Pas startowy / fot. Katowice Airport
Reklama

W Katowice Airport, przy nowo wybudowanej drodze startowej trwa montaż systemów, które zapewnią bezpieczeństwo operacji lotniczych i precyzyjny monitoring warunków pogodowych. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prowadzi w porcie testy wdrożeniowe systemu ILS wspomagającego lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej rozpoczął z kolei instalację systemu AWOS, który pozwoli na automatyczną obserwację warunków atmosferycznych panujących na katowickim lotnisku, w miejscach reprezentatywnych dla nowego pasa startowego.

W ubiegłym tygodniu do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie nowej, ponad trzykilometrowej drogi startowej
w Katowice Airport, której budowa zakończyła się w listopadzie. Planowo nowa infrastruktura powinna zostać oddana do użytku w II kwartale 2015 roku.

Reklama

Nowo wybudowana infrastruktura jest wyposażana w ILS, który w niedalekiej przyszłości będzie obsługiwał podejścia i lądowania w II kategorii operacyjnej (obecnie użytkowana droga startowa wykorzystuje ILS I kategorii). Nowoczesny system II kategorii pozwoli pilotom lądować w Pyrzowicach przy znacznie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie, tj. przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy wysokości decyzji (momencie, w którym piloci mają kontakt wzrokowy z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi) nie mniejszej niż 30 metrów. II kategoria operacji lotniczych na nowej drodze startowej dostępna będzie w połowie 2016 roku, natomiast do tego czasu dostępna będzie
I kategoria.

Przy nowej drodze startowej funkcjonować będzie również instalowany obecnie automatyczny system obserwacji warunków atmosferycznych AWOS (z ang. Automated Airport Weather Observing System). System ten składa się z zespołu inteligentnych czujników pomiarowych, rozmieszczonych wzdłuż drogi startowej oraz jej podejść, których zadaniem będzie przesyłanie zebranych informacji do terminali monitorujących dane meteorologiczne, w celu wykonywania usługi meteorologicznej osłony lotnictwa cywilnego, czyli opracowywania prognoz oraz ostrzeżeń dla pyrzowickiego lotniska. Montaż tego systemu zostanie ukończony w lutym przyszłego roku.

– W Katowice Airport na ukończeniu są prace związane z montażem nowoczesnego systemu nawigacyjnego, który docelowo wykluczy wpływ warunków atmosferycznych na punktualność rejsów na naszym lotnisku. W styczniu 2015 roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje obloty związane z testowaniem nowej infrastruktury. Ponadto Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej przystąpił do instalacji systemu, który pozwoli na bardzo szczegółowy monitoring warunków pogodowych. Przed nami jeszcze certyfikacja Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz oczekiwanie na wprowadzenie dokumentacji do AIP – mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Budowa nowej drogi startowej trwała ponad 90 tygodni. Po jej zakończeniu Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych przebadał jakość nowej infrastruktury i podsumował wyniki testów
oraz badań laboratoryjnych i poligonowych przeprowadzonych podczas trwania budowy.
Instytut uznał, iż konstrukcja nawierzchni spełnia wymagania normowe oraz założenia projektowe w zakresie parametrów wytrzymałościowych, trwałościowych, jak również nośności, równości czy szorstkości i będzie mogła być dopuszczona do użytkowania.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
16 + 22 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.