Park Śląski wkrótce przejdzie istotne zmiany, które znacząco zmienią sposób poruszania się po jego terenie. Wprowadzenie strefy wolnej od samochodów, modernizacja infrastruktury drogowej na wjazdach i wyjazdach oraz nowy system parkingowy to kluczowe elementy mające na celu poprawę bezpieczeństwa i wygody odwiedzających oraz ułatwienie dostępu do głównych atrakcji parku.
– Park Śląski jest w trakcie modernizacji. Inwestujemy w tym miejscu prawie 580 mln zł, chcemy przywrócić mu dawny blask i sprawić, żeby z jego atrakcji mogły korzystać kolejne pokolenia. Oprócz tych inwestycji niezbędne są także zmiany związane z infrastrukturą parkingową, przebudowa dróg przy wjazdach i wyjazdach oraz wprowadzenie strefy wolnej od samochodów – tłumaczy marszałek Wojciech Saługa.
Park Śląski zawarł umowę na instalację nowego systemu parkingowego i przebudowę układów drogowych w strefach wjazdowych i wyjazdowych. Najlepszą ofertę złożyła firma Base System Sp. z o.o., proponując kwotę 4 838 820 zł brutto. Wykonawca ma 200 dni na ukończenie projektu od momentu dostarczenia dokumentacji.
Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu gości Parku Śląskiego. Zakłada on zablokowanie możliwości przejazdu przez park i ograniczenie ruchu pojazdów w jego centralnej części, co pomoże zmniejszyć korki na drogach dojazdowych i ułatwi życie mieszkańcom Chorzowa podczas masowych imprez.
Zmiany obejmują również wprowadzenie strefy bez samochodów na głównych arteriach parku, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa odwiedzających. Dostęp do centralnej części parku będzie ograniczony dzięki instalacji szlabanów, które pozwolą na przejazd rowerzystów, jednocześnie blokując samochody. W efekcie, z centralnej części parku zniknie kilkaset słupków oddzielających jezdnie od ścieżek dla pieszych i rowerzystów.
Dostęp do atrakcji takich jak Planetarium Śląskie, Śląski Ogród Zoologiczny i restauracje będzie możliwy wyłącznie przez wyznaczone wjazdy, przy których powstaną dedykowane parkingi. Zmniejszy to chaos na terenie parku i zminimalizuje problem z kierowcami, którzy nie stosują się do znaków drogowych.
Inwestycja obejmuje również modernizację systemu szlabanów wjazdowych oraz przebudowę wjazdów przy ulicach Chorzowskiej (przy „Karolince”), alei Harcerskiej (przy AKS), ulicy Złotej (przy ZOO), a także nowy punkt poboru opłat na wjeździe od Alei Klonowej (przy ulicy Siemianowickiej). Zmiany te mają na celu zmniejszenie zatorów na ulicach Złotej i Chorzowskiej.
Dodatkowo planowane jest wprowadzenie zintegrowanego systemu parkingowego, umożliwiającego kompleksowe zarządzanie miejscami parkingowymi i dokonywanie płatności, np. przy zakupie biletu na Kolej Linową ELKĘ. Goście będą mieli do dyspozycji automaty parkingowe oraz możliwość zakupu biletów parkingowych online.
Wszystkie te zmiany mają na celu stworzenie bezpieczniejszej i bardziej przyjaznej przestrzeni dla wszystkich odwiedzających Park Śląski.
– Już kilka lat temu, gdy byłem członkiem Wojewódzkiej Rady Społecznej ds. Parku Śląskiego, apelowaliśmy do władz parku o jego zamknięcie dla samochodów. Wtedy nam mówiono, że się nie da. Cieszę się, że osoby obecnie zarządzające parkiem zmieniły zdanie. Park powinien być miejscem dla pieszych czy rowerzystów, a nie dla aut – mówi Grzegorz Wójkowski, prezes Stowarzyszenia Aktywności Obywatelskiej Bona Fides.
A kiedy coś się ruszy w sprawie kapelusza?