Centrum przesiadkowe w Brynowie / foto: Warbud

Rozpoczyna się kolejny etap prac w obrębie pętli tramwajowej w Brynowie – wykonawca Centrum Przesiadkowego Brynów wykonuje remont nawierzchni drogowej w ciągu ulicy Kościuszki.

– W ramach budowy Centrum Przesiadkowego Brynów przebudowywany jest również układ drogowy w tym rejonie, a także remontowana nawierzchnia ul. Kościuszki. W związku z zakresem prac konieczne jest wprowadzenie czasowej organizacji ruchu polegające na zawężenie do jednego pasa w każdym kierunku jazdy ul. Kościuszki najpierw w kierunku do Centrum Katowic, następnie od 20 lipca w kierunku do Mikołowa – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta.

Remont nawierzchni będzie realizowany etapami. Pierwszy obowiązuje do 20 lipca i polega na zamknięciu dla ruchu pojazdów jezdni ulicy Kościuszki w kierunku Centrum, na odcinku sąsiadującym z Parkingiem Wielopoziomowym. Ruch w kierunku Centrum został przełożony na jezdnię dla przeciwnego kierunku. Po jezdni w kierunku Mikołowa poruszają się będą pojazdy w obu kierunkach. Zmiana organizacji ruchu nie powoduje żadnych zmian w rozkładzie jazdy autobusów. Nadal funkcjonuje tymczasowy przystanek autobusowy na ulicy Kościuszki p.n. „”Brynów Huberta” zlokalizowany w sąsiedztwie przystanku tramwajowego „Brynów Huberta”.

Reklama

Drugi etap zmian w organizacji ruchu wprowadzony będzie 20 lipca i będzie obowiązywał do 3 sierpnia. – Wtedy wprowadzimy zamknięcie dla ruchu pojazdów jezdni ulicy Kościuszki w kierunku Mikołowa, na odcinku sąsiadującym z Parkingiem Wielopoziomowym. Po jezdni w kierunku Centrum poruszać się będą pojazdy w obu kierunkach. W trakcie wykonywania robót w tym etapie zapewniony zostanie przejazd po remontowanym odcinku jezdni w kierunku Mikołowa, dla pojazdów wyjeżdżających ze stacji paliw, galerii Libero oraz z ul. Kłodnickiej – zaznacza Artur Stelmach, kierownik budowy z firmy Warbud.

Po wykonaniu remontu nawierzchni obu jezdni na odcinku sąsiadującym z Parkingiem Wielopoziomowym, ruch na ul. Kościuszki w obu kierunkach zostanie przywrócony do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji. Zamknięty dla ruchu pozostanie jedynie zjazd z ul. Kościuszki w ul. Jankego, w kierunku skrzyżowania z ul. Rzepakową. Etap ten będzie utrzymany do czasu wprowadzenia docelowej organizacji ruchu.

Przypomnijmy, że budowa centrum przesiadkowego w Brynowie to jeden z elementów „Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych”. – Zrealizowanie zaplanowanych działań, w perspektywie najbliższych kilku lat, przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity, zrównoważony system. W Katowicach kładziemy nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu – pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej i kierowców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Centrum przesiadkowe w Brynowie powstaje w rejonie istniejącej dziś pętli tramwajowej. Koszt inwestycji to 80 mln zł, a wykonawcą jest firma WARBUD SA w partnerstwie z Przedsiębiorstwem STOR Sp. z o.o. Stworzenie Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – Węzeł przesiadkowy Brynów Pętla w Katowicach, obejmuje realizację infrastruktury dla potrzeb uzyskania funkcji przesiadkowych z autobusów na tramwaj oraz komunikacji indywidualnej na tramwaj w systemie Park&Ride oraz Bike&Ride w zakresie dojazdów do Centrum Katowic z południowej części miasta i subregionu. Zakończenie prac budowlanych na inwestycji Centrum Przesiadkowego „Brynów” zaplanowane jest na III kwartał tego roku.

W skład inwestycji wejdą:
– trzykondygnacyjny parking o pojemności 497 miejsc wraz z systemem informacji o zajętości parkingu,
– parking naziemny o pojemności 50 miejsc postojowych dla funkcji Park & Ride,
przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania i wymiany podróżnych typu „drzwi-drzwi”,
– poczekalnia wyposażona w punkty obsługi pasażerskiej: toaletę, punkt zakupu biletów, pełną infrastrukturą dla systemu ŚKUP, małą gastronomię i punkt zakupu prasy oraz tablice dynamicznej informacji pasażerskiej,
– parking dla rowerów o funkcji Bike&Ride wraz z miejscami postojowymi;
– miejsca postojowe TAXI – 6 szt.
– miejsca postojowe Kiss&Ride – 6 szt.

W Katowicach uruchomiono już pierwsze centrum przesiadkowe w Ligocie, a kolejne dwa realizowane są w Zawodziu oraz przy ul. Sądowej. – Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne, przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki – dodaje prezydent.

2 KOMENTARZE

  1. To tylko ładnie brzmi “którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu – pieszych, rowerzystów…”, a niestety w “centrum” w Zawodziu zapomniano zrobić bezpieczny przejazd rowerowy w kierunku Zawodzie -> Wodociągi / Burowiec / Szopienice i legalnie można tylko śmigać wśród pędzących aut jadących 1 Maja na drogę “79”. Jest tylko obok ścieżka prowadząca na Nikisz. Ktoś w tej sprawie ma możliwości interwencji?

  2. Może mi ktoś wytłumaczyć o którym zjeździe mówi autor w słowach: “Zamknięty dla ruchu pozostanie jedynie zjazd z ul. Kościuszki w ul. Jankego, w kierunku skrzyżowania z ul. Rzepakową.” Kompletnie nie rozumiem…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
26 − 4 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.