalniających w rejonie posesji Panewnicka 128.
  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Kruczą
    • zmiana lokalizacji przejścia dla pieszych, celem zwiększenia wzajemnej widoczności pieszych i pojazdów,
    • wprowadzenie na jezdni piktogramu znaku ostrzegawczego A-16 „przejście dla pieszych”
  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Rzeczną
    • wprowadzenie znaku pionowego A-16 „przejście dla pieszych”
    • wprowadzenie na jezdni piktogramu znaku ostrzegawczego A-16 „przejście dla pieszych”
  • na odcinku między skrzyżowaniami z ulicą Bojanowskiego a ulicą Rzeczną wprowadzone zostaną  wyspowe progi zwalniające.
  • przejście dla pieszych w rejonie Szkoły Podstawowej nr 7
    • wykonanie przejścia dla pieszych na nawierzchni o czerwonym tle,
  • przejście dla pieszych w rejonie piekarni Borys
    • montaż wyspowych progów zwalniających
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,

 

Część 4 – od skrzyżowania z ulicą Partyzantów do granicy z Rudą Śląską

  • przejście dla pieszych w rejonie przystanku „Panewniki Bema”
    • montaż wyspowych progów zwalniających
  • przejście dla pieszych w rejonie przystanku „Panewniki Wymysłów”
    • montaż wyspowych progów zwalniających
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,
  • 2 przejścia dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Bałtycką
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,
  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Gościnną (dojazd do oczyszczalni)
    • montaż wyspowych progów zwalniających
  • przejście dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ulicą Koszykową
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,
    • wprowadzenie znaków pionowych A-16 „przejście dla pieszych”
  • przejście dla pieszych przy Kościele św. Antoniego Padewskiego
    • wprowadzenie znaku pionowego A-16 „przejście dla pieszych”
    • wprowadzenie na jezdni piktogramu znaku ostrzegawczego A-16 „przejście dla pieszych”
  • przejście dla pieszych w rejonie przystanku „Panewniki Stare Cmentarz”
    • zastosowanie znaków D-6 „przejście dla pieszych” na tle fluorescencyjnym,
    • wprowadzenie znaków pionowych A-16 „przejście dla pieszych”
Reklama

1 Komentarz

  1. Może ktoś przejedzie tą ulicą, a później o tym napisze, zamiast kopiować urzędniczy bełkot? Dlaczego przejścia w rejonie bazyliki i klasztoru muszą być co 20 metrów, do każdej z bram oddzielne? Kto wymyślił, żeby wysepki zwalniające budować za, a nie przed przejściem dla pieszych? Nikt nie widzi, jakie slalomy teraz między wysepkami urządzają kierowcy, nie zważając na ciągłe linie i bezpieczeństwo innych? Są i tacy, którzy ze strachu o zawieszenie zatrzymują się przed każdym kwadratem z podwyższeniem, co jest o tyle bezsensowne, że spalanie mocno wzrasta, czyli smogu więcej, a następny kierowca musi mieć dobry refleks i hamulce, żeby uniknąć zasady domina…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
11 + 30 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.