Pierwsza w Katowicach velostrada, łącząca Brynów z Giszowcem, została ukończona dwa miesiące przed terminem. Rowerzyści mogą już korzystać z 4,4-kilometrowej drogi o podwyższonym standardzie, której budowa kosztowała 12,5 mln zł. Inwestycja, finansowana przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, obejmowała doświetlenie trasy, miejsca odpoczynku, stacje naprawcze oraz licznik rowerowy przy ul. Francuskiej.
Velostrada wyznacza nową jakość w infrastrukturze rowerowej Katowic. Trasa została wyposażona w 8 miejsc obsługi rowerzystów, które zapewniają komfortowy odpoczynek w otoczeniu przyrody. Ławki, wykonane z materiałów z recyklingu, są trwałe i przyjazne środowisku. Oświetlenie trasy zapewnia bezpieczeństwo podczas jazdy po zmroku, a dodatkowe nasadzenia 360 klonów i lip poprawiają estetykę oraz ekologię okolicy.
„Velostrada, która połączyła Brynów z Giszowcem, umożliwiając po drodze zjazd na ulicę Francuską i do Katowickiego Parku Leśnego to nowa jakość na rowerowej mapie Katowic. To pierwszy tak długi odcinek drogi rowerowej o podwyższonym standardzie w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic. „O popularności tego połączenia świadczy liczba osób, które przejechały velostradą w listopadzie – ponad 6 tys. rowerzystów skorzystało z tej możliwości pomimo bardzo jesiennej, czy wręcz zimowej aury” – dodaje prezydent.
Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach
Oddanie velostrady to część szerszej strategii rozwoju dróg rowerowych w mieście. W 2023 r. Katowice zyskały ponad 8 km nowej infrastruktury rowerowej o wartości 29 mln zł, co zwiększyło łączną długość tras do ponad 200 km. Planowane inwestycje na 2025 r. zakładają przeznaczenie kolejnych 24 mln zł na nowe połączenia.
Wśród ostatnich projektów warto wymienić trasy przy ul. Granicznej (750 m) oraz łącznik między ul. Kościuszki i Barbary (250 m). Kolejne trasy są w budowie, m.in. na os. Witosa i w Szopienicach, gdzie powstanie kilometr nowej drogi wraz z oświetleniem za 5,24 mln zł.