Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich / fot. Koleje Śląskie

Koleje Śląskie w tym roku stawiają na…kulturę. Szykują dla podróżnych niespodzianki. Po raz trzeci przewoźnik będzie realizował roczną kampanię poświęconą konkretnej tematyce. W ubiegłym roku tematem przewodnim była Ekologia, natomiast 2017 został okrzyknięty Rokiem Studenta.

Tym razem przewoźnik zdecydował się na działania związane z szeroko pojmowaną kulturą. Jego plany wpisują się tym samym w wydarzenia ważne dla całego regionu, jak np. 100. Rocznica Wybuchu Powstań Śląskich czy Rok Stanisława Hadyny.

Reklama

– Głównym założeniem naszej akcji jest chęć przybliżania oferty kulturalnej regionu za pomocą kolei. Chcemy przy tym pokazać, że pociąg może być nie tylko środkiem transportu w drodze do pracy czy szkoły – stąd też część atrakcji będzie się odbywać właśnie na pokładach pociągów – tłumaczy Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich. – Mamy nadzieję, że Koleje Śląskie staną się w ten sposób swego rodzaju łącznikiem pomiędzy jednostkami kultury a mieszkańcami regionu. – dodaje.

Całość projektu będzie podzielona na pięć sekcji tematycznych. Znajdą się wśród nich: historia, sztuka, literatura, muzyka i teatr. Dzięki temu wachlarz proponowanych atrakcji będzie na tyle szeroki, by niemal każdy znalazł w ofercie coś zgodnego z własnym gustem. Plan Roku Kultury w Kolejach Śląskich został też w miarę możliwości dostosowany do istotnych wydarzeń kulturalnych w naszym województwie. Wówczas przewoźnik planuje nie tylko działania promocyjne, ale również uruchamianie dodatkowych pociągów. Tego typu kroki będą towarzyszyć przede wszystkim wydarzeniom muzycznym, jako tym, które skupiają duże grono odbiorców – dzięki temu zamiast jechać na koncert własnym autem, będzie można wybrać transport publiczny. Nie będą to jednak jedyne okazje, by skorzystać z dodatkowych pociągów. Przewoźnik planuje bowiem specjalne połączenia również przy okazji takich wydarzeń jak Noc Muzeów czy Metropolitalna Noc Teatrów. Oczywiście podobnie jak w ubiegłych latach, tak i tym razem spółka aktywnie włączy się w Industriadę.

Część Roku Kultury związana z historią w znacznej mierze zostanie poświęcona Powstaniom Śląskim. W tym zakresie Koleje Śląskie podejmą współpracę m.in. z Muzeum Powstań Śląskich i Muzeum Śląskim. W nawiązaniu do tradycji Górnego Śląska nie zabraknie również elementów związanych z Barbórką. W planach jest także kontynuowanie akcji Kolej na Muzea, dzięki której z biletem Kolei Śląskich można taniej zwiedzać muzea i galerie biorące udział w projekcie.

Sporo ciekawostek czeka też na miłośników literatury. Koleje Śląskie planują m.in. odczyty fragmentów książek na pokładach pociągów, wycieczki „tropem literatury” oraz konkursy z nagrodami, dzięki którym będzie można poszerzyć swoją domową bibliotekę. Zgodnie z założeniami przewoźnika pociągi mogłyby się też stać miejscem do kultywowania idei bookcrossingu. Dodatkowo w kalendarzu Kolei Śląskich nie zabraknie rzecz jasna miejsca dla Śląskich Targów Książki.

– Część atrakcji będziemy zapowiadać odpowiednio wcześniej, na przykład na naszej stronie internetowej. Część natomiast chcielibyśmy pozostawić w formie niespodzianki, tak aby zaskoczyć naszych podróżnych jakimś ciekawym koncertem, wystąpieniem aktorskim czy innym tego typu przedsięwzięciem – mówi prezes Wojciech Dinges. – Do współpracy zaprosiliśmy wiele różnego rodzaju placówek kulturalnych, jak biblioteki, teatry, muzea, uczelnie czy organizatorzy muzyczni. Nie zamykamy się przy tym na kolejnych partnerów, jesteśmy otwarci na współpracę w ramach różnego rodzaju inicjatyw. Całość Roku Kultury planujemy aż do grudnia, więc z pewnością w trakcie jego trwania dojdą jeszcze kolejne pomysły. Tymczasem zachęcamy wszystkich do śledzenia naszej strony internetowej i profili społecznościowych, a także wypatrywania niecodziennych atrakcji na pokładach samych pociągów – podsumowuje.

Co istotne, honorowy patronat nad Rokiem Kultury objął marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.

– Obecny rok jest czasem szczególnym, w którym rozpoczynamy obchody setnej rocznicy wybuchu Powstań Śląskich, dlatego tak ważne jest dotarcie z tą informacją do jak najszerszego grona odbiorców. Poprzez tę akcję chcemy także zachęcić mieszkańców regionu, by włączyli się w nurt wydarzeń kulturalnych i być może sami inspirowali kolejne – podkreśla Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.

– Śląskość jest w centrum polskości. Nasza kultura jest w czołówce polskiej i światowej kultury. To jest to, co chcemy nieść dalej i pokazywać szerzej –dodaje Michał Woś, członek Zarządu województwa śląskiego.

Reklama

1 Komentarz

  1. Niech sie wezma lepiej za transport ludzi. Dlaczego tej zimy nie ma bezplatnych przejazdow w dniach ktorych jest smog? Zamiast transportu beda myslec o kukturze teraz?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
7 − 7 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.