Reklama

Od 13 do nawet 20 nowoczesnych pojazdów wzbogaci flotę Kolei Śląskich w najbliższych 30 miesiącach. Będą to jednostki dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w szereg udogodnień m.in. przewijaki dla niemowląt, przyciemniane szyby, uchwyty na rowery, system nowoczesnej informacji pasażerskiej, chowane stoliki oraz specjalną powłoką antygraffiti i rozwiązania wandalodporne.  Pierwsze pociągi wyjadą na śląskie tory już w 2017 r.

Wspólny przetarg Kolei Śląskich oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego został ogłoszony 17 kwietnia. Zamawiający oczekują dostarczenia dwóch jednostek 3-członowych, jednej 2-członowej oraz dziesięciu 4-członowych z opcją dokupienia nawet kolejnych 7.

Reklama

– Zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia konsultowaliśmy nie tylko z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego, ale także z pasażerami i miłośnikami kolei. Ponadto śledziliśmy fora kolejowe oraz wygłaszane tam opinie – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich. – Nowe pojazdy będą posiadać wiele udogodnień, m.in. miejsca do przewijania niemowląt z pojemnikami na pieluchy, przyciemnione szyby o wysokiej przepuszczalności światła dziennego do wewnątrz, szereg uchwytów rowerowych, funkcjonalny system informacji dla pasażerów, bardzo wygodne rozkładane stoliki i podłokietniki, elektryczne gniazdka, śmietniczki. W bieżącej eksploatacji atutem pojazdów będzie z pewnością powłoka antygraffiti i rozwiązania wandalodporne – dodaje.

Ściany i sufity mają być z materiału odpornego na zabrudzenia, ułatwiającego usuwanie naklejek, gumy do żucia, napisów długopisami i sprayem, fotele będą tapicerowane miękkie w wykonaniu wandaloodpornym, wyposażone w profilowane zagłówki ze skóry naturalnej i wandaloodporne podłokietniki. Do tego dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich oraz windy elektryczne przeznaczone do transportu osób niepełnosprawnych.

Początkowo spółka zapowiadała pozyskanie 17 pojazdów. W obecnym kształcie przetarg w pierwszej kolejności dotyczy 13 jednostek, ale docelowo może ich być nawet 20.

– Ogłoszona formuła zapewnia nam bezpieczeństwo i stabilność ekonomiczną. Ostateczna liczba jednostek będzie zależała od naszych możliwości finansowych i uzyskanych cen. – tłumaczy Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich.

Przygotowania do ogłoszenia przetargu rozpoczęto już w 2014 roku. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będą brane dwa kryteria – cena (92% wartości oceny) oraz okres gwarancji (8% wartości oceny).

– Nowe pojazdy będą nam służyły 25-30 lat, dlatego wiele szczegółów wymagało precyzyjnego opracowania. Dużo czasu pochłonęła także dość niecodzienna formuła przetargu prowadzonego wspólnie przez jednostkę samorządu terytorialnego i spółkę prawa handlowego. Aby uniknąć ewentualnych protestów i wydłużania procedury przetargowej, chcieliśmy wszystko bardzo dokładnie sprawdzić i zebrać szereg opinii prawnych – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik Kolei Śląskich.

Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z przyjętym planem, nowe pierwsze pociągi wyjadą na śląskie tory już w 2017 r., a realizacja całego zamówienia zakończy się w lipcu 2018 roku. Niewykluczone, że znaczna część środków na zakup 10 pojazdów będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020. Ponadto część pojazdów finansowana ma być w oparciu o kolejną transzę obligacji.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
21 − 4 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.