Mateusz Morawiecki w Muzeum Śląskim / fot. Slaskie.pl
Reklama

Kolejne projekty za kilka miliardów dla Śląska zapowiedział Mateusz Morawiecki w Katowicach. W Muzeum Śląskim podsumowano dwa lata „Programu dla Śląska”, podpisano też umowę na rewitalizację linii kolejowych Bronów-Bieniowiec-Skoczów-Goleszów-Cieszyn/Wisła Głębce oraz na budowę drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka.

– Śląsk zawsze był kluczem do wielkości przemysłowej, gospodarczej, a w ślad za tym również politycznej w Europie centralnej, nie tylko w Polsce, bo różnie toczyły się losy w ostatnich kilkuset latach. (…) Z ogromną przyjemnością chce dzisiaj powiedzieć, że podpisujemy, podjęliśmy decyzję o podpisaniu kilku podstawowych umów na rozwój infrastruktury w województwie śląskim – powiedział premier Morawiecki.

Przed spotkaniem w Muzeum Śląskim odbyło się posiedzenie Rady Wykonawczej Programu dla Śląska. Premier poinformował o kolejnych projektach, które zostały zatwierdzone dla naszego regionu. Ich wartość to 5 mld zł.

– Projekty, które przyczynią się do poprawy stanu środowiska, ale też do zwiększenia szans na przyciągniecie nowych biznesów, nowych przedsiębiorców tutaj na Śląsk, a to jest przecież szalenie ważne, żeby tej pracy było jeszcze więcej, bo wtedy jeszcze więcej ludzie będą mogli zarabiać – mówił.

Reklama

Dodał także że ponad miliard złotych został przeznaczony na program dla uczelni województwa śląskiego.

– Tutaj jest ogromny potencjał techniczny, inżynierski, projektowy i przemysłowy, czyli to, co stanowi o sile Śląska – powiedział szef rządu.

Projekt wart ponad 560 mln zł

Podpisano też umowy na rewitalizację linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów-Bieniowiec-Skoczów-Goleszów-Cieszyn/Wisła.

Projekt obejmuje rehabilitację linii kolejowych na wskazanych odcinkach o łącznej długości prawie 52 km. Prace obejmują wymianę nawierzchni torowej, kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej na stacjach objętych przebudową układu torowego, przebudowę istniejących i budowę nowych urządzeń oświetlenia zewnętrznego, zabudowę nowych napędów zwrotnicowych, nowych sygnalizatorów, urządzeń systemowej kontroli zajętości torów i rozjazdów, zabudowę urządzeń łączności przewodowej, radiotelefonów wraz z rejestratorami rozmów, budowę nowych linii kablowych, przebudowę przejazdów kolejowych oraz budowę Lokalnego Centrum Sterowania.

Podpisanie umowy na rewitalizację linii kolejowych / fot. Slaskie.pl

– Dzisiejsze podpisanie umów na rewitalizację linii jest zwieńczeniem naszej wielomiesięcznej pracy. Za doprowadzenie zadania realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zostaliśmy docenieni przez Komisję Europejską. Eksperci podkreślają, że w sytuacji kiedy po przetargu okazało się jak znacznej kwoty brakuje do tego, aby inwestycje rozpocząć, wykazaliśmy się determinacją w dążeniu do celu. To również przykład, że współdziałanie przynosi wymierne korzyści – powiedział marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.

Planowane zakończenie projektu to koniec grudnia 2021 roku. Wartość całkowita projektu to 565,6 mln zł z czego dofinansowanie wynosi 367,2 mln zł.

Budowa S1

W hali łańcuszkowej Muzeum Śląskiego podpisano także umowę na budowę drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała -Żywiec-Zwardoń, odcinka Przybędza-Milówka oraz ogłoszono przetargi na pierwsze dwa z czterech odcinków realizacyjnych S1, które generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłosić jeszcze w tym roku.

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, które zapewni bezpośrednie szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała – granica Polsko-Słowacka (Zwardoń) – Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja). Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

Podczas spotkania ogłoszono przetargi na dwa pierwsze odcinki S1 – pierwszy – „Węzeł „Kosztowy II” (z węzłem) – węzeł „Oświęcim” (bez węzła) oraz odcinek drugi – „Węzeł „Oświęcim” (z węzłem) – Dankowice”.

Budowa S1 od Bieska-Białej do Mysłowic to kolejny odcinek po tzw. obejściu Węgierskiej Górki, dzięki któremu, trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1.  To najdłuższa część trasy z planowanych do budowy lub przebudowy odcinków drogi S1. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
13 + 12 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.