Strefa Kultury / fot. InfoKatowice.pl
Reklama

Katowice zbadały kto parkuje w mieście i potwierdziły tym samym wcześniejsze obserwacje. Większość aut jest spoza miasta, a kierowcy, którzy parkują w Strefie Kultury pozostawiają tam pojazdy praktycznie na cały dzień udając się do pracy – wynika z analizy przygotowanej na zlecenie magistratu. Miasto będzie chciało wymusić większą rotację po przez poszerzenie strefy płatnego parkowania oraz podniesienie cen dla osób spoza Katowic. 

– Codziennie do Katowic przyjeżdża 120 tys. osób do pracy – z czego wielu samochodami. Aby naszą politykę parkingową dopasować do potrzeb mieszkańców, a jednocześnie wpisać ją w nasze inne działania w obszarze budowania transportu zrównoważonego poleciłem wykonanie kompleksowych badań parkowania – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowice.

Reklama

Najważniejsze wnioski z przeprowadzonego badania:

  • Statystycznie aż 57% pojazdów parkujących na parkingach zarządzanych przez MZUIM w analizowanym obszarze pochodzi spoza Katowic
  • Wskaźnik rotacji pojazdów w Strefie Kultury wynosi zaledwie 1,77 – co oznacza, że wiele osób zostawia tam samochód na cały dzień
  • 47% pojazdów parkuje w analizowanym obszarze na 3 godziny lub dłużej, z czego samochody spoza Katowic stanowią aż 61,3%

Badania wykonywano w dni powszednie, w godzinach od 6.00 do 20.00. Obszar badań obejmował teren Śródmieścia Katowic – ograniczony od północy ulicami Oblatów i Katowicką, od wschodu ulicami Dobrowolskiego, Roździeńskiego, Bogucicką, 1 Maja i Murckowską, od południa autostradą A4 o od zachodu linią kolejową nr 139 oraz ulicami Goeppert – Mayer, Grundmanna i Stęslickiego. Do obszaru badań włączony został także teren w rejonie ulic Ceglanej i Wita Stwosza, w którym od listopada 2019, a więc po badaniu, został włączony do Strefy Płatnego Parkowania.

– Metoda badań polegała na automatycznym sczytywaniu co godzinę numerów rejestracyjnych zaparkowanych pojazdów, natomiast analizy przeprowadzone zostały z podziałem na pojazdy z rejestracją SK (tj. z Katowic) i nie SK (spoza Katowic). Obszar badań podzielony został na 41 rejonów, które następnie były agregowane na 12 podgrup, a te z kolei na 4 grupy rejonów. Zastosowana została metodyka podziału na rejony analogiczna jak w tworzeniu modeli ruchu – podkreśla Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

WYNIKI BADAŃ

Łączna pojemność parkingów w obszarze opracowania to 27 698 miejsc parkingowych – z czego 43% to pojemność parkingów zarządzanych przez MZUIM. Oznacza to, że Miasto Katowice może prowadzić politykę parkingową dla blisko 12 tysięcy miejsc postojowych. Pozostałe 57% miejsc parkingowych nie jest w zarządzie MZUIM.

W przypadku wskaźnika akumulacji dla parkingów zarządzanych przez MZUIM średnia ilość pojazdów parkujących w obszarze badań w okresie pomiarowym wyniosła ogółem 30 908, z czego samochody z Katowic stanowiły tylko 43%, a 57% spoza miasta. Największa ilość jednocześnie zaparkowanych pojazdów występuje w przedziale godzinowym od 12.00 do 13.00 i wynosi 13 224 pojazdy, co stanowi ok. 111 % pojemności parkingów. Tym samym 11% pojazdów parkuje w miejscach niedozwolonych. W tym przedziale czasowym aż 64% zaparkowanych pojazdów posiadało rejestrację spoza Katowice.

Na parkingach zarządzanych przez MZUIM wskaźnik wykorzystania powierzchni parkingowej wyniósł 87,8%. Warto podkreślić, że parametr ten był mocno zróżnicowany w ramach 12 podgrup rejonów. W przypadku podgrupy C5 (część Os. Paderewskiego na wschód od ul. Granicznej) wyniósł aż 110%, A1 (Koszutki) – 107% , a w pod grupie D (obszar ul. Ceglanej i Witosa na południe od autostrady A4) – 41%.

Jeżeli chodzi o średni czas parkowania na miejscach zarządzanych przez MZUIM, to 47% właścicieli pozostawiało pojazdy na 3 godziny i dłużej, z czego 38,7% stanowiły pojazdy z Katowic, a 61,3% spoza miasta. Pochodną czasu parkowania jest wskaźnik rotacji miejsc parkingowych na miejscach zarządzanych przez MZUIM, który wyniósł w Katowicach 2,59 pojazdu na miejsce parkingowe. Największą rotację zidentyfikowano dla podgrupy A1 – 5,45 (Koszutka), a najmniejszą dla D – 1,43 (obszar ul. Ceglanej i Witosa na południe od autostrady A4).

PARKOWANIE W STREFIE KULTURY

W Strefie Kultury znajduje się 621 miejsc parkingowych, a wskaźnik rotacji parkowania dla tego obszaru wynosi zaledwie 1,77.

– Dane parkowania w Strefie Kultury jasno pokazują, że wiele osób wykorzystuje to miejsce jako darmowy, całodzienny parking, wykorzystywany przy dojeżdżaniu do pracy. Największa ilość jednocześnie zaparkowanych pojazdów występuje w przedziale godzinowym od 15.00 do 16.00 i wynosi 895 pojazdy, co stanowi ok. 144 % pojemności parkingów, zatem ok. 44% pojazdów parkuje w miejscach niedozwolonych. W okresie tym aż 84% zaparkowanych pojazdów posiadało rejestrację spoza Katowic – podkreśla naczelnik Bogusław Lowak.

Pomimo wielokrotnych kontroli Straży Miejskiej oraz apeli o parkowanie w miejscach wyznaczonych Strefa Kultury notorycznie jest rozjeżdżana przez nielegalnie parkujące pojazdy. Dlatego już w zeszłym roku władze Katowic zapowiedziały, że obszar ten zostanie objęty płatnym parkowaniem. Dodatkowo powstanie tam parking wielopoziomowy niezbędny do obsługi dużych wydarzeń odbywających się w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym.

WNIOSKI I ZALECENIA

Wykonawca badania przedstawił także pakiet zaleceń dla Miasta Katowice, których celem ma być m.in. zmniejszenie deficytu wolnych miejsc parkingowych, zwiększenie rotacji parkingowej, zmiana środka lokomocji części mieszkańców na rower i komunikację zbiorową.

Do najważniejszych zaleceń można zaliczyć: wprowadzenie płatności mobilnych oraz płatności kartą, ograniczenie długości czasu parkowania poprzez podniesienie cen w Strefie Płatnego Parkowania przy jednoczesnym zapewnieniu preferencji w tej kwestii dla mieszkańców oraz przedsiębiorców.

Reklama

1 Komentarz

  1. Rozumiem doskonale, że liczba samochodów mieszczących się w określonym obszarze nie jest nieskończona i że dla wielu miast, w tym Katowic stanowi to wielki problem. Do tego dochodzi problem zanieczyszczenia powietrza, hałasu oraz bezpieczeństwa. Jednakże problemu tego nie należy rozwiązywać najprymitywniejszą i wymierzoną w najmniej zamożnych ludzi metodą, a taką jest właśnie podnoszenie opłat za parkowanie. Efektem takiego działania jest wyłącznie pozyskiwanie miejsc parkingowych dla ludzi bardziej zamożnych kosztem uboższych. Tysiące ludzi codziennie dojeżdża do Katowic jak i innych miast do pracy i szkół, często z dość odległych miejscowości. Dla wielu dojazd taki samochodem przekracza godzinę a komunikacją zbiorowa zająłby 2, a czasem nawet 3 godz. (należy tu liczyć tzw. czas drzwi-drzwi). Co mają zrobić ci ludzie po rozszerzeniu strefy płatnego parkowania? Niektórzy proponują rower, to ja takim proponuje codzienną, niezależnie od warunków atmosferycznych przejażdżkę rowerem z jakiejś miejscowości powiatu będzińskiego, tarnogórskiego, pszczyńskiego, zawierciańskiego a może z jeszcze większej odległości do Katowic, 8 lub więcej godzin pracy, najlepiej fizycznej i powrót. Dojazd komunikacją zbiorową w wielu przypadkach może trwać dwa, a czasem nawet więcej razy dłużej. W skrajnych przypadkach (może wcale nie być ich mało) wymusi to na niektórych rezygnację z pracy a czasem też z nauki w Katowicach – o to komuś chodzi? Właściwym rozwiązaniem jest tylko system P+R, który powoli, ale zbyt powoli zaczyna być tworzony. Nie wystarczą jednak do tego same centra przesiadkowe, ale konieczna jest też radykalna poprawa funkcjonowania komunikacji zbiorowej przede wszystkim, poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania oraz stworzenie możliwości dojazdów bezpośrednich do jak największej liczby miejsc wewnątrz określonej strefy, bo każda kolejna przesiadka znacząco wydłuża czas dojazdu. A jeśli chodzi o parkingi przeznaczone do krótszego postoju, a więc nie dla dojeżdżających do pracy, to rotację na nich nie należy wymuszać poprzez wyższe opłaty lecz poprzez ograniczony maksymalny czas parkowania. Wówczas dojeżdżający do pracy nie będą w ogóle mogli z nich korzystać, a rotacja będzie nawet jeśli taki parking będzie bezpłatny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
24 + 13 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.