Minister zdrowia Łukasz Szumowski / fot. premier.gov.pl
Reklama

Dzieci nie będą musiały nosić maseczek w przedszkolach i żłobkach. Na stronie Ministerstwa Edukacji pojawiły się wytyczne dotyczące organizacji zajęć w tych placówkach. Jak poinformował dzisiaj minister zdrowia, grupy będą mogły liczyć 12 osób.

„Pojawią się twarde wytyczne dotyczące ilości 12 dzieci. Można zwiększyć o dwa ale nie więcej” – mówił Łukasz Szumowski, minister zdrowia. „Te dzieci powinny trzymać się w możliwy sposób z jednego pomieszczenia” – dodał.

Reklama

Rząd umożliwił otwarcie przedszkoli i żłobków z dniem 6 maja. Prezydent Katowic jeszcze przed tym, zanim poznał wytyczne ministerstwa poinformował, że obiekty będą otwarte najwcześniej od 18 maja. Powodem jest wzrost zachorowań w mieście. Tychy natomiast jeszcze nie podjęły decyzji w tej sprawie.

Jak poinformował minister zdrowia, do placówek w całym kraju już został skierowany „milion litrów płynów dezynfekcyjnych”. O tym, które dzieci wrócą do przeszkoli i żłobków zdecydują „samorządy”. To w ich gestii będzie ustalenie zasad. Pierwszeństwo mają rodzice maluchów, którzy muszą wrócić do pracy.

Poniżej wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej.

  • Od 6 maja br.otwieramy przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego, przy uwzględnieniu wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia.
  • Ze względu na sytuację epidemiczną organ prowadzący może ograniczyć liczebność grupy przedszkolnej.
  • W pierwszej kolejności z przedszkola powinny skorzystać te dzieci, których rodzice nie mają możliwości pogodzenia pracy z opieką w domu.
  • Pierwszeństwo mają dziecipracowników systemu ochrony zdrowia, służb mundurowych, pracowników handlu i przedsiębiorstw produkcyjnych, realizujący zadania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Organ prowadzący przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej lub inną formę wychowania przedszkolnego,

  • Pomoże dyrektorowiw zapewnieniu opieki nad dziećmi i realizowaniu skierowanych do niego wytycznych.
  • Zobliguje dyrektora do przygotowania wewnętrznych procedur bezpieczeństwana terenie placówki.
  • Zapewni środki higienicznepotrzebne do bieżącego funkcjonowania placówki.
  • W miarę możliwości zapewni dodatkowe pomieszczenia dla dzieci, a także wyposażenie tych pomieszczeń.
  • W razie potrzeby zaopatrzy pracowników w indywidualne środki ochrony osobistej:jednorazowe rękawiczki, maseczki, ewentualnie przyłbice, nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem.
  • Wesprze dyrektora placówki w organizacji żywienia, w tym w wyborze bezpiecznych dostawców i zdrowych produktów żywieniowych, także w sytuacji wyboru dostawcy zewnętrznego (tzw. cateringu).
  • Ustali szybki sposób komunikacji z dyrektorem, np. do raportowania o liczbie dzieci lub w sytuacji podejrzenia zakażenia.
  • Zabezpieczy możliwość szybkiego uzupełniania kadry pedagogicznejw przypadku nieobecności nauczycieli z powodu choroby lub kwarantanny.

Dyrektorze,

  • Od 6 maja br. zorganizuj zajęcia dla dzieci.Grupy powinny przebywać w wyznaczonych i stałych salach. Jeśli jest to możliwe, liczebność grup powinna być mniejsza niż jest to uregulowane w rozporządzeniu MEN w sprawie organizacji publicznych szkół i przedszkoli.
  • W miarę możliwości ogranicz przebywanie w placówce osób z zewnątrz.
    Zadbaj o zachowanie dodatkowych środków ostrożności przy ewentualnych kontaktach z takimi osobami, w tym z dostawcami posiłków.
  • Przy wejściu do przedszkola/szkoły bezwzględnie umieść płyn do dezynfekcji rąk
    i zobliguj wszystkich dorosłych do korzystania z niego.
  • O ile jest taka potrzeba, zaopatrz pracowników w środki ochrony osobistej,
    w tym rękawiczki, maseczki ochronne, ewentualnie przyłbice.
  • W pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś – wywieś plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem instrukcje do dezynfekcji rąk.
  • Wyłącz źródełko lub fontannę wody pitnej.Jeśli w placówce znajdują się inne dystrybutory wody, dzieci powinny z nich korzystać pod nadzorem nauczyciela. Zalecenia higieniczne w przypadku innych dystrybutorów wody zostały określone na stronie internetowej GIS.
  • Dzieci, pod nadzorem nauczycieli, mogą korzystać z istniejących na terenie placówki placów zabaw i boisk.
  • Jeżeli nie możesz zapewnić codziennej dezynfekcji sprzętu na szkolnym placu zabaw lub boisku, musisz go oznaczyć taśmą i odpowiednio zabezpieczyć przed używaniem.
  • Zapewnij sprzęt i środki oraz monitoruj prace porządkowe, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania czystości ciągów komunikacyjnych, dezynfekowania powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach i w pomieszczeniach
    do spożywania posiłków.
  • Przygotuj procedury postępowania na wypadek podejrzenia zakażeniai skutecznie poinstruuj pracowników, jak należy je stosować. Pamiętaj, że każde wprowadzane wymagania, konieczne dla zachowania zdrowia, muszą być przedstawione
    i wyjaśnione odbiorcom.
  • Przeprowadź spotkania z pracownikamii zwróć uwagę, aby kładli szczególny nacisk na profilaktykę zdrowotną, również dotyczącą ich samych. Do placówki nie powinni przychodzić nauczyciele i inni pracownicy, którzy są chorzy.
  • W miarę możliwości nie angażuj w zajęcia opiekuńczenauczycieli i innych pracowników powyżej 60. roku życia.
  • W miarę możliwości unikaj rotacji nauczycielipodczas sprawowania opieki
    nad dziećmi.
  • Wyznacz i przygotuj pomieszczenie(wyposażone m.in. w środki ochrony osobistej
    i płyn dezynfekujący), w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
  • Umieść w łatwo dostępnym miejscu numery telefonówdo: organu prowadzącego, kuratora oświaty, stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
  • Przygotuj ścieżki szybkiej komunikacji z rodzicami.
  • Jeżeli organizujesz stołówkę, to obok warunków wymaganych przepisami prawa odnoszących się do funkcjonowania żywienia zbiorowego, dodatkowo wprowadź zasady szczególnej ostrożności, np. korzystanie z płynów dezynfekujących do czyszczenia powierzchni i sprzętów.
  • Zorganizuj bezpieczne spożywanie posiłków, w tym np. spożywanie posiłków w małych grupach, czyszczenie blatów, stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie. Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu
    w temperaturze min. 60 C lub je wyparzać.
  • Wymagaj od dostawców cateringujednorazowych pojemników i sztućców.

Nauczycielu,

  • Wyjaśnij dzieciom, jakie zasady bezpieczeństwa obecnie obowiązują w placówce
    i dlaczego zostały wprowadzone.
  • Nie organizuj wyjść poza terenplacówki, np. spaceru do parku.
  • Usuń z sali przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie dezynfekować,
    pluszowe zabawki. Jeżeli do zajęć wykorzystujesz przybory sportowe,
    np. piłki, skakanki, obręcze, powinieneś je systematycznie dezynfekować.
  • Wietrz salę, w której organizujesz zajęcia, co najmniej raz na godzinę i prowadź gimnastykę śródlekcyjną przy otwartych oknach.
  • Zwracaj uwagę, abydzieci często i regularnie myły ręce, szczególnie przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety i po powrocie z zajęć na świeżym powietrzu. Zorganizuj pokaz właściwego mycia rąk. Przypominaj i dawaj przykład.
  • Unikaj organizowania większych skupisk dzieciw jednym pomieszczeniu.

Rodzicu,

  • Aby zapewnić dziecku odpowiednią opiekę podczas pobytu w placówce, przekaż dyrektorowi istotne informacje o stanie jego zdrowia.
  • Zaopatrz swoje dziecko, jeśli ukończyło 4. rok życia, w indywidualną osłonę nosa
    i ust
    podczas drogi do i z placówki.
  • Przyprowadź do placówki dziecko zdrowe – bez objawów chorobowych.
  • Nie posyłaj dziecka do przedszkola, jeżeli w domu przebywa ktoś
    na kwarantannie lub w izolacji.
    Wówczas wszyscy musicie pozostać w domu
    oraz stosować się do zaleceń służb sanitarnych i lekarza.
  • Wyjaśnij dziecku, żeby nie zabierało do przedszkolaniepotrzebnych przedmiotów
    czy zabawek.
  • Regularnie przypominaj dziecku o podstawowych zasadach higieny.
    Podkreśl, że powinno ono unikać dotykania oczu, nosa i ust, często myć ręce wodą
    z mydłem i nie podawać ręki na powitanie.
  • Zwróć uwagę na odpowiedni sposób zasłania twarzy podczas kichania
    czy kasłania. Pamiętaj, że Ty także powinieneś je stosować, bo dziecko uczy się
    przez obserwację dobrego przykładu.

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
16 + 25 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.