Autobus PKM Katowice / fot. PKM Katowice
Reklama

PKM Katowice za ponad 15 mln zł kupi autobusy gazowe. Przed wyjazdem w trasę kierowcy będą dmuchać. Rozstrzygnięto przetarg w tej sprawie i 8 autobusów na gaz dostarczy firma  MAN TRUCK & BUS POLSKA Sp. z o.o. Będą wyposażone m.in. w monitoring i system kontroli trzeźwości kierowcy. 

Do przetargu na dostawę 8 nowych autobusów stanęły dwie firmy – MAN TRUCK & BUS POLSKA Sp. z o.o oraz SOLARIS Bus & Coach Sp. z o.o. Złożone przez nie oferty opiewały na kwoty 15,4 mln zł i 15,7 mln zł. Obie oferty przeszły pozytywną weryfikację formalno-prawną, a PKM Katowice podpisze umowę z firmą MAN TRUCK & BUS POLSKA Sp. z o.o. Od momentu jej podpisania wykonawca będzie miał 10 miesięcy na dostawę pojazdów. Gwarancja na autobusy będzie wynosiła 36 miesięcy bez limitu przebiegu kilometrów. Autobusy będą miały moc co najmniej 200 kW i będą spełniać normę Euro 6. Dodatkowo po raz pierwszy w autobusach katowickiego przewoźnika pojawi się system nawigacji po trasach komunikacyjnych – który ułatwi pracę kierowcom – działa jak standardowa nawigacja, ale dodatkowo pokazuje trasę, po jakiej autobus ma się przemieszczać między przystankami. 

Reklama

Pojazdy, które pojawią się w PKM Katowice, tym razem będą zasilane gazem CNG, który spala się bez emisji cząstek stałych. Silniki będą także miały możliwość spalania biometanu – czyli oczyszczonego biogazu, który został uzdatniony do jakości wysokometanowego gazu ziemnego. 

Zbiornik na gaz znajdzie się na dachu autobusu. Dodatkowo pojazd będzie miał zabezpieczenie przed uruchomieniem w momencie, kiedy jest podłączony do dystrybutora. Określone zostały także maksymalne poziomy emisji wybranych gazów – m.in. tlenku węgla, węglowodorów niemetanowych, metanu, tlenku azotu, amoniaku, dwutlenku węgla. Pojazdy będą miały możliwość rozruchu i eksploatacji w temperaturze do -30°C, a instalacja będzie zabezpieczona przed zamarzaniem” – mówi Mateusz Pol, kierownik Autoryzowanej Stacji Obsługi PKM Katowice. 

Do dyspozycji pasażerów będzie minimum 29 miejsc siedzących, w tym 6 dostępnych z poziomu podłogi, a minimum 4 wyróżnione inną barwą i przeznaczone dla osób o szczególnych potrzebach. Wejście do autobusu będzie bezstopniowe, tak aby wszyscy – zarówno osoby niepełnosprawne, jak i podróżujący z dziećmi we wózkach dziecięcych mogli bez problemu wejść do środka. Dodatkowo na wysokości środkowych drzwi będzie wydzielone miejsce na zamocowanie pasami wózka inwalidzkiego, dziecięcego lub roweru.  Pasażerowie będą mieli do dyspozycji trzy ładowarki USB oraz bezprzewodowy Internet. Na monitorach zamontowanych we wnętrzu znajdą się komunikaty np. o kolejnym przystanku. Temperatura w autobusie będzie monitorowana za pomocą czujników, a na podstawie ich odczytów automatycznie będzie włączana klimatyzacja lub ogrzewanie. Ogrzewanie będzie się uruchamiało w temperaturze poniżej 18°C, a klimatyzacja w przypadku przekroczenia 22°C. 

Autobusy będą wyposażone w 8 kamer. Trzy z nich swoim zasięgiem obejmą wnętrze, 1 będzie obserwować drogę przed pojazdem, 1 zostanie skierowana na stanowisko kierowcy. Będzie także kamera cofania i dwie kamery zamontowane na zewnętrznych bokach pojazdu. 

W pojazdach znajdzie się także system kontroli trzeźwości kierowcy, który w przypadku wykrycia alkoholu w wydmuchiwanym powietrzu zablokuje możliwość uruchomienia pojazdu. Informacja o zaistniałym fakcie trafi automatycznie do dyspozytora. 

Katowice inwestują w pojazdy, które mają nie tylko unowocześnić tabor PKM Katowice, ale także być przyjazne dla środowiska. Obecnie 127 pojazdów w PKM Katowice spełnia najwyższe standardy emisji zanieczyszczeń Euro 6, a 20 ma napęd elektryczny. Na os. Tysiąclecia dobiega końca budowa kolejnej stacja do ładowania, dzięki czemu będą one mogły być wysyłane na dalsze trasy. W tym roku na ulicach Katowic pojawią się także pierwsze autobusy hybrydowe, łączące zalety silników tradycyjnych z elektrycznymi. Koszt zakupu 22 pojazdów to 43 mln zł. Łącznie oznacza to, że 177 autobusów będzie miało nowoczesne i przyjazne środowisku zasilanie, dzięki czemu do atmosfery będzie trafiało coraz mniej zanieczyszczeń.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
5 + 15 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.