Szybszy transport towarów na północ Polski, skrócenie czasu podróży z Warszawy do Katowic do 2,5 godziny oraz 10 odnowionych peronów – to najważniejsze efekty rewitalizacji czterech linii na odcinku z Zawiercia przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice do Jaworzna Szczakowej, w ramach której wymieniono ponad 90 km torów. To inwestycje o wartości blisko 400 mln zł.
Wśród kluczowych zadań realizowanych w regionie na zlecenie Polskich Linii Kolejowych jest rewitalizacja czterech linii na odcinku z Zawiercia przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice do Jaworzna Szczakowej.
Trasa pełni kluczową funkcję komunikacyjną w skali kraju – stanowi obwodnicę towarową Zagłębia Dąbrowskiego i Górnego Śląska. Przywrócenie prędkości rozkładowej na dwóch liniach przeznaczonych do transportu ładunków pozwoliło na zdecydowane zwiększenie przepustowości, a co za tym idzie szybszy i sprawniejszy transport towarów na północ Polski.
Z pozytywnych efektów odnowienia infrastruktury między Zawierciem a Jaworznem Szczakową korzystają również pasażerowie. Od 14 grudnia 2014 roku pociągi pasażerskie kursują tą trasą z prędkością 120 km/h. Dla klientów kolei oznacza to oszczędność czasu. Dzisiaj przejazd z Warszawy do Katowic wynosi niewiele ponad 2,5 godziny. Korzyści z prac realizowanych na zlecenie Polskich Linii Kolejowych odczuli również podróżni korzystający z pociągów regionalnych. Dzięki odnowieniu 10 peronów (Łazy – 2, Wiesiółka – 2, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – 2, Sosnowiec Maczki – 2, Chruszczobród, Dąbrowa Górnicza Sikorka) podwyższył się komfort obsługi klientów kolei. Obiekty zyskały nowe nawierzchnie peronowe, wyposażono je w wiaty, ławki, kosze i tablice informacyjne. Zamontowano także nowe oświetlenie i nagłośnienie.
PLK zadbała również o podwyższenie poziomu bezpieczeństwa. Wymieniono 159 rozjazdów, które są kluczowym elementem torowiska i odpowiadają za sprawny i bezpieczny ruch pociągów. Ponadto w ramach inwestycji wyremontowano 57 obiektów inżynieryjnych oraz wykonano remont 9 przejazdów kolejowo-drogowych.
Rewitalizacja czterech linii kolejowych nr 1, 133, 160 i 186 na odcinku z Zawiercia do Jaworzna kosztowała 395,3 mln zł brutto. Prace w ramach inwestycji są na finiszu – trwa remont ostatniego peronu w Łazach i ostatnie prace na linii nr 133. Na 2016 r. zaplanowano remont trasy łączącej Zawiercie z Częstochową, co pozwoli wykorzystać w pełni efekty odnowionej linii z Częstochowy do Koluszek.