Droga startowa / fot. Katowice Airport
Reklama

5 listopada po blisko 90 tygodniach prac, zakończy się budowa nowej drogi startowej na lotnisku w Pyrzowicach. Nowa infrastruktura o długości 3200 m zostanie oddana do użytku operacyjnego w maju 2015 roku. Dzięki inwestycji lotnisko w Pyrzowicach będzie przygotowane do obsługi szerokokadłubowych samolotów, typu Airbus 340, czy Boeing 747 i stanie się jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich z drogą startową o długości ponad trzech kilometrów.

Po zakończeniu prac przy układaniu betonowej warstwy ścieralnej nowej drogi startowej, po której będą poruszały się koła samolotów korzystających z tej infrastruktury, przystąpiono do ostatnich prac. Obejmowały one m.in. montaż oświetlenia przyszłej drogi startowej, dróg kołowania oraz oświetlenia nawigacyjnego. Dokonano również kalibracji systemu sterowania światłami. Ponadto w Katowice Airport dobiegły końca roboty związane z malowaniem oznakowania poziomego i zagospodarowaniem terenów zielonych. Zakończono też układanie nawierzchni bitumicznych dróg kołowania i utwardzonych poboczy nowej drogi startowej. Powierzchnia nowej drogi startowej wraz układem głównych dróg kołowania wynosi 230 tys. m kw.

Reklama

– Przed nami ostatni tydzień prac przy budowie nowej drogi startowej. Ich koniec nie oznacza jednak, że nowa droga będzie mogła być od razu użytkowana. Stanie się tak w pierwszej połowie przyszłego roku, po pozytywnym odbiorze końcowym robót budowlanych, uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie i przeprowadzeniu wszelkich prac geodezyjno–kartograficznych oraz zmian w dokumentacji rejestracyjnej lotniska i Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska) – mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Statki powietrzne, które w przyszłości będą korzystały z nowej drogi startowej będą poruszały się również po zmodernizowanych właśnie drogach kołowania L (Lima), N (November), S (Sierra) i T (Tango). Stanowią one połączenie nowej drogi startowej z istniejącym układem pola ruchu naziemnego. Nowością będą również nowo wybudowane dwie drogi szybkiego zjazdu z przyszłej drogi startowej (po jednej dla każdego kierunku) o oznaczeniach R (Romeo) i N (November). Są to tzw. speedwaye. Zostały one usytuowane pod takim kątem względem nowej drogi startowej, by możliwe było opuszczenie jej przez samolot jeszcze przed ukończeniem pełnego dobiegu, czyli przy prędkości do 90 km/h.

Budowa nowej drogi startowej jest realizowana w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Jednym z zadań tego przedsięwzięcia była ukończona w czerwcu ubiegłego roku budowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania. Wartość całej inwestycji to ponad 267 mln zł brutto.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
20 − 5 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.