Jest przetarg na dokumentację „Tramwaju na południe”. W sumie nowa linia ma kosztować około 110 mln zł

Artur Maciaszczyk

Reklama

Urząd Miasta Katowice ogłosił przetarg na dokumentację projektową „Tramwaju na południe”. Inwestycja ma zostać zrealizowana w dwóch etapach, będą też rozmowy z mieszkańcami. Zadaniem wybranego wykonawcy inwestycji ma być przygotowanie projektów budowlanych oraz dokładne oszacowanie kosztów inwestycji. Prace projektowe potrwają 22 miesiące i będą kosztować około 3,75 mln zł. Oferty należy składać do 27 października.  

I etap, to szczegółowe plany dotyczące liczącego 5,2 km torowiska tramwajowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Chodzi m.in. o ścieżki rowerowe i Węzeł Przesiadkowy „Kostuchna”.

Reklama

II etap to droga, której budowa możliwa będzie najwcześniej w 2030 r.

– Wykorzystując zmienione kilka tygodni temu zapisy prawa zamówień publicznych, ustaliliśmy, że przy wyborze wykonawcy w 60 proc. będziemy kierować się ceną, ale aż w 40 proc. decydować będzie doświadczenie. Co istotne, nie będzie to doświadczenie firmy, ale tylko i wyłącznie  zespołu projektantów, który będzie dla nas pracował  – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. Prezydent dodał, że w 2019 roku już prawdopodobnie będzie można przejechać nową linią tramwajową.

Wykonawca ma też pytać mieszkańców o opinię, zorganizuje co najmniej 10 spotkań z mieszkańcami w sprawie projektu. Nowa linia zgodnie z wytycznymi miasta ma przebiegać wzdłuż istniejącej infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej, ograniczając tym samym tworzenie barier miedzy lasem, a mieszkańcami.

– Planowany przebieg nowej linii jest określony. Możliwe korekty będą wynikały z obiektywnych okoliczności natury technicznej, bądź niewspółmiernie wysokich kosztów planowanych obecnie rozwiązań. Dlatego rozmowy nie będą dotyczyły tego, czy inwestycję realizować, albo w którym miejscu, ale jak powinny wyglądać jej, istotne z perspektywy codziennych użytkowników i sąsiadów, szczegóły. Przedmiotem ustaleń będzie także sama organizacja robót budowlanych w przyszłości – mówi Bogusław Lowak, Naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

„Tramwaj na południe” to od wielu lat pierwsza nowa linia, która powstaje w Katowicach.  – Wystarczy przypomnieć, że ostatnia nowa linia tramwajowa powstała w Katowicach w 1947 roku i prowadziła od parku Kościuszki do pętli w Brynowie, czyli do miejsca, od którego teraz zaczynamy – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Szacowany koszt inwestycji to 110 mln zł.

Przebieg linii tramwajowej  i ścieżki rowerowej:

  1. Odcinek w ul. Rzepakowej od pętli „Brynów” do ul. Kolejowej

Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po wschodniej stronie ul. Rzepakowej. Ścieżka rowerowa poprowadzona będzie od pętli „Brynów” wzdłuż ul. Jankego do ul. Kolejowej, a następnie po północnej stronie ul. Kolejowej do ul. Rzepakowej.

  1. Skrzyżowanie z ul. Kolejową

Zakłada się przebudowę skrzyżowania z sygnalizacją świetlną nadającą priorytet dla ruchu tramwajowego. W układzie docelowym jezdnia ulicy Kolejowej poprowadzona zostanie pod linią tramwajową i ścieżką rowerową.

  1. Odcinek od ul. Kolejowej do skrzyżowania z linią kolejową

Zakłada się lokalizację przystanków oraz poprowadzenie linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej po wschodniej stronie drogi stanowiącej przedłużenie ul. Rzepakowej.

  1. Skrzyżowanie z linią kolejową

Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej pod linią kolejową.

  1. Odcinek od skrzyżowania z linią kolejową do ul. Szenwalda

Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej przy linii kolejowej.

  1. Odcinek od ul. Szenwalda do ul. Ziołowej

Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Szenwalda oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej – częściowo przebudowanej.

  1. Odcinek w ul. Ziołowej

Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po południowej stronie ul. Ziołowej. Zakłada się odtworzenie istniejących parkingów, częściowo zajmowanych w celu poprowadzenia linii tramwajowej i ścieżki rowerowej.

  1. Odcinek w ul. Cegielnia Murcki

Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po zachodniej stronie ul. Cegielnia Murcki.

  1. Odcinek od ul. Cegielnia Murcki do ul. Krynicznej
Reklama

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
7 + 22 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.