Reklama

Stowarzyszenie Klub Jagielloński prowadzi w Katowicach nieodpłatne punkty pomocy prawnej dla mieszkańców. Wśród tematów, o które najczęściej pytają katowiczanie są zwroty towarów. Poniżej prezentujemy poradę w tej sprawie Edyty Dziobek-Romańskiej z Klubu Jagiellońskiego. 

Trzeba zacząć od tego, że zwrot towaru to prawnie odstąpienie od umowy. Regułą jest, że odstąpić od umowy można w przypadku nienależytego wykonania zobowiązania przez jedną ze stron. Wyjątkiem od reguły są konsumenci, których to ustawodawca postanowił chronić przywilejem możliwości odstąpienia od umowy w większej ilości sytuacji, ponieważ narażeni są oni na większe ryzyko podczas poruszania się w obrocie gospodarczym.

Reklama

W świetle obowiązujących przepisów konsument może odstąpić od umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa, tzn. na ulicy czy w naszym domu, na spotkaniach w miejscach publicznych, na których prezentowane są artykuły na sprzedaż, czy podczas specjalnie zorganizowanych wyjazdów. Występuje tutaj duże ryzyko „naciągnięcia” konsumenta na nieuzasadnione koszty, wykorzystania momentu na manipulację różnymi technikami sprzedawczymi.

Konsumentom przysługuje także prawo do odstąpienienia od umowy zawieranej na odległość – chodzi tu przede wszystkim sprzedaż internetową czy telefoniczną, wszelkie „gazetki” oferujące kupno jakichś przedmiotów przy przesyłce pocztowej. Uzasadnione jest to potrzebą zapoznania się konsumenta z realnym wyglądem, czy innymi cechami rzeczy, który może czasami znacznie się różnić od przedmiotu na zdjęciu.

Termin na odstąpienie od umowy wynosi obecnie 14 dni od odbioru rzeczy. O tym uprawnieniu bezwzględnie musi nas poinformować sprzedawca przed zakupem, jeśli tego nie zrobi – termin może się wydłużyć. Wówczas zwrot towaru może nastąpić na podstawie zwykłej zmiany zdania; uświadomienia sobie, że dany przedmiot jest nam niepotrzebny, że nasze wyobrażenie o nim różniło się od rzeczywistości. Nie musimy informować sprzedawcy o przyczynach rozmyślenia się z transakcji, nie będziemy ponosić także żadnych kosztów odstąpienia. Wystarczy jedynie złożyć sprzedawcy pisemne oświadczenie w terminie 14 dni i oddać towar w oczekiwaniu na zwrot pieniędzy.

Poza tym, prawo nie przyznaje uprawnień do odstąpienia od umowy w przypadku umów zawieranych w lokalach przedsiębiorstwa, tj. w sklepach, gdzie nie występuje przecież żaden element zaskoczenia, a decyzja o zakupie podejmowana jest w bardziej przemyślany sposób. Podyktowane jest to potrzebą stabilnego obrotu. Odstąpienia od umowy nie należy jednak mylić z reklamacją, to jest żądaniem wymiany towaru posiadającego wady na nowy.

Niektóre sieci sklepów prowadzą jednak politykę przyjmowania zwrotów bez podania przyczyny – jest to jedynie ich dobra wola, a wówczas sprzedawcy informują o takim uprawnieniu, jeśli przysługuje. Dlatego właśnie w części sklepów „stacjonarnych” nie możemy dokonać zwrotu – jest to całkowicie zgodne z prawem. Duże sieci handlowe często mogą sobie pozwolić, na to, co dla małych sklepów jest utrudnione.

Stowarzyszenie Klub Jagielloński prowadzi w Katowicach nieodpłatne punkty pomocy prawnej dla mieszkańców. Trzy punkty finansuje miasto Katowice. Można z nich skorzystać w godzinach od 16.00-20.00 od poniedziałku do piątku. Poniżej adresy miejsc, w których można szukać pomocy prawnej.

– M. Oblatów 24 – (32) 705 45 12
– Dębowa 16c – (32) 705 45 13
– Wojewódzka 23 – (32) 705 45 17

Reklama

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
2 + 15 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.