Rondo Sztuki / fot. Infokatowice.pl
Reklama

Do końca przyszłego roku branża wygeneruje nawet 2500 nowych miejsc pracy.

Rośnie atrakcyjność Aglomeracji Katowickiej dla inwestorów z sektora nowoczesnych usług biznesowych – takie wnioski płyną z najnowszego raportu ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Aglomeracji Katowickiej”. Centra z polskim i zagranicznym kapitałem działające w tej lokalizacji zatrudniają już łącznie 15000 specjalistów, co oznacza 20 proc. wzrost na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Biorąc pod uwagę plany rozwojowe firm w Aglomeracji Katowickiej można zakładać, że do końca 2015 r. zatrudnienie w branży osiągnie 17500 osób, czyli podwoi się w porównaniu do stanu z 2012 r.

Reklama

Aglomeracja Katowicka to jeden z sześciu najważniejszych ośrodków nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce. W Aglomeracji zainwestowały do tej pory takie firmy, jak ArcelorMittal, Bombardier, Capgemini, Ericsson, HireRight, IBM, ING, Kroll Ontrack, Mentor Graphics, OEX, Oracle, Perform Media, PwC, Rockwell Automation, Sii, Steria, Teleperformance, Unilever czy Wipro.

Jak wynika z raportu ABSL, w Aglomeracji Katowickiej działa już 64 centrów usług, należących do 57 inwestorów z 10 państw. Są to głównie firmy z USA (15) i przedsiębiorstwa polskie (14), ale również korporacje z Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Niemiec, Szwecji, Finlandii, Indii i Kanady. Główną specjalizacją Aglomeracji jest obsługa procesów IT. Według raportu, aż 1/3 zatrudnienia w sektorze generują usługi tego typu.

– Katowice na przestrzeni ostatnich kilku lat bardzo mocno zaznaczyły swoją obecność na outsourcingowej mapie Polski szybko awansując do grona najszybciej rozwijających się ośrodków nowoczesnych usług biznesowych. Nie byłoby to możliwe bez aktywnego wsparcia ze strony władz Katowic i profesjonalnego działania Wydziału Obsługi Inwestorów Strategicznych. Mam nadzieję, że polityka wspierania biznesu w mieście Katowice ze szczególnym uwzględnieniem sektora nowoczesnych usług biznesowych będzie kontynuowana zapewniając dalszy rozwój sektora w regionie Aglomeracji Katowickiej. Należy zawsze pamiętać, że jest wiele lokalizacji w Polsce i na świecie, w których można ulokować centra dostarczania usług wspólnych oparte o najnowsze technologie. Jedynie konsekwentne, nieprzerwane utrzymanie obranej linii rozwoju sektora usług nowoczesnych w Katowicach może zapewnić utrzymanie ciężko wypracowanej pozycji – mówi Marcin Nowak, Dyrektor Zarządzający Infrastructure Services w Europie Wschodniej, Capgemini; Dyrektor śląskiego oddziału ABSL.

Obecnie centra usług w Katowicach i Aglomeracji Katowickiej zatrudniają już 15 tys. osób. Zdecydowana większość z nich (2/3) pracuje w podmiotach z udziałem kapitału zagranicznego. Firmy polskie wygenerowały 34 proc. miejsc pracy.

– O dynamicznym rozwoju sektora nowoczesnych usług biznesowych w Aglomeracji Katowickiej świadczy fakt, że centra usług, które rozpoczęły działalność w latach 2012-2014 wygenerowały już 15 proc. ogólnego zatrudnienia w branży. Można zakładać, że pod koniec 2015 r. ich udział zwiększy się do około 20 proc. – komentuje Janusz Górecki, Analityk ABSL, autor raportu.

Centra usług obecne w Aglomeracji Katowickiej obsługują procesy biznesowe firm z wielu części świata. Niektóre z nich działają w skali globalnej. Zdecydowana większość koncentruje się jednak na obsłudze klientów z Europy Zachodniej. Co ważne, według raportu ABSL aż 96 proc. badanych firm w Aglomeracji Katowickiej rozszerzyło zakres świadczonych usług w ciągu ostatnich 4 lat. Również w przypadku 96 proc. centrów wzrósł stopień zaawansowania obsługiwanych procesów. Co więcej, zdecydowana większość centrów w Katowicach i Aglomeracji Katowickiej w ciągu najbliższych 2 lat planuje wprowadzić zmiany w zakresie prowadzonej działalności. Chcą one ją poszerzyć o kolejne działania i pozyskać nowych klientów (64 proc.) lub pozyskać nowych klientów, nie zmieniając zakresu wykonywanych usług (24 proc.).

Aglomeracja na celowniku inwestorów

Rosnąca atrakcyjność inwestycyjna Aglomeracji Katowickiej to rezultat m.in. dostępu do wykwalifikowanej kadry. W szkołach wyższych Aglomeracji Katowickiej kształci się ponad 107 tys. studentów, a około 32 tys. absolwentów wchodzi co roku na rynek pracy. Katowice to miasto ludzi młodych, wykształconych, charakteryzujących się bardzo dobrą znajomością języków obcych. Jest to tym bardziej ważne, gdyż centra usług w tym regionie świadczą usługi biznesowe w 24 językach.

Zaletą Aglomeracji Katowickiej jest również coraz lepsze zaplecze infrastrukturalne – przede wszystkim chodzi tu o dostępność nowoczesnej powierzchni biurowej. Jak wynika z danych JLL, całkowita podaż biurowa Katowic wynosi około 337 tys. mkw. Wartość ta daje miastu piąte miejsce wśród rynków biurowych w Polsce, po Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Trójmieście.

– W ciągu ostatnich 5 lat zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Katowicach wzrosły o około 55 proc., co jest potwierdzeniem dużej aktywności deweloperów odpowiadających na zapotrzebowanie generowane przez zwiększającą się liczbę najemców – komentuje Mateusz Polkowski, Associate Director w JLL, firmie będącej Partnerem Strategicznym ABSL.

Aktualnie około 54 000 mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej pozostaje w trakcie realizacji, z czego aż 80 proc. zostanie oddane do użytkowania jeszcze w 2014 r. W fazie budowy znajdują się m.in. takie budynki jak: Silesia Business Park I i II (21 340 mkw.), Silesia Star I (12 700 mkw.), A4 Business Park II (9 100 mkw.) czy GPP Business Park III (7 500 mkw.).

Dodatkowym atutem Aglomeracji Katowickiej jest duża mobilność przestrzenna mieszkańców regionu. Większość pracowników analizowanych centrów usług w Katowicach stanowią osoby dojeżdżające do pracy z innych miejscowości – przeciętnie 61%. Świadczy to również o dobrze rozwiniętym systemie dróg i transportu miejskiego w Aglomeracji Katowickiej.

Kolejną mocną stroną Katowic jest też efektywny lokalny system obsługi inwestorów. Firmom udzielana jest pomoc w zakresie realizacji procedur, otrzymują oni również wyczerpujące informacje na temat rozwoju branży nowoczesnych usług biznesowych na obszarze Aglomeracji Katowickiej. Na inwestorów czekają także liczne formy wsparcia, ułatwiające rozpoczęcie lub rozwinięcie działalności gospodarczej.

– Bardzo ważne w procesie decyzyjnym jest to, aby potencjalny inwestor czuł, że miastu zależy na inwestycji. Sprawdzonym sposobem są działania dedykowanego miejskiego biura obsługi, które aktywnie zabiegałoby o inwestorów i wspierałoby ich od procesu wyboru lokalizacji, jej uruchamiania, aż do późniejszej działalności operacyjnej. Bardzo dobrze tę rolę spełnia katowicki Wydział Obsługi Inwestorów Strategicznych. I nie dziwią mnie ostatnie sukcesy Katowic w pozyskiwaniu nowych inwestorów. Tak duże zaangażowanie władz i struktur miasta we współpracę z inwestorami musiało zaprocentować. W przypadku IBM współpraca, jaką nawiązaliśmy należy do modelowych – mówi Jolanta Jaworska, Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska i Kraje Bałtyckie, Wiceprezes ABSL.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
15 − 11 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.