Karlik po modernizacji wyjechał na trasę. To już prawie 20 lat wagonu, który zyskały drugie życie. 116Nd Citadis czyli Karlik niebawem będzie miał 20 rocznicę pierwszego wyjazdu na trasę w naszym regionie. Od dzisiaj zmodernizowany Karlik przewozi pasażerów na linii nr 20. Pojazd zyskał drugie życie i jest po kapitalnym remoncie. Wkrótce remont przejdą kolejne.
Dokładnie 3.05.2001 r. wagony typu 116Nd Citadis zainaugurowały swoją liniową eksploatację, wyruszając na trasę – nieistniejącej dziś – linii nr 41, łączącej Katowice, Chorzów i Bytom. Był to pierwszy niskopodłogowy wagon eksploatowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej (poprzednika dzisiejszej spółki Tramwaje Śląskie S.A.).
„To był pierwszy powiew nowoczesności i sygnał, że weszliśmy w XXI wiek. Niska podłoga, wygląd zewnętrzny, komfort jazdy i prowadzenia wagonu, rozwiązania techniczne… to wszystko powodowało, że pasażerowie oczekujący na przystankach często puszczali jadące wcześniej stare wagony, żeby pojechać Karlikiem” – wspomina Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Wyprodukowane w chorzowskiej fabryce Alstom Konstal wagony dzielnie zniosły blisko dwie dekady intensywnej eksploatacji. Przyszedł jednak czas na gruntowną modernizację tramwajów tej serii.
„Cały proces rozpoczął się w połowie 2019 roku i był bardzo czasochłonny. Wynika to z faktu, że całość zmian konstrukcyjnych w zakresie rozmieszczenia urządzeń – od projektu do realizacji – to efekt pracy naszych specjalistów z Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie, współpracujących z dostawcami urządzeń” – wyjaśnia Bolesław Knapik i dodaje, że pasażerów z pewnością ucieszy fakt, iż wagon zyskał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.
Co zatem zmieniło się w dobrze znanym Karliku? Zakres modernizacji był bardzo szeroki obejmując m. in.:
- wymianę napędu, skrzyń łączeniowych wraz z całością instalacji elektrycznej i modernizacją pulpitu motorniczego,
- zabudowę nowych lusterek z ramionami składanymi elektrycznie,
- kompleksowy remont wózków, w tym przekładni napędowych,
- zabudowę nowej instalacji smarowania obrzeży kół,
- wymianę oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego,
- wymianę płatów drzwi wraz z napędami oraz platformą dla osób niepełnosprawnych,
- wymianę kompletnego oszklenia z zastosowaniem szyb przyciemnianych,
- naprawę pudła wraz z jego lakierowaniem,
- zabudowę nowych siedzeń pasażerskich,
- zabudowę nowego wystroju wnętrza,
- zabudowę nowych agregatów grzewczo-chłodniczych kabiny motorniczego i przestrzeni pasażerskiej na dachu wagonu,
- wymianę wygrodzenia motorniczego z zastosowaniem drzwi przesuwnych.
Poza nowym pulpitem sterowniczym motorniczowie zyskali tempomat oraz elektrycznie ogrzewane szyby, co zapobiega ich zamarzaniu i parowaniu, zwiększając pole widzenia, a co za tym idzie bezpieczeństwo podróży. Pasażerowie, obok automatycznie sterowanej klimatyzacji, otrzymali możliwość korzystania z gniazd USB, a całości dopełnia nowoczesny wizualny i głosowy system informacji pasażerskiej.
Drugi wagon jest obecnie modernizowany, drugie życie zyska także trzeci. W planie spółki Tramwaje Śląskie S.A. jest modernizacja wszystkich 17 eksploatowanych Karlików.