Reklama

Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów w latach 2015 i 2016 podpisała pięć umów z firmą Bogdan Szczesiak Studio PR. Za 27 dni warsztatów i szkoleń firma otrzymała ponad 360 tys. zł. Jakie usługi kupowała największa instytucja kultury w Katowicach? M.in. coaching w zakresie komunikacji medialnej. – Efektu tych działań nie da się wyrazić w jednostkach miary – tłumaczy Piotr Zaczkowski, dyrektor Katowice Miasto Ogrodów – Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek.

Do umów dotarło Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej „Bona Fides” – wydawca InfoKatowice.pl. – Takie wydatki szokują – mówi Grzegorz Wójkowski prezes Bona Fides. – Zwłaszcza, że w naszym mieście ciągle brakuje na remonty szkół, naprawy chodników. Ciągle tylko słyszymy, że na coś nie ma pieniędzy – dodaje.

Reklama

Dyrektor Miasta Ogrodów jest innego zdania. – Namacalnym dowodem słuszności podjętej decyzji jest uzyskanie tytułu od UNESCO, co nie byłoby możliwe bez uzyskania szerokiego (krajowego i zagranicznego) poparcia naszych partnerów – mówi Piotr Zaczkowski.

Każda umowa opiewała na kwotę mniejszą niż 30 tys. euro, więc Miasto Ogrodów nie musiało wszczynać procedury przetargowej, realizowano je na zasadzie zapytania ofertowego. Miasto Ogrodów pytało zgodnie ze swoim regulaminem trzy firmy – zawsze te same – i Bogdan Szczesiak Studio PR, w każdym z przypadków oferowało najmniejszą cenę.  Zapytania ofertowe trafiały również do OPC Jarosław Opitek oraz Stowarzyszenia Współpracy Regionalnej (z wyjątkiem pierwszej umowy – zamiast do Stowarzyszenia Współpracy Regionalnej o ofertę wystąpiono do Imago Public Relations).

Ponad 10 tys. zł za dzień pracy

W połowie lipca 2015 roku Miasto Ogrodów zorganizowało dwudniowe warsztaty dla swoich pracowników. Tytuł warsztatów: „Doradztwo ws. wypracowania i realizacji strategii komunikacyjnej oraz bieżącej komunikacji z interesariuszami obecnej i przyszłej instytucji kultury”. To było jeszcze przed połączeniem Miasta Ogrodów z Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek. W sumie dwa dni pracy Bogdan Szczesiak PR wyceniło na 20 tys. zł netto czyli 24,6 tys. zł (brutto).

Natomiast kilka dni później – 26 lipca uznano, że potrzebne są kolejne szkolenia. Tym razem do 3 wspomnianych wyżej podmiotów wystosowano kolejne zapytanie ofertowe zatytułowane: „Usługi konsultingowo-doradcze w zakresie komunikacji interpersonalnej i pozyskiwania partnerów w środowisku międzynarodowym w związku z realizacją zadania włączenie Katowic do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO w Dziedzinie Muzyki”. Umowa była realizowana od lipca do listopada i w jej ramach miało się odbyć 11 spotkań. Dodatkowo, w przypadku warsztatów poza Warszawą, Miasto Ogrodów zapewniało odpowiednią salę, catering oraz nocleg w minimum trzygwiazdkowym hotelu dla przedstawicieli Bogdan Szczesiak PR. Koszt umowy to ponad 121 tys. netto, z podatkiem Vat to już bagatela 149 tys. zł.

Kolejna, trzecia już umowa na „usługi coachingowe w zakresie sprawnej komunikacji medialnej i publicznej w związku z realizacją zadania włączenie Katowic do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO w Dziedzinie Muzyki” podpisana była na cztery spotkania. Każde miało trwać 8 godzin. Ponownie znalazł się zapis o hotelu w przypadku szkoleń poza Warszawą. W sumie usługi coachingowe kosztowały 40 tys. zł netto – czyli ponad 49 tys. zł (brutto).

Czwartą umowę podpisano w 13 stycznia 2016 roku. Tym razem na „usługi coachingowe w zakresie sprawnej komunikacji interpersonalnej, medialnej i publicznej w związku z realizacją zadania włączenie Katowic do Sieci Miast Kreatywnych UNESCO w Dziedzinie Muzyki”. Tym razem zaplanowano trzy spotkania, każde po 8 godzin. Ich koszt to w sumie ponad 32 tys. zł netto (39 tys. zł brutto).

Piątą umowę podpisano kilka dni później, 20 stycznia na przygotowanie i przeprowadzenie programu doradczo-szkoleniowego pt.: „długo i krótko okresowe strategie komunikacyjne dla Instytucji Kultury w Metropolii Katowickiej”.  Tutaj, poza siedmioma całodziennymi sesjami doradczo-szkoleniowymi, firma z Warszawy od lutego do końca czerwca, miała być dostępna do konsultacji dla Miasta Ogrodów za pośrednictwem telefonu lub komunikacji elektronicznej. Całość wyceniono na 84 tys. zł netto, czyli ponad 104 tys. zł brutto.

Dyrektor broni swoich decyzji

– Wzrost umiejętności i nabyta wiedza z zakresu komunikacji publicznej i interpersonalnej zostaną wykorzystywane zarówno na polu krajowym jak i zagranicznym. Skorzystanie z pomocy zewnętrznego podmiotu, posiadającego szerokie i adekwatne doświadczenie we współpracy z przedstawicielami różnych środowisk (media, biznes, władze publiczne), było w tym zakresie rozwiązaniem najlepiej odpowiadającym oczekiwaniom instytucji – tłumaczy Piotr Zaczkowski. – Efektu tych działań nie da się wyrazić w jednostkach miary. KMO i Miasto Katowice są organizatorami szeregu wydarzeń z dziedziny muzyki i innych gałęzi kultury, stając się w miarę pozyskiwanych wiedzy i doświadczenia cenionymi partnerami dla miast zarówno polskich (niedawna prezentacja Katowic we Wrocławiu), jak i zagranicznych. Rezultaty starań pracowników instytucji widoczne będą także w najbliższej przyszłości – dodaje.

Piotr Zaczkowski dyrektor Miasta Ogrodów / fot. UM Katowice
Piotr Zaczkowski dyrektor Miasta Ogrodów / fot. UM Katowice

Zapytaliśmy również dyrektora Zaczkowskiego, czy jego zdaniem ceny podane przez Bogdan Szczesiak Studio PR, były adekwatne do tego co usługi firmy wniosły do Miasta Ogrodów. – Wydatki związane z usługami są adekwatne do ich poziomu i naszych oczekiwań. Przed wszczęciem procedur przetargowych instytucja dokonała rozeznania rynku odnośnie do kosztów takich działań. Wykonawcę wyłoniło postępowanie przetargowe. Nadmienić trzeba, że jakkolwiek wydatki ponieśliśmy teraz, ale pozyskane w ten sposób wiedza i umiejętności zaprocentują w przyszłości. Można zatem mówić  o inwestycji w kapitał ludzki, powiększającej zasoby niematerialne instytucji – tłumaczy Zaczkowski.

Piotr Zaczkowski został bez konkursu dyrektorem połączonych na początku roku Miasta Ogrodów i Instytucji Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek. Decyzję w tej sprawie podjął Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Ostatecznie okazało się, że jedna z umów była aneksowana i szkolenia trwały 30,5 dnia, wzrósł też ich koszt do ponad 416 tys. zł. 

Reklama

16 KOMENTARZE

  1. Kasa z miasta wycieka jak przez durszlak. Najpierw 1 mln zł dla dziwnej fundacji za/na organizację festiwalu filmowego, teraz kilkaset tysięcy złotych na „szkolenia”….

  2. Dziwne. W Katowicach, Krakowie nie ma profesjonalistów PRu, coachów etc.? Trzeba było szukać po Warszawce? Ewidentnie śmierdzi. Że też ludziom nie jest wstyd robić takie przekręty, niby wszyscy wychowani w katolickim duchu, ale jak zobaczą trochę grosza to nie ma żadnych zasad, bóg nie istnieje. Że-na-da.

  3. […] Miasto Ogrodów w latach 2015 i 2016 podpisało 5 umów z Bogdan Szczesiak Studio PR. Firmę wyłoniono na zasadach zapytania ofertowego – we wszystkich przypadkach Bogdan Szczesiak Studio PR złożyło najtańszą ofertę. W sumie 30,5 dnia szkoleń, doradztwo, warsztatów i coachingu zapłacono ponad 416 tys. zł. To sprawa, o której jako pierwszy poinformował portal InfoKatowice.pl. Szczegóły na temat umów znajdziecie tutaj. […]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
18 − 2 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.