fot. Prace na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach.
Reklama

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice dobiega końca budowa nowej drogi startowej. Aktualnie wykonywana jest bitumiczna warstwa ścieralna umocnionych poboczy drogi startowej, płaszczyzn przeciw wydmuchowych oraz nawierzchni dróg kołowania, które połączą nową drogę startową z istniejącą infrastrukturą liniową pyrzowickiego lotniska. Ponadto trwa montaż oświetlenia nawigacyjnego, którego testy oraz obloty planowane są na najbliższe tygodnie.

Od połowy września prowadzone są również intensywne prace związane z montażem i uruchomieniem systemu ILS/DME na nowej drodze startowej. Przyszła droga startowa zostanie oddana do użytku operacyjnego w II kwartale 2015 roku. Wartość całego przedsięwzięcia to 157 mln zł.

Reklama

W Katowice Airport ułożono już ostatnią, a zarazem najbardziej kosztowną, bo wartą prawie 21 mln zł, betonową warstwę konstrukcyjną nowej drogi startowej. Ponadto, zakończyły się prace związane z budową kanalizacji deszczowej, której zadaniem jest odprowadzanie wody opadowej.

Nowa droga startowa ma długość 3200 metrów, a jej szerokość będzie wynosić 45 metrów. Dzięki inwestycji port w Pyrzowicach będzie jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich z drogą startową o długości powyżej trzech kilometrów. Powierzchnia nowej drogi startowej wraz z układem głównych dróg kołowania L, N, R, S i T wyniesie blisko 250 tys. m kw.

– Największa w dotychczasowej działalności portu (pod względem kosztów oraz skali prac) inwestycja zbliża się ku końcowi. Po zakończeniu prac i pozytywnym odbiorze nowej drogi startowej zostanie ona dopuszczona do ruchu lotniczego. Wówczas zwiększy się konkurencyjność pyrzowickiego portu oraz jego możliwości operacyjne – mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Katowice Airport jest aktualnie w stanie przyjąć samoloty wszystkich typów. Długość obecnie użytkowanej drogi startowej, która wynosi 2800 m, pozwala wystartować nawet największym samolotom, jednak z niepełną masą startową, co przy ograniczonej ilości paliwa w zbiorniku może skutkować koniecznością śródlądowania w celu dotankowania paliwa. Nowa droga startowa, dłuższa od obecnej o 400 m, pozwoli bezpiecznie wzbić się w powietrze nawet w pełni załadowanym i zatankowanym, największym statkom powietrznym. Dzięki temu możliwe będzie uzupełnienie oferty połączeń z Pyrzowic o dalekie, bezpośrednie rejsy.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
23 − 22 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.