Urząd Miasta Katowice / fot. Erdem Yildiz

Do Urzędu Miasta trafiła propozycja mieszkańca Katowic, aby stację kolejową Zawodzie przenieść nad wiadukt kolejowy nad ulicą Murckowską. Mógłby tam powstać węzeł przesiadkowy wraz z parkingami. PKP mówi „nie”, m.in. ze względów finansowych.

Jeden z mieszkańców zaproponował władzom miasta, żeby do planowanych centrów przesiadkowych dodać kolejny w rejonie ul. Murckowskiej. Obecna stacja kolejowa Zawodzie leży obecnie nieco na uboczu, a po przeniesieniu stacji na wiadukt nad ulicą Murckowską (droga krajowa nr 86) i zbudowaniu w tym miejscu centrum przesiadkowego powstałby nowy węzeł komunikacyjny, stosunkowo blisko śródmieścia, Uniwersytetu Ekonomicznego, parku biurowego Green Park i Doliny Trzech Stawów. Parkingi z wjazdami i zjazdami do ulicy Murckowskiej działałyby w systemie Park&Ride.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odniosły się do propozycji w sposób jednoznacznie negatywny, bo na obecnym etapie realizacji projektu modernizacji linii kolejowej wprowadzanie zmian jest już niemożliwe. Zmiany wydłużyłyby procedurę, wymagałyby także większych nakładów finansowych, wielowymiarowej modernizacji wiaduktu, budowy peronów od podstaw oraz wytyczenia nowych dróg i parkingów.

W piśmie PKP PLK S.A. czytamy, że:

[…] Obecnie PKP PLK S.A. pozyskało decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i jest w trakcie kompletowania wniosku o ustalenie lokalizacji linii kolejowej. Proponowana zmiana wpłynęłaby na przesunięcie terminu realizacji projektu a tym samym na okres modernizacji co w przypadku finansowania ograniczonego do tej perspektywy jest niemożliwe.

Podnoszone aspekty lepszego usytuowania przystanku po jego przeniesieniu tez nie ma dobrego uzasadnienia. Przystanek osobowy w obecnym miejscu obsługuje potoki pasażerskie z huty Ferrum i okolicznych bloków a także znajduje się w niedalekiej odległości od planowanego przez Urząd Miasta Centrum Przesiadkowego w okolicy pętli tramwajowej w Katowicach Zawodziu. Istnieje tam duży teren, który będzie mógł być przeznaczony na parkingi co w kontekście przedłużenia DTŚ w kierunku wschodnim będzie miało niebagatelne znaczenie.

Umiejscowienie przystanku w nowej lokalizacji w zakresie jaki został zaproponowany wymagałby oprócz wyżej wymienionych uwarunkowań wykonania:

1. Nowych peronów. O ile po stronie północnej jest to możliwe to po stronie południowej wymagałoby wydłużenia obecnego wiaduktu kolejowego nad ul. Murckowską o około 10 m i przebudowy zaplecza technicznego PKP Intercity (układy torowe, budynki).

2. Budowa parkingów nad układem torowym i drogowym łącznie z drogami dojazdowymi – byłby to bardzo duży koszt i nie wiadomo kiedy jego koszty zostałyby zamortyzowane a poza tym istnieje tam ograniczony teren do wykonania tego typu przedsięwzięcia

3. Dodać należy jednocześnie to, że rejon ten jest bardzo dobrze skomunikowany ponieważ biegnie tu równolegle linia kilku numerów tramwajowych łącząca Katowice i Katowice Zawodzie.

Reasumując, pomysł nie do końca jest przemyślany pod względem technicznym i logistycznym nie mówiąc już o kosztach jakie należałoby ponieść […].

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
23 + 27 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.