Stacja wypożyczania rowerów / fot. Vardges Muradyan
Reklama

Zintegrowany rower miejski pokazał, że nowe możliwości pozostawiania wypożyczonego jednośladu w innym mieście Metropolii, to kierunek w dobrą stronę. Najwięcej rowery podróżowały między miastami na trasie Katowice-Chorzów, około 23 tys. razy.

W sumie między miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odnotowano w zeszłym roku ponad 40 tys. przejazdów wypożyczanymi rowerami miejskimi w systemie Nextbike.

Reklama

– Dane, jakie otrzymujemy od kwietnia, pierwszego miesiąca kiedy można się było przemieszczać między miastami wykazują tendencję rosnącą. Pokazują, że to rozwiązanie  zostało zaakceptowane przez użytkowników rowerów – zaznacza Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji. – Zaczynaliśmy w kwietniu tego roku. Po pierwszym miesiącu funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Rowerów Miejskich między pierwszymi współpracującymi 4 miastami przemieszczano się ok. 6 tys. razy. Kilka miesięcy później rodzina miast wzrosła o 3 kolejne, co miało wpływ na wzrost statystyk tego typu przejazdów – dodaje.

W sumie na terenie GZM system rowerowy Nextbike liczy około 1,6 tys. rowerów. Początkowo w kwietniu zeszłego roku rozwiązanie wypożyczania i oddawania jednośladów obejmowało Katowice, Sosnowiec, Tychy oraz Chorzów. Potem do „rodziny” przyłączyły się Siemianowice Śląskie, Zabrze oraz Gliwice. Za tzw. relokację rowerów odpowiada właśnie finansowo GZM. Łącznie w tym roku Metropolia dofinansowała 3,6 tys. relokacji.

W 2019 roku użytkownicy wypożyczali rowery blisko 800 tys. razy. Dokonali łącznie ok. 43 tys. przejazdów między miastami. Najchętniej przemieszczano się między Katowicami i Chorzowem – łącznie około 23 tys. razy. Chętnie podróżowano między Chorzowem i Siemianowicami Śląskimi- ok. 3,9 tys razy oraz Katowicami i Siemianowicami – ok. 2,3 tys. razy.

– Obserwacja ruchu użytkowników systemu pokazała, jak ważna jest odpowiednia infrastruktura rowerowa, aby zachęcić do przemieszczania się między miastami – wyjaśnia Marcin Dworak, oficer rowerowy Metropolii.- Dlatego dla Metropolii tak ważne prócz inwestowania w obecne systemy wypożyczalni a w przyszłości w Rower Metropolitalny jest tworzenie tras rowerowych łączących miasta Metropolii – dodaje.

W 2020 roku GZM będzie rekomendował samorządom uruchomienie i zamknięcie systemu wypożyczania rowerów w tym samym okresie.

Reklama

1 Komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
12 − 9 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.