Śmieci na trawie / fot. UM Katowice
Reklama

Mieszkańcy zgłaszają problemy na potęgę, a urzędnicy mają co robić. W ciągu roku na platformie Naprawmyto.pl mieszkańcy Katowic zgłosili ponad 8 tys. problemów z czego 4,5 tys. zostało rozwiązane. Miasto chwali system, chwalą go też mieszkańcy. 

Naprawmyto.pl jest efektem współpracy kilkunastu organizacji pozarządowych z całej Polski i ma ułatwiać komunikację między mieszkańcami a samorządem. System powstał dzięki Fundacji im. Stefana Batorego. W skład zespołu przygotowującego Naprawmyto.pl wchodziło m.in. Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej „Bona Fides” z Katowic. To właśnie Bona Fides po stworzeniu platformy w 2012 roku proponowało katowickim urzędnikom skorzystanie z możliwości jakie daje. Ostatecznie miasto skorzystało z Naprawmyto.pl dopiero w kwietniu 2018 roku.

Reklama

– Potwierdzeniem skuteczności Naprawmyto.pl są nie tylko statystyki, ale przede wszystkim pozytywne opinie mieszkańców, których spotykam w rożnych częściach Katowic. Serwis pozwala na stały kontakt z użytkownikami, a przez to umożliwia naszym służbom bliską współpracę z nimi i reagowanie na najpilniejsze potrzeby w dzielnicach – mówi prezydent Marcin Krupa.

Do najczęściej zgłaszanych alertów należą te związane z uszkodzoną infrastrukturą, głównie jezdniami i chodnikami. W kategorii „bezpieczeństwo” najpopularniejsze alerty dotyczą znaków drogowych (przekrzywionych, uszkodzonych) a w kategorii „przyroda” – utrzymania zieleni i dzikich wysypisk. Do popularnych należą też alerty związane z uszkodzoną infrastrukturą wodociągową (studzienki), oświetleniem czy graffiti. Sprawy mają różny stopień skomplikowania, od którego zależy termin „naprawy”.

– Większość spraw dotyczy terenów miejskich, zdarza się jednak, że alerty przekazujemy prywatnym właścicielom czy instytucjom zewnętrznym, a w takich przypadkach naprawa może potrwać dłużej. Nawiązaliśmy jednak wiele skutecznych współpracy np. ze spółdzielniami mieszkaniowymi czy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Wioleta Niziołek – Żądło, koordynator projektów społecznych w Urzędzie Miasta w Katowicach.

W Katowicach jest co robić. Dziennie mieszkańcy zgłaszają kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt nowych alertów. Aplikacja pozwala na śledzenie alertów, a zalogowani użytkownicy dostają automatyczne powiadomienia w ich sprawie. Mogą też współpracować ze służbami miejskimi, sugerować możliwe rozwiązania czy komentować efekty napraw.

– To znakomite narzędzie, jakiego do tej pory brakowało. Niepotrzebne są oficjalne pisma, maile, pieczątki do poszczególnych instytucji, a tylko zdjęcie, kliknięcie i naprawia się – mówi Marcin Zawadzki, największy aktywista w serwisie, który sam zgłosił blisko 750 alertów. Na Facebooku prowadzi profil NaprawiaMy Koszutkę, gdzie m.in. dokumentuje na zdjęciach sytuację przed i po zgłoszeniu na Naprawmyto.pl.

 – Miejsc, które wymagają naprawy w mojej dzielnicy (Koszutka) jest wiele, ale w ciągu roku udało się doprowadzić do sytuacji, że dziś nie znajdziecie już tutaj np. nieświecących rzędów latarni, zapadniętych chodników, zapadniętych studzienek, czy dziur w jezdni – mówi Marcin Zawadzki.

Ranking naprawionych alertów (w tych kategoriach miasto naprawiło najwięcej):

  • niedziałające oświetlenie – 710
  • uszkodzona jezdnia – 542
  • uszkodzony chodnik – 481
  • zatkana, uszkodzona studzienka uliczna – 249
  • uszkodzona studzienka, wpust – 445
  • złe znaki drogowe – 377
  • zniszczona zieleń – 342
  • dzikie wysypisko – 309
  • porzucony pojazd – 152
  • graffiti – 106
Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
8 + 13 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.