Prezentacja raportu / fot. UM Katowice
Reklama

60 tys. euro wydało Katowice Miasto Ogrodów na „Politykę rozwoju sektora muzycznego w Katowicach”. Obecnie czekamy na informację ze strony magistratu w jakim trybie udzielono zamówienia na realizację raportu. Co wnosi dokument przygotowany przez Sound Diplomacy? Ostatecznie zaproponowano 50 działań, które mają sprawić, że Katowice staną się modelowym Miastem Muzyki.

– Euro muzyczne może być równie ważnym przedsięwzięciem, jak Euro piłkarskie – i może przynieść nie do przecenienia korzyści zarówno wizerunkowe, jak i dla lokalnej gospodarki. Miasto Muzyki jest tyle miastem sztuki, ile innowacyjności i przedsiębiorczości, bezpośrednio wpływając na lokalny rozwój – podkreśla Piotr Zaczkowski, dyrektor Instytucji Katowice Miasto Ogrodów.

Reklama

Urzędnicy dowiedzieli się z raportu m.in. że miasto powinno lepiej promować swoją ofertę muzyczną na arenie międzynarodowej oraz, że Katowice powinny zapewnić lepszy dostęp do sal prób i studiów nagrań. Miasto powinno też pomóc artystom w nawiązywaniu międzynarodowych kontaktów, zapewnić więcej lokalnej infrastruktury koncertowej czy kształcić pracowników branży muzycznej.

Jednym z działań zaproponowanych przez autorów raportu miałoby być sprawdzanie i ocena miejsc gdzie odbywają się festiwale, a także sama kontrola wydarzeń muzycznych pod kątem racjonalizacji ich kosztów. W mieście aktualnie znajdują się 24 sale koncertowe, 30 mniejszych miejsc koncertowych, 7 lokalnych wytwórni fonograficznych, 12 studiów nagrań. W sumie na terenie Katowic odbywa się 27 festiwali. Duże sale koncertowe jak np. NOSPR generują duże wydatki – chodzi m.in. o koszty ochrony czy nagłośnienia.

Raport wyznacza miastu m.in.  przygotowanie serwisu internetowego na wysokim poziomie, który prezentowałby katowicki sektor muzyczny i jego walory klientom międzynarodowym oraz „przeprowadzenie audytu dotyczącego hałasu w lokalizacjach, gdzie odbywają się występy publiczne, pod kątem komfortu mieszkańców”. Tutaj określa się dwie lokalizacje Rynek i NOSPR.

W działaniach wyróżniono mikrodofinansowania od 2-4 tys. złotych, które mogą pomóc w wydaniu np. płyty, a także publikację przewodnika dla muzyków „Witamy w branży muzycznej”.  Raport mówi również o stworzeniu „sieci mentorów muzyki w Katowicach” – ekspertów, którzy przeznaczają 1-2 godziny w miesiącu na pracę z lokalnymi muzykami.

Sprawdzili, przyjechali, porozmawiali

Sound Diplomacy przygotowując raport przejrzało dokumentacje aplikacyjną Katowic do UNESCO. Zbadano również dokumenty finansowe Miasto Ogrodów. Przedstawiciele Sound Diplomacy 5 razy odwiedzili Katowice w trakcie imprez i przez internet anonimowo zapytali o zdanie 86 osób z Katowic. Głównie artystów i przedstawicieli wytwórni czy agencji PR. Przeprowadzono też wywiady osobiście z m.in. Arturem Rojkiem, dyrektorem Off Festival, Arkadiuszem Zyberem – Katofonia (klub muzyczny), czy raperem Miuoshem.

– Katowice mają szansę stać się nie tylko najbardziej innowacyjnym miastem muzyki w Polsce, ale także modelowym  miastem muzyki UNESCO – podkreślała Katja Hermes, dyrektor oddziału Sound Diplomacy w Niemczech, która prezentowała raport opracowany przez jej organizację. – Z naszych analiz wynika, że inwestowanie w muzykę może przynosić także wymierne korzyści finansowe dla miast wynikające m.in. z napływu turystów – dodała.

Reklama

3 KOMENTARZE

  1. Czyli wyrzucono pieniądze na coś, co wcześniej przedstawiały w swoich ofertach Urzędowi Miasta lokalne instytucje pozarządowe za darmo, prosząc o wsparcie w realizacji… Przypomina mi to prośbę dyr. Miasta Ogrodów o sporą kasę na oszacowanie potencjału muzycznego miasta. Coś co można zrobić za darmo w oparciu o media lokalne i społecznościowe, organizacje społeczne, robimy za grubą kasę. Na realizację kreatywnych pomysłów Katowice tych pieniędzy nie mają… Ciekawe kto i ile dostanie nagrody za wydanie tych pieniędzy?

  2. […] Sam dokument („Polityka rozwoju sektora muzycznego w Katowicach” ) przygotowany przez zewnętrzną firmę nie rzucał na kolana.  Za 60 tys. euro urzędnicy dowiedzieli się m.in., że miasto powinno lepiej promować swoją ofertę muzyczną na arenie międzynarodowej oraz, że Katowice powinny zapewnić lepszy dostęp do sal prób i studiów nagrań, pomóc w nawiązywaniu międzynarodowych kontaktów lokalnym artystom, zapewnić więcej lokalnej infrastruktury koncertowej czy kształcić pracowników branży muzycznej. Szczegóły na temat raportu i jego powstawania znajdziecie tutaj. […]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
24 − 3 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.