Po Katowicach jeździ tramwaj. Wyładowany workami z piaskiem. To wykonany na zamówienie Tramwajów Śląskich przez poznańską firmę Modertrans tramwaj. Pojazd odbywa jazdy testowe m.in. na terenie Katowic.
Moderus MF 10 AC tak nazywa się pojazd, który pojawił się w Katowicach już w zeszłym tygodniu. W sumie dwa egzemplarze zostały dostarczone do zajezdni w Katowicach-Zawodziu. Docelowo będzie ich 10.
„Procedurę odbiorową szybko musieliśmy wstrzymać, ze względu na ograniczenia wprowadzone przez rząd w związku z pandemią koronawirusa. Wypracowaliśmy jednak system prowadzenia odbiorów nie powodujący większych skupisk pracowników; ponadto wszyscy pracownicy zostali wyposażeni w środki ochrony osobistej. Dochowujemy wszelkich zasad i wytycznych rządowych ws. bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego przed Wielkanocą procedurę odbiorową wznowiliśmy. Co ważne, większość szkoleń prowadzona jest w formie wideokonferencji i przy użyciu materiałów wideo zrealizowanych i przekazanych nam przez producenta – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Pierwsza jazda w mieście odbyła się 16 kwietnia, a w dniach 20-21 kwietnia przeprowadzona została jazda 24-godzinna pierwszego wagonu.
„Pojazd kursował non stop przez 24 godziny w różnych miastach Aglomeracji, zmieniali się tylko motorniczowie. Wagon był obciążony workami z piachem, dając efekt wypełnienia przez pasażerów, a motorniczowie testowali wszystkie elementy wyposażenia wagonu. Kolejne tramwaje odbędą jazdy 12-godzinne” – mówi Zowada.
Jeśli wszystko przebiegnie bez przeszkód, odbiory dwóch pierwszych wagonów powinny się zakończyć jeszcze w kwietniu.
„Z ostatnich informacji z firmy Modertrans wynika, że kolejne dwa wagony są praktycznie gotowe i mogą zostać przetransportowane na Śląsk. Te tramwaje zostaną dostarczone do Katowic po zakończeniu trwającej procedury odbiorowej dwóch pierwszych pojazdów, czyli prawdopodobnie na przełomie kwietnia i maja. Jeżeli procedura odbiorowa przebiegnie pozytywnie, to jesteśmy przekonani, że przed wakacjami pierwsze wagony trafią do służby w ruchu liniowym – wcześniej jednak musimy wyszkolić odpowiednią liczbę motorniczych oraz pracowników zaplecza technicznego” – informuje rzecznik tramwajowej Spółki.
Do końca czerwca Tramwaje Śląskie będą miały 10 takich pojazdów, 2 wagony będą pojazdami dwukierunkowymi i te dostarczone zostaną jako ostatnie.
Całość zamówienia opiewa na 29 mln zł netto. Umowa zawiera również prawo opcji, z którego spółka Tramwaje Śląskie S.A. będzie chciała skorzystać w ramach etapu III Projektu, domawiając dodatkowo 5 wagonów jednokierunkowych o tych samych parametrach.