Samochód elektryczny / fot. UM Katowice
Reklama

W listopadzie pojawią się dodatkowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych w Katowicach. Pierwsze stacje zostaną zainstalowane w rejonie ulicy Góreckiego, pojawią się jeszcze przed Szczytem Klimatycznym. 

Katowicki MZUiM podpisał umowy z Tauronem i Firmą GreenGoo na okres trzech lat. Ta ostania wybuduje 10 ładowarek, natomiast  Magenta Grupa Tauron 19. Obie firmy na uruchomienie usługi ładowania mają maksymalnie czas do lutego 2020 roku. Zgodnie z warunkami postępowania, pierwsze trzy stacje ładowania przy ul. Góreckiego mają zostać uruchomione do 19 listopada br., jeszcze przed COP24 przez Magentę Grupa Tauron Sp. z o.o.

Reklama

– Działania na rzecz rozwoju elektromobilności w Katowicach sięgają 2010 roku, kiedy zostaliśmy partnerem międzynarodowego projektu Elektryczne Pojazdy w Miejskiej Europie w ramach programu URBACT II. Powstał wówczas Lokalny Plan Działania, którego efektem był zakup elektrycznego samochodu służącego do celów promocyjnych, a także opracowanie karty pojazdu elektrycznego dla mieszkańców Katowic i testowanie autobusów z alternatywnymi napędami – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Postanowiliśmy, jako pierwsze miasto w Polsce, przeprowadzić kompleksowe postępowanie na dzierżawę nieruchomości pod lokalizację 61 punktów ładowania, czyli 30 stacji ładowania. Do końca 2020 r. powstanie 100 punktów ładowania – dodaje prezydent.

Obecnie na terenie miasta funkcjonują ogólnodostępne stacje ładowania zlokalizowane na terenach prywatnych, stanowiące łącznie 7 punktów ładowania oraz kilka ładowarek prywatnych podmiotów wykorzystywanych do własnych potrzeb, a także 4 superchargery Tesli. Kolejne 22 stacje na terenach prywatnych są obecnie w trakcie budowy przez Magenta Grupa Tauron. Sumując ilość wszystkich ogólnodostępnych punktów ładowania w mieście, które powstaną w tym i przyszłym roku to około 115 punktów.

– Wybraliśmy 26 nieruchomości, na których powstanie 30 stacji ładowania – mówi Magdalena Kolka, zastępca naczelnika wydziału obsługi inwestorów. – Będą się one znajdowały w śródmieściu, przy centrach przesiadkowych, w okolicach najważniejszych budynków użyteczności publicznej oraz na terenach osiedli mieszkaniowych – po 2 szt. Os. Tysiąclecia, Os. Paderewskiego i Os. Radockiego oraz 1 szt. na Os. Gwiazdy – dodaje zastępca naczelnika.

Dzierżawcy, jako operatorzy infrastruktury ładowania, odpowiadają za przyłączenia stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej, koszty jej instalacji, serwisowania i utrzymania, ale mogą pobierać opłaty ze świadczenia usługi ładowania. Warunki cenowe dzierżawy nieruchomości utrzymano na poziomie 0,30 zł /1 m2/mies., aby zachęcić firmy do zainwestowania w infrastrukturę. Roczne przychody z tytułu dzierżawy nieruchomości wyniosą: 4,32 tys. zł, natomiast trzyletnie 13,96 tys. zł. Koszt oznakowania pionowego i poziomego to ok. 35 tys. zł, zabezpieczony w budżecie MZUM.

Obie firmy deklarują wprowadzenie bezpłatnej usługi ładowania przez pewien okres, po uruchomieniu ładowarek.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
16 + 22 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.