Reklama

KZK GOP będzie miał autobusy elektryczne i podzieli się z Katowicami. KZK GOP kupi nawet 68 autobusów elektrycznych we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Z czego 28 pojazdów ma trafić do PKM-u Katowice. Ma to być ekologiczny, bezpieczny transport publiczny, generujący niskie koszty eksploatacji i dający możliwość rozwoju floty zgodnie z zapotrzebowaniem. W sumie wkład własny KZK GOP na zakup autobusów, to ponad 140 mln zł. KZK GOP podzieli się pojazdami z PKM-em Katowice, który planuje kupić też swoje pojazdy elektryczne.

– Uruchomiony przez NCBR program to konkretne działanie w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych. To program szczególny – w działania bezpośrednio włączyliśmy stawiające na rozwiązania przyszłości samorządy, a koncepcje technologiczne są szeroko konsultowane z producentami pojazdów bezemisyjnych oraz infrastruktury ładowania. Realizując ambitne, ale osiągalne cele chcemy zmieniać na lepsze jakość życia Polaków  – mówi w trakcie konferencji w Katowicach, wicepremier oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

Reklama

Zgodnie z założeniami współpracy z NCBR do KZK GOP ma trafić nawet 68 autobusów elektrycznych.  Jeden 18-metrowy pojazd ma kosztować nie więcej niż 2,2 mln zł (netto), mniejszy 12-metrowy ma kosztować 2 mln zł (netto), a 10 metrowy 1,8 mln zł (netto). W pierwszym etapie, czyli w 2019 rok, będą prowadzone prace badawcze, w wyniku których zostanie zaprojektowany nowy pojazd. Powstanie też prototyp, a następnie odbędą się testy nowego pojazdu. Dopiero w drugim etapie po 2019 roku nastąpi etap wdrożenia pojazdu na rynek. Autobusy mają zostać dostarczone do KZK GOP do 2021 roku.

– Stawiamy na innowacje i zapewnienie mieszkańcom najlepszych rozwiązań w transporcie publicznym. Przy organizacji komunikacji na tak ogromną skalę, jak robi to Komunikacyjny Związek Komunalny GOP wprowadzenie nowych rozwiązań to duże wyzwanie, ale i wielka odpowiedzialność. Dlatego ściśle współpracujemy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, by wspólnie wypracować najlepsze praktyki – mówi Roman Urbańczyk, Przewodniczący Zarządu KZK GOP.

W sumie nawet 600 autobusów

Program NCBR jest realizowany w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów – w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego. Innowacyjne podejście do zapewnienia zainteresowanym miastom – nawet 600 – autobusów nowej generacji pozwoli m.in. zastosować nowatorskie rozwiązania w pojazdach i ograniczyć koszty eksploatacyjne, a zarazem zapewni bezpieczne i sprawdzone rozwiązania w momencie wyjazdu autobusów na regularne trasy.

– Bezemisyjny transport publiczny to pierwszy z programów który realizujemy w nowej formule, korzystając z najlepszych na świecie wzorców. „Ubezpieczając” ryzyko towarzyszące prowadzeniu prac badawczo – rozwojowych, konstruując zamówienie zgodnie z wypracowanym z samorządami kryteriami i pracując jednocześnie nad niezbędną infrastrukturą ładowania kompleksowo adresujemy potrzeby polskich miast związane z rozwojem ekologicznego transportu miejskiego – mówi prof. Aleksander Nawrat, zastępca dyrektora NCBR.

NCBR wspólnie z przedstawicielami 23 miast oraz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) zdefiniował konkretne potrzeby, m.in. liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów. NCBR podpisało porozumienia o współpracy z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy.

W Katowicach będą szybciej

Katowicki PKM chce kupić też swoje autobusy elektryczne. 10 pojawi się już w przyszłym roku, uda się je kupi dzięki funduszom unijnym. 5 pojawi się także w 2019 roku i kolejne 5 w 2020. Będą wyposażone w litowo-jonowe baterie z 10-letnim okresem przydatności do użytku.

W mieście planowane są także dwie stacje pantografowe (ładujące pojazdy). Powstaną w rejonie parkingu Centrum Handlowego 3 Stawy oraz Bazie Autobusowej przy ul. Mickiewicza 59.

– Przewiduje się, że w pierwszej kolejności autobusy elektryczne będą obsługiwały linie nr 10, 12 i 910. W dalszym etapie najprawdopodobniej do obsługi autobusami elektrycznymi włączone zostaną linie: 37, 109, 110, 115, 193, 632, 673 – czytamy w informacji przygotowanej dla katowickich radnych.

Kilka dni temu w Katowicach pojawiło się 10 nowych autobusów spalinowych. Wszystkie spełniają najwyższe normy emisji spalin Euro 6.

Nowe autobusy w Katowicach

10 nowych autobusów wyjechało dzisiaj na ulice Katowic #Katowice

Opublikowany przez infoKatowice.pl na 16 października 2017

Reklama

1 Komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
24 − 13 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.