Mieszkańcy Katowic, którzy przejeżdżają przez Tychy będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Uciążliwa dla całego regionu przebudowa tyskiego odcinka DK1 wydłuży się. Droga nie będzie gotowa 4 lipca.
Przebudowa DK1 miała być gotowa pierwotnie w styczniu tego roku, jednak miasto zdecydowało się na wniosek wykonawcy wydłużyć termin oddania inwestycji do 4 lipca 2014. Teraz okazuje się, że będą kolejne opóźnienia. Do końca lipca ma zostać wydłużona przebudowa DK1, a na kierowców czekać będą zwężenia od ul. Edukacji do alei Piłsudskiego.
Powodem wydłużenia inwestycji są problemy z podłożem budowanej na wysokości al. Niepodległości estakady.
Z chwilą, gdy rozpoczynano prace projektowe szczegółowo sprawdzono warunki gruntowo-wodne dla obiektów inżynierskich, w tym także dla estakady nad Al. Niepodległości. Jednak w trakcie realizacji inwestycji warunki te uległy zmianie.
– Na podstawie wykonanych badań geologicznych, stwierdzono występowanie na tym terenie warstw gruntów spoistych, których stan na przestrzeni ostatnich lat się zmieniał, wykazując tendencję do pogarszania warunków gruntowo-wodnych. Zmiana stanu gruntów wskutek silnej ich infiltracji (przenikania) była spowodowana zaobserwowanymi zmianami poziomu wód gruntowych i wiązała się ze znacznym obniżeniem ich parametrów wytrzymałościowych. Wielkości tych zmian w następstwie miały bezpośredni wpływ na projektowane obiekty, ponieważ spowodowały znaczące osiadania konstrukcji nasypów i murów po północnej stronie wiaduktu – tłumaczy Sławomir Bawiec z firmy geologiczno-inżynieryjnej Bazet, autor dokumentacji wzmocnienia podłoża.
Początkowo zakładano, że sytuacja na estakadzie przy Al. Niepodległości nie będzie miała wpływu na termin zakończenia prac, jednak już wiadomo, że będzie inaczej.
-Konieczne było wzmocnienia podłoża. Dobiega końca budowa specjalnej palisady – ściany iniekcyjnej wraz z system kotwienia, która zapobiega przemieszczaniu się gruntów pod nasypem i dzięki temu ograniczone są osiadania. Budowa palisady wstrzymała jednak roboty drogowe na samej estakadzie (części północnej) i dopiero teraz mogą być one kontynuowane. Jednocześnie cały czas trwa wzmacnianie podłoża – mówi Michał Zwonik – kierownik budowy – Polimex Mostostal S.A.
Polimex Mostostal zawnioskuje do miasta Tychy o wydłużenie terminu oddania inwestycji do użytku do 31 lipca. Już wiadomo, że miasto Tychy zgodzi się na ten termin i nie będzie naliczało kar umownych. Poprzednie umorzenie naliczanych kar – około 20 mln złotych – bada prokuratura. Doniesienie o możliwości popełnienie przestępstwa przez prezydenta miasta Tychy i dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów złożył radny Jakub Chełstowski.
Warta 190 milionów złotych modernizacja DK-1 DK-86 w granicach miasta Tychy była konieczna, by poprawić bezpieczeństwo kierujących i płynność ruchu. To jedna z największych inwestycji drogowych w województwie śląskim i największa realizowana w Tychach. Projekt prowadzony jest przy udziale środków z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska pokrywa 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji, reszta to wkład własny miasta.