Do 6 lutego można się wypowiedzieć odnośnie uchwały antysmogowej. Ruszyły konsultacje społeczne

D. Frost

Reklama

Do 6 lutego można się wypowiedzieć odnośnie uchwały antysmogowej. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego skierował do konsultacji społecznych tzw. uchwałę antysmogową. Kto może wziąć udział w konsultacjach? Wszyscy chętni.  

Konsultacje mają formułę otwartą. Mogą wziąć w nich udział m.in. mieszkańcy regionu, organizacje pozarządowe, samorządy, administracja rządowa, czy instytucje oraz środowiska naukowe i związki wyznaniowe.

Reklama

Uchwała antysmogowa zawiera kilka konkretnych dat odnośnie wymiany starych kotłów.

– Użytkownicy urządzeń powyżej 10 lat od daty produkcji będą je musieli wymienić na klasę 5 do końca 2021 roku. Ci, którzy użytkują kotły 5-10 lat, powinni uczynić to do końca 2023 roku, a użytkownicy najmłodszych kotłów mają czas do końca 2025 roku. Na rynku są stosowane również kotły klasy 3 i 4 – w ich przypadku graniczną datę obowiązkowej wymiany na klasę 5 wydłużono do końca roku 2027. Co istotne, każdy, kto buduje nowy dom i zamierza ogrzewać go węglem lub drewnem, ma obowiązek zainstalować od razu kocioł klasy 5.Ta regulacja będzie miała zastosowanie po 12 miesiącach od dnia wejścia w życie uchwały antysmogowej – informuje Urząd Marszałkowski. Od 1 września 2017 ma wejść w życie zakaz stosowania paliw, które emitują dużą ilość szkodliwych substancji do atmosfery, chodzi m.in. o węgiel brunatny, muły i flotokoncentraty, a także wilgotne drewno.

Po zakończeniu konsultacji swoje opinie co do uchwały wydadzą samorządy lokalne, następnie organizacje pozarządowe, na samym końcu projekt trafi pod obrady Sejmiku.

Po zakończeniu konsultacji projekt zostanie skierowany do opiniowania przez samorządy lokalne, następnie rozpoczną się konsultacje z organizacjami pozarządowymi. Dopiero po zakończeniu tych wszystkich etapów dokument trafi pod obrady Sejmiku.

Co, gdzie i jak?

Konsultacje społeczne trwają do 6 lutego, w formie pisemnej na adres Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice, bądź ustnie w siedzibie Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, ul. Reymonta 24, 40-029 Katowice (w godzinach pracy Urzędu) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: srodowisko@slaskie.pl.

Reklama

4 KOMENTARZE

  1. Cieszy mnie to bardzo 🙂 Co z tego wyjdzie, to już inna sprawa! Województwo powinno mieć listę lokali/ mieszkań nie podpiętych do C.O., nie mających ogrzewania gazowego lub elektrycznego oraz nie korzystających z dofinansowania na wymianę kotłów i przeprowadzić w nich wszystkich kontrole. Powinno się ludzi nie tylko karać ale wskazywać im gdzie mogą zdobyć fundusze na wymianę kopciuchów na ekologiczne źródła ogrzewania. Urzędnicy muszą wychodzić z wnioskami do ludzi w dzielnicach, pokazywać jak je wypełnić itd. – jeśli zostaną w biurach to nie dotrą do nikogo i nic się nie zmieni! Proponuję nie robić spotkań teoretycznych ale praktyczne, gdzie będzie można dowiedzieć się jak taki wniosek wypełnić, gdzie się dokładnie zgłosić, jakiej wysokości dofinansowanie można otrzymać itd. Jeśli o procedurze i dofinansowaniach będzie więcej artykułów, audycji radiowych i telewizyjnych to więcej osób się zmobilizuje aby coś zmienić! Ponadto jeśli byłyby skupy tworzyw sztucznych, makulatury itd. lub punkty w sklepach gdzie można by było je oddać, nikomu by się nie opłacało ich palić w piecu!

    • System zachet nie wystarczy. Zdecydowana czwsc domow prywatnych ogrzewa weglem i czym popadnie. Wiekszosc argumentuje, ze ich nie stac. Problem jest tylko taki, ze to najczesciej ludzie, ktorych stac na ogrzewanie gazowe. Doplaty owszem, ale dla osob naprawde ubogich.

  2. Tak to widze:
    1. Obowiazkowe badanie emisji spalin podczas badanka technicznego.
    2. Wyrywkowe kontrole emisji spalin na drogach. Ktos kto wytnie DPF na czas badania technicznego wpadnie podczas kontroli.
    3. Wjazd do centrum nie na podstawie sztucznych normy Euro, ale na podstawie wyniku kontroli emisji spalin podczad badania technicznego. Dzieki temu nie bedzie lobbingu na rzecz importerow a promowane bedzie przede wszystkim dbanie o stan techniczny aut.

    4. Darmowe parkingi i stacje ladowania dla posiadaczy aut z napedem elektrycznym. Znizka dla aut hybrydowych oraz spelniajacych najnowsze normy Euro.

    5. Zamiast budowania kosztownej infrastruktury tramwajowej wprowadzenie trolejbusow. Owszem tramwaje nie stoja w korkach, ale ich zasieg jest ograniczony i wymagaja jednak torowiska. To rozwiazanie stosuje wiele europejskich miast i sie sprawdza.

    6. Zmiany w KZK GOP – z tymi ludzmi nie zbudujesz nigdy przyjaznej komunikacji. Oni nie jezdza komunikacja miejska a limuzynami, wiec nie wiedz co to marznac w wiacie.

    7. Budowa sieci CO w centrum miasta. Mieszkancy powinni miec dwie opcje: podlaczenie pod siec CO lub ogrzewanie gazowe.

    8. Doplaty dla osob naprawde dotknietych ubostwem i bieda. Sprawdzamy ile osob / rodzin mieszka. Sprawdzamy dochod roczny. W ten sposob eliminujemy tych co zawsze najbardziej jecza i podszywaja sie pod potrzebujacych a slowo bieda to dla nich brak wymiany samochodu na nowy co 5 lat.

    9. Sciezki rowerowe projektowane przy udziale rowerzystow.

    10. Parkingi poziomowe na obrzezach miast.

    11. Eksmisja Galerii Katowickiej ze scislego centrum – korkowanie – na obrzeza miasta. Powinny zostac male sklepiki oraz gastronomia. Poczekalnia powinna zostac powiekszona. Eksmisja Galerii Echo z dala od glownej arterii na poludnie (korkowanie). To samo z SSC.

    12. Testy darmowej komunikacji dla mieszkancow. Oszacowanie wariantu posredniego, czyli zdecydowanej obnizki cen biletow miesiecznych (50-100 zl).

    13. Darmowe polaczenie z lotniskiem Katowice Pyrzowice. Promocyjne pakiety dla turystow.

    • Bardzo sensowne (chociaż bardzo ambitne) pomysły, ale mam wątpliwości co do punktu 11. Centra handlowe nie są może najwspanialszym punktem miasta, ale jednak spełniają swoją funkcję. Eksmisja ich na obrzeża miasta ogromnie utrudniłaby dostęp do nich dla niezmotoryzowanych i byłaby kolejnym argumentem za używaniem samochodu, podczas gdy chociażby SSC jest świetnie skomunikowane tramwajami i naprawdę sporo osób przyjeżdża tam komunikacją miejską.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
30 − 10 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.