Osiem tysięcy uczestników, z których większość deklaruje, że weźmie udział w kolejnym kongresie, a także obecność tysięcy młodych ludzi i prezentacje innowacyjnych pomysłów na biznes. Tak w skrócie można podsumować VIII Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach. Dzisiaj Grupa PTWP podsumowała ósmą edycję wydarzenia.
– Po raz kolejny sprawiliśmy, że do Katowic przyjechała rekordowa liczba gości. VIII Europejski Kongres Gospodarczy był wyraźnie większy od poprzednich edycji, a jednocześnie dzięki projektowi European Start-up Days, zaprezentował swoje nowe oblicze – mówi Wojciech Kuśpik, inicjator EEC, prezes Grupy PTWP. – Kongres daje impuls nowym projektom gospodarczym i jednocześnie dla działających w regionie przedsiębiorców stanowi jeden z najgorętszych i najbardziej zapracowanych okresów w roku – dodaje Wojciech Kuśpik.
Słuchacze, paneliści i partnerzy ocenili swoje zadowolenie z uczestnictwa w wydarzeniu w badaniach satysfakcji uczestników Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2016 przeprowadzonych na reprezentatywnych próbach badawczych przez instytut badawczy BCMM. Aż 94 proc. słuchaczy oraz 89 proc. panelistów zadeklarowało swój udział w kolejnej edycji kongresu w roku 2017. Uczestnicy docenili przestrzeń, w jakiej odbywa się Europejski Kongres Gospodarczy, uznając za największy atut organizacyjny lokalizację wydarzenia w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach oraz Spodku. Jako silne strony organizacji Kongresu uznano także komunikację z uczestnikami (przed i w trakcie wydarzenia), system internetowy oraz standard sal konferencyjnych.
– Z satysfakcją przyznaję, że od osób z zagranicy, które uczestniczą w wielu imprezach o podobnym charakterze otrzymuję sygnały, że Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to impreza na najwyższym poziomie organizacyjnym. Kongres to dla Katowic wydarzenie kluczowe, które – co potwierdzają sami uczestnicy – jest skutecznym narzędziem transformacji wizerunku miasta – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Tegoroczna edycja Kongresu objęła ponad 120 debat, a wśród wiodących tematów i zagadnień największej biznesowej konferencji w Europie Centralnej znalazły się: problemy i przyszłość Unii Europejskiej w skomplikowanej sytuacji geopolitycznej, zależności między energetyką, polityką ochrony klimatu i rozwojem nowoczesnego przemysłu, digitalizacja gospodarki oraz innowacje i nowe technologie.
– Europejski Kongres Gospodarczy to platforma wymiany doświadczeń, idei i pomysłów.
W niełatwych czasach dla rynku energetycznego w Polsce, dyskusje podczas EKG były świetną okazją do skonfrontowania wizji funkcjonowania tego sektora, eksperckiej rozmowy o zagrożeniach i polityce inwestycyjnej w zmieniającej się rzeczywistości prawnej. W Kongresie cenne jest również to, że stanowi forum nieskrępowanej wymiany myśli i poglądów między przedstawicielami świata gospodarki i świata polityki, których harmonijna komunikacja jest przecież warunkiem stabilnego rozwoju – uzupełnia Remigiusz Nowakowski, prezes Tauron Polska.
W opinii uczestników uzyskanie wiedzy na temat trendów i zjawisk gospodarczych oraz możliwość nawiązania kontaktów biznesowych to najważniejsze korzyści płynące z uczestnictwa w Kongresie. Aż 79 proc. słuchaczy oraz 82 proc. panelistów odbyło w trakcie tegorocznego Kongresu spotkanie o charakterze biznesowym.
Najbardziej znany samorządowiec trzyma kciuki
Europejski Kongres Gospodarczy doceniają przedstawiciele władz samorządowych, którzy znajdują przestrzeń dla rozmów i dialogu z przedstawicielami różnych grup społecznych. Ważnym uzupełnieniem oficjalnych debat Kongresu są nieformalne spotkania i rozmowy, które dopełniają wydarzenia i wpływają na unikalną atmosferę i jej odbiór przez uczestników.
– Europejski Kongres Gospodarczy to fascynujące spotkanie. Mało jest w Polsce miejsc, w których tak wielu przedsiębiorców, samorządowców i polityków znajduje przestrzeń nie tylko do dialogu gospodarczego, ale też do kuluarowych rozmów. To naturalne, że spotykam się z ministrem lub przedsiębiorcą w oficjalnym otoczeniu i w ciągu roku robię to bardzo często. Ale tego typu spotkania, na pewno mają inną formułę i dziękuję Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu za to, że możemy po raz kolejny skorzystać z tej okazji. Dla nas, dla samorządowców, to na pewno bardzo ważne i trzymam kciuki za Katowice i za ten kongres – podsumowuje Robert Biedroń, prezydent Słupska.
Zupełnie nowe oblicze Europejski Kongres Gospodarczy zyskał dzięki European Start-up Days, wydarzeniu towarzyszącym tegorocznej edycji EEC. Prezentacje 100 najlepszych start-upów, debaty z udziałem 50 panelistów i dwa dni rozmów skoncentrowanych na możliwościach rozwoju młodego biznesu, dobrych praktykach dla początkujących, o możliwych źródłach finansowania, o tym jak rozmawiać z inwestorem i jaką skalę przedsięwzięcia obrać – lokalną, krajową czy międzynarodową – swoim doświadczeniem podczas debat i wystąpień dzielili się czołowi biznesmeni i właściciele start-upów, które odniosły sukces.
Będą powroty
Co trzeci uczestnik Europejskiego Kongresu Gospodarczego odwiedził European Start-up Days. Oznacza to, że w wydarzeniu skierowanym do start-upów i korporacji udział wzięło blisko 2,5 tys. przedstawicieli świata biznesu i polityki, pierwotnie zarejestrowanych jako uczestnicy Kongresu.
– Europejski Kongres Gospodarczy po raz kolejny pokazał, że województwo śląskie wyznacza najwyższe standardy dyskusji o nowoczesnej gospodarce w Polsce i Europie. Jestem przekonany, że w naszym regionie powstają produkty i usługi unikatowe na skalę światową, że jesteśmy w technologicznej i kreatywnej awangardzie Europy. Ważnym wydarzeniem był dzień start-upów, podczas którego młodzi wynalazcy mieli okazję zaprezentować się i spotkać z przedsiębiorcami. To właśnie nowy biznes jest naturalnym partnerem dla świata innowacji, który jest ogromnym potencjałem naszego województwa. Pamiętajmy jednak, że w trakcie Kongresu powinniśmy rozmawiać także o problemach, które w naszym województwie są jak niezabliźnione rany – jak chociażby społeczne skutki restrukturyzacji w przemyśle, czy problemy związane z ekologią. Europejski Kongres Gospodarczy to przestrzeń, w której jest miejsca na dyskusję o każdej ważnej dla naszego regionu kwestii – mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
Europejski Kongres Gospodarczy 2016 i European Start Up Days za pośrednictwem telewizji, prasy, radia i portali internetowych relacjonowało ponad pięciuset pięćdziesięciu dziennikarzy reprezentujących niemal 200 redakcji. W efekcie w polskich mediach powstało blisko 6 tysięcy publikacji dotyczących lub wzmiankujących to wydarzenie. Dodatkowo ponad 4 tysiące razy wspominano o katowickiej imprezie w mediach społecznościowych. Ekwiwalent reklamowy, czyli kwota, jaką należałoby przeznaczyć na reklamy o tej samej powierzchni i czasie antenowym, oszacowana na dzień 15 czerwca br. przekroczyła już 28 milionów złotych w przypadku Europejskiego Kongresu Gospodarczego i 3 miliony złotych dla European Start-up Days.
– Po raz kolejny udowadniamy, że Europejski Kongres Gospodarczy organizowany w Katowicach to kluczowe miejsce spotkań przedstawicieli biznesu i polityki. Liczne publikacje w mediach wzmiankujące o lokalizacji Kongresu, pomagają budować wizerunek nowoczesnego miasta i całego regionu. Aktywnie przyczyniamy się do kształtowania wizerunku naszego regionu, który wyrasta na lidera przemysłu spotkań biznesowych w Polsce – informuje Wojciech Kuśpik.
– To wydarzenie wpisało się już na stałe w kalendarz europejskich, jak nie światowych wydarzeń społeczno-gospodarczych. To bardzo ważne, że właśnie w tym regionie, bardzo różnorodnym, możemy dyskutować o rozwoju Polski, o rozwoju województwa i o rozwoju Europy – mówi Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski.
Na sukces Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach każdego roku pracuje łącznie około trzech tysięcy osób. Wydarzenie ma także wpływ na rozwój usług, turystyki biznesowej i konferencyjnej.

































