Wnętrze parkingu / fot. UM Tychy
Reklama

W Tychach otwarto jeden z dwóch parkingów wielopoziomowych typu Park and Ride czyli Parkuj i Jedź. Kierowcy jadący np. do Katowic mogą już korzystać z parkingu przy dworcu PKP, drugi obiekt podziemny nie został jeszcze ukończony. Będzie gotowy dopiero na wiosnę. W Katowicach natomiast na plac budowy robotnicy wejdą w 2016 roku.

Ma cztery poziomy i pomieści ponad 350 samochodów, a Pasażerowie Szybkiej Kolei Regionalnej posiadający bilet pomarańczowy mogą zostawić na nim samochód całkowicie za darmo. To pierwszy taki parking na Śląsku, z podobnych mogą korzystać m.in. mieszkańcy Warszawy, Krakowa czy Siedlec.

Reklama

W Tychach niebawem, bo za dwa, trzy miesiące zostanie oddany do użytku kolejny tego typu parking ( tym razem podziemny), zlokalizowany tuż obok Stadionu Zimowego w Tychach. Ten oddany już do użytku mieszkańców znajduję się obok dworca PKP, parkingi są więc zlokalizowane przy początkowym i końcowym przystanku Szybkiej Kolei Regionalnej przejeżdżającej przez miasto. Kosztowały blisko 60 mln złotych.

Parking typu Park and Ride w Tychach / fot. UM Tychy
Parking typu Park and Ride w Tychach / fot. UM Tychy

– Po obu stronach parkingu znajdują się klatki schodowe, umożliwiające przedostanie się na kolejny poziom, w tym jedna wyposażona w windę. Przy klatkach zamontowano tablice cyfrowe, na których wyświetlane są informacje o odjazdach najbliższych pociągów, autobusów i trolejbusów. Do każdego z czterech poziomów przypisany jest kolor tak, by podróżni szybko mogli zlokalizować swój pojazd na parkingu. – mówi Wojciech Łyko – dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.

POZIOM 0 oznaczono kolorem niebieskim. Na tej podziemnej kondygnacji znajduje się brama obsługująca wjazd i wyjazd z parkingu. Kolor zielony to kolor POZIOMU 1.  Są tu zlokalizowane pomieszczenia obsługi parkingu, automat kasowy, w którym należy dokonać płatności za parking, przeznaczona dla rowerzystów strefa „Bike&Ride” oraz toaleta publiczna. Także z tego poziomu po zaparkowaniu można wydostać się na zewnątrz. POZIOM 2 (kolor żółty) i POZIOM 3 (kolor pomarańczowy) są kondygnacjami nadziemnymi. Za korzystanie z parkingu będzie trzeba zapłacić, ale tylko w określonych przypadkach.

– Nowy parking działa w systemie „Parkuj i jedź”, to oznacza, że mogą na nim pozostawić samochody podróżni, którzy przesiadają się na pociąg. Pasażerowie Szybkiej Kolei Regionalnej, z biletem pomarańczowym przez 12-godzin parkują za darmo. Dopiero za każde kolejne rozpoczęte 12 godzin będą musieli zapłacić 5 zł. Pasażerowie innych pociągów (posiadający ważny bilet kolejowy) także będą mogli skorzystać z parkingu.  Za postój zapłacą 2 zł za pierwszych 12 godzin, a za następne – 5 zł – wylicza dyrektor Łyko.

Parking ma służyć wszystkim korzystającym z kolei, także rowerzystom.

– Tychy to miasto, które pod względem ilości rowerzystów i ścieżek rowerowych wyróżnia się na tle innych miast na Śląsku. Dlatego nawet przygotowując zasady korzystania z parkingu dla samochodów nie mogliśmy o tym zapomnieć. Na poziomie pierwszym powstała specjalnie wyznaczona strefa dla jednośladów „ Bike&Ride”, gdzie nie obowiązuje ruch samochodowy i  rowerzyści mogą pozostawić swoje rowery w tym miejscu, oczywiście zupełnie za darmo. Pomyśleliśmy także o osobach, które tylko odprowadzają lub odbierają pasażera pociągu z dworca. Przez 30 minut będą one zwolnione z opłaty parkingowej. Dopiero za każdy rozpoczęty kwadrans będą musiały zapłacić 2 zł – mówi Andrzej Dziuba – prezydent Tychów.

W Katowicach już w kampanii wyborczej aktualny prezydent zapowiadał powstanie podobnych parkingów na Zawodziu, Brynowie i przy ul. sądowej (dworzec autobusów dalekobieżnych). – Planujemy, że w 2016 roku wchodzimy na plac budowy, mamy zagwarantowane finansowanie z Unii Europejskiej – mówił Marcin Krupa.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
15 − 1 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.