Urząd Miasta Katowice ogłosił przetarg na dokumentację projektową „Tramwaju na południe”. Inwestycja ma zostać zrealizowana w dwóch etapach, będą też rozmowy z mieszkańcami. Zadaniem wybranego wykonawcy inwestycji ma być przygotowanie projektów budowlanych oraz dokładne oszacowanie kosztów inwestycji. Prace projektowe potrwają 22 miesiące i będą kosztować około 3,75 mln zł. Oferty należy składać do 27 października.
I etap, to szczegółowe plany dotyczące liczącego 5,2 km torowiska tramwajowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Chodzi m.in. o ścieżki rowerowe i Węzeł Przesiadkowy „Kostuchna”.
II etap to droga, której budowa możliwa będzie najwcześniej w 2030 r.
– Wykorzystując zmienione kilka tygodni temu zapisy prawa zamówień publicznych, ustaliliśmy, że przy wyborze wykonawcy w 60 proc. będziemy kierować się ceną, ale aż w 40 proc. decydować będzie doświadczenie. Co istotne, nie będzie to doświadczenie firmy, ale tylko i wyłącznie zespołu projektantów, który będzie dla nas pracował – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. Prezydent dodał, że w 2019 roku już prawdopodobnie będzie można przejechać nową linią tramwajową.
Wykonawca ma też pytać mieszkańców o opinię, zorganizuje co najmniej 10 spotkań z mieszkańcami w sprawie projektu. Nowa linia zgodnie z wytycznymi miasta ma przebiegać wzdłuż istniejącej infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej, ograniczając tym samym tworzenie barier miedzy lasem, a mieszkańcami.
– Planowany przebieg nowej linii jest określony. Możliwe korekty będą wynikały z obiektywnych okoliczności natury technicznej, bądź niewspółmiernie wysokich kosztów planowanych obecnie rozwiązań. Dlatego rozmowy nie będą dotyczyły tego, czy inwestycję realizować, albo w którym miejscu, ale jak powinny wyglądać jej, istotne z perspektywy codziennych użytkowników i sąsiadów, szczegóły. Przedmiotem ustaleń będzie także sama organizacja robót budowlanych w przyszłości – mówi Bogusław Lowak, Naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.
„Tramwaj na południe” to od wielu lat pierwsza nowa linia, która powstaje w Katowicach. – Wystarczy przypomnieć, że ostatnia nowa linia tramwajowa powstała w Katowicach w 1947 roku i prowadziła od parku Kościuszki do pętli w Brynowie, czyli do miejsca, od którego teraz zaczynamy – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Szacowany koszt inwestycji to 110 mln zł.
Przebieg linii tramwajowej i ścieżki rowerowej:
- Odcinek w ul. Rzepakowej od pętli „Brynów” do ul. Kolejowej
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po wschodniej stronie ul. Rzepakowej. Ścieżka rowerowa poprowadzona będzie od pętli „Brynów” wzdłuż ul. Jankego do ul. Kolejowej, a następnie po północnej stronie ul. Kolejowej do ul. Rzepakowej.
- Skrzyżowanie z ul. Kolejową
Zakłada się przebudowę skrzyżowania z sygnalizacją świetlną nadającą priorytet dla ruchu tramwajowego. W układzie docelowym jezdnia ulicy Kolejowej poprowadzona zostanie pod linią tramwajową i ścieżką rowerową.
- Odcinek od ul. Kolejowej do skrzyżowania z linią kolejową
Zakłada się lokalizację przystanków oraz poprowadzenie linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej po wschodniej stronie drogi stanowiącej przedłużenie ul. Rzepakowej.
- Skrzyżowanie z linią kolejową
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej pod linią kolejową.
- Odcinek od skrzyżowania z linią kolejową do ul. Szenwalda
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej przy linii kolejowej.
- Odcinek od ul. Szenwalda do ul. Ziołowej
Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Szenwalda oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej – częściowo przebudowanej.
- Odcinek w ul. Ziołowej
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po południowej stronie ul. Ziołowej. Zakłada się odtworzenie istniejących parkingów, częściowo zajmowanych w celu poprowadzenia linii tramwajowej i ścieżki rowerowej.
- Odcinek w ul. Cegielnia Murcki
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po zachodniej stronie ul. Cegielnia Murcki.
- Odcinek od ul. Cegielnia Murcki do ul. Krynicznej
O mieście, które wybudowało tramwaj do lasu <3
Kroopa tramwajem można pojechać już teraz.
Powiedzmy sobie szczerze, to jest tramwaj dla deweloperów. Ktoś na tym skorzysta na pewno….