W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach otwarto terminal Cargo. To najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce. Budowano go 18 miesięcy, kosztował prawie 36 mln zł netto.
Nowoczesny terminal umożliwi dalszy rozwój portu w kierunku obsługi przewozów towarowych drogą lotniczą. Obecnie Katowice Airport jest najważniejszym – po Lotnisku Chopina w Warszawie – ośrodkiem cargo lotniczego w kraju. Na lotnisku działają takie firmy kurierskie jak DHL Express, TNT, FedEx i UPS, realizując stąd regularne, codzienne rejsy z frachtem do swoich europejskich portów przeładunkowych.
Ponadto Pyrzowice są portem pierwszego wyboru w przypadku czarterów cargo. W 2015 roku obsłużono tu 16 119 ton ładunków. Budowa nowej bazy cargo to ważny element realizacji strategii rozwoju rynku przewozów towarów drogą lotniczą – nie tylko w Pyrzowicach, ale i w całej południowej Polsce.
Nowy obiekt to pierwszy budynek z projektowanego kompleksu Cargo przy MPL Katowice w Pyrzowicach. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych zagwarantuje szybką i kompleksową obsługę paczek – od momentu rozładunku z samolotu, poprzez transport do magazynu, gdzie dzięki nowoczesnym systemom sortującym będą one wydawane kurierom i firmom transportowym. Wszystko to przyspieszy pracę – docelowo aż kilka tysięcy paczek na godzinę – skracając czas oczekiwania na przesyłki oraz zapewniając najwyższej jakości serwis w czasie tzw. szczytów paczkowych, np. przed świętami.
Terminal powstał na ok. 11 ha działce położonej przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska. Lokalizacja obiektu zdecydowanie przyspieszy i ułatwi obsługę frachtowców, co jest szczególnie istotne z perspektywy firm kurierskich. Jednocześnie takie położenie terminalu gwarantuje odseparowanie ruchu drogowego, związanego z obsługą pasażerów, od tego, który dotyczy towarów.
Obiekt ma 12 tys. m² powierzchni i jest trzykrotnie większy od obecnie użytkowanego terminalu towarowego.
– Biorąc pod uwagę silny rozwój Pyrzowic pod kątem obsługi cargo, w projekcie terminalu zostały zastosowane takie rozwiązania konstrukcyjne, by w przyszłości możliwa była modułowa reorganizacja obiektu, stąd aranżację hali można dostosowywać do wielkości i potrzeb firm kurierskich – mówi Jacek Kościelny, menadżer projektu z firmy Skanska.
Terminal podzielony jest na dwie części – obsługującą fracht lotniczy oraz część biurową. Projektant przewidział stworzenie niezależnych stref – tak, by każdy najemca, otrzymał swoją własną, odseparowaną od innych, przestrzeń do prowadzenia działalności.
– Firmy mają swoje miejsca parkingowe, rampy rozładunkowe, bramy ze strony płyty Cargo i parkingu, serwerownie oraz własne biura i zaplecza – zaznacza Rafał Melerski, Kierownik Budowy, Skanska. Na terenie hali pojawią się także biura Urzędu Celnego oraz Straży Granicznej.