Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Katowicach stało się w 2017 roku głównym sponsorem GKS-u Katowice. Obie spółki należą do miasta, umowę utajniono i chyba już wiemy dlaczego. Nie chodzi tylko o kwotę, ale o sam produkt, który kupił śmieciowy monopolista od spółki sportowej. Brutalnie rzecz ujmując, MPGK monopolista żyjący ze zleceń od miasta, zapłacił za promocję innej spółce należącej do miasta. Promocję której raczej śmieciowo-sprzątająca firma nie potrzebowała.

MPGK zajmuje się odbiorem śmieci na terenie Katowic, sprzątaniem miasta i zimowym utrzymaniem dróg. Niemal w całości spółka należąca do samorządu katowickiego funkcjonuje dzięki zleceniom od miasta. W listopadzie 2017 roku poprosiliśmy o wydanie obowiązującej od września umowy sponsorskiej, którą GieKSa zawarła z MPGK. Ostatecznie po rozstrzygnięciu sądowym umowę nam udostępniono. Co w niej się znajduje?

Śmieci i sport

Po pierwsze kwota. MPGK wydało na GKS GieKSa Katowice 1 mln zł netto (brutto nieco ponad 1,2 mln zł). Dalej w umowie pojawiło się nieco oczywistości, że logo MPGK będzie znajdowało się na spodenkach i koszulkach piłkarzy GKS-u i piłkarzy II GKS-u. Logo pojawi się też na plecach wybranego rocznika młodzieżówki.

Zarząd MPGK otrzymał także 2 karnety SUPER VIP, 8 karnetów VIP SILVER, 20 karnetów otrzymali  też pracownicy MPGK. W trakcie meczy 3 samochody „sponsora” mogły parkować na parkingu klubowym. Dodatkowo w sumie 3 banery MPGK miały pojawić się wzdłuż linii boiska, GieKSa zapewniła też pola reklamowe na ściance w trakcie konferencji prasowych i wywiadów w strefie boiska. Logo sponsora miało też pojawić się na LED-ach w trakcie meczy transmitowanych przez Polsat Sport i oczywiście na plakatach promujących mecze. Do tego w umowie widnieje zapis o 5 spotach audio.

To jednak nie koniec marketingowych cudów, które zapewnił klub swojemu sponsorowi. MPGK pojawiło się na stronie GieKSy, a nawet social media. Miała też szereg praw i możliwości, które wydają się nieco zabawne z punktu widzenia działalności jaką świadczy – odbioru śmieci i sprzątania miasta.

Prawo do tytułu

W umowie widniał także zapis dający MPGK możliwość używania tytułu „Sponsora Premium”. Zapytaliśmy w MPGK, kiedy i czy korzystało z tej możliwości, ale na to i inne pytania spółka nie zdecydowała się odpowiedzieć. W ramach umowy przedstawiono też działalność MPGK na spotkaniach biznesowych „GieKSa Business Mixer”, sponsor miał też możliwość reklamy w telewizji klubowej GieKSa TV, a: „marka Sponsora” miała być eksponowana na Gali Złote Buki (gala, na której przyznawane są nagrody kibiców).

Sponsor miał też możliwość udziału w spotkaniu z zawodnikami klubu, a także mógł dystrybuować materiały promocyjne w trakcie meczu GKS-Katowice. To jednak nie koniec promocji, jaką zapewniała GieKSa, bo MPGK miało również możliwość ustawienia dwóch roll-upów w strefie VIP.

Umowa obowiązuje do końca czerwca 2018 roku.

Czy sponsoring zwrócił się MPGK? Tego nie wiemy, bo spółka nie chce rozmawiać. Inną sprawą jest pytanie, czy MPGK w ogóle potrzebuje promocji. W sumie każdy kosz na śmieci w mieście, robi dokładnie to samo co robi GieKSa – eksponuje logo sponsora.

Zdaje się, że pieniądze zarabiane na śmieciach, ktoś potraktował jak produkt, dzięki któremu je uzyskano.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
13 − 4 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.