Sesja Rady Miasta Katowice / fot. InfoKatowice.pl
Reklama

Do konsultacji społecznych trafił projekt uchwały w sprawie określenia Lokalnych Standardów Urbanistycznych na terenie miasta Katowice. Zostaną dzięki temu ustalone lokalne standardy urbanistyczne dla inwestycji mieszkaniowych, które będą mogły powstać np. nie dalej niż 750 m od szkoły podstawowej i w odległości nie większej niż 250 m od przystanku komunikacyjnego.

Projekt uchwały Rady Miasta Katowice w sprawie określenia lokalnych standardów urbanistycznych na terenie miasta Katowice trafił do konsultacji społecznych. Określa i ustala lokalne standardy urbanistyczne dla inwestycji mieszkaniowych, realizowanych w trybie ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących.

Reklama

– Celem przyjęcia Lokalnych Standardów Urbanistycznych dla Katowic jest maksymalne ograniczenie negatywnych skutków lokalizowania zabudowy na podstawie przepisów ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, czyli tzw. specustawy mieszkaniowej – wyjaśnia Aleksandra Tomkiewicz, zastępca naczelnika wydziału budownictwa i planowania przestrzennego. – Ustawa określa zasady i procedury realizacji tych inwestycji, a także standardy lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowych, ale także daje szansę gminom na określenie lokalnych standardów urbanistycznych, dlatego miasto Katowice chce je wprowadzić. Pozwolą one ograniczyć dość swobodne lokalizowanie zabudowy mieszkaniowej, a także prowadzić racjonalny dialog z inwestorami – dodaje naczelnik.

Projekt uchwały zamieszczono na Platformie Konsultacji Społecznych urzędu miejskiego. Wypowiedzieć się w tej sprawie mogą przedstawiciele organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalności pożytku publicznego działających na terenie miasta. Uwag i opinie można wnosić do 25 marca br. za pośrednictwem specjalnego formularza opinii (link).

Jakie są założenia uchwały?

W uchwale zapisano bardzo konkretne liczby, takie jak odległość inwestycji mieszkaniowej od szkoły, przystanku, przedszkola, a także wysokość i liczbę kondygnacji budynków. Ustalono też standardy usytuowania przy takich inwestycjach minimalnej liczby miejsc postojowych dla samochodów.

Projekt uchwały zakłada m.in., że:

1) inwestycję mieszkaniową lokalizuje się w odległości nie większej niż 250 m od przystanku komunikacyjnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym;

2) inwestycję mieszkaniową lokalizuje się w odległości nie większej niż 750 m od szkoły podstawowej, która jest w stanie przyjąć nowych uczniów w liczbie dzieci stanowiącej nie mniej niż 10% planowanej liczby mieszkańców inwestycji mieszkaniowej;

3) inwestycję mieszkaniową lokalizuje się w odległości nie większej niż 750 m od przedszkola, które jest w stanie zapewnić wychowanie przedszkolne dzieciom w liczbie stanowiącej nie mniej niż 5% planowanej liczby mieszkańców inwestycji mieszkaniowej;

4) inwestycję mieszkaniową lokalizuje się na terenie zapewniającym dostęp do urządzonych terenów wypoczynku i rekreacji lub sportu o powierzchni stanowiącej co najmniej iloczyn planowanej liczby mieszkańców oraz wskaźnika wynoszącego 4 m²; zapewnienie dostępu następuje poprzez lokalizację w odległości nie większej niż 750 m;

5) budynki objęte inwestycją nie mogą być wyższe niż 7 kondygnacji nadziemnych;

6) jeżeli w odległości nie większej niż 250 m od budynków objętych inwestycją mieszkaniową znajdują się, w istniejącej zabudowie, budynki mieszkalne o wysokości przekraczającej liczbę kondygnacji, o której mowa w pkt 5, wówczas maksymalna wysokość budynków objętych inwestycją mieszkaniową wyznacza wysokość najwyższego budynku mieszkalnego w istniejącej zabudowie;

7) określa się liczbę miejsc parkingowych dla samochodów osobowych niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej w ilości 1,5 miejsca parkingowe na lokal mieszkalny budynku objętego inwestycją;

8) dla inwestycji mieszkaniowej w zabudowie wielorodzinnej obowiązek powiększenia wymaganej liczby miejsc parkingowych o 30% z przeznaczeniem na parkowanie ogólnodostępne;

9) określa się liczbę miejsc parkingowych dla rowerów w ilości 1 miejsce parkingowe na lokal mieszkalny budynku objętego inwestycją;

10) miejsca parkingowe, o których mowa w pkt 7, 8, 9 należy lokalizować na terenie działki budowlanej na której realizowana będzie inwestycja mieszkaniowa;

11) dla realizacji inwestycji mieszkaniowej wielorodzinnej obowiązek zapewnienia dostępu do sieci ciepłowniczej na zasadach wynikających z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
6 − 4 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.