Krzysztof Piersa, fot. Dawid Szendera
Krzysztof Piersa, fot. Dawid Szendera
Reklama

W trakcie TEDxKatowice, GameOn mówiono także o uzależnieniu od gier. Na scenie pojawił się Krzysztof Piersa, autor książki „Komputerowy Ćpun” dotyczącej uzależnienia od komputera. Zadaliśmy mu kilka pytań.

Ewa Waszut: 12 marca i GameOn już dawno za nami. Przysłuchiwałam się Twojemu wystąpieniu i potem zastanawiałam się: jak to jest? Mamy taki świat, którego możemy doświadczać 5 zmysłami, a siadamy plecami do innych, przodem do komputera żeby pokonać jakieś animowane potwory. Dlaczego?

Krzysztof Piersa: Bo tam jest ten mój świat. Prawdziwość świata nie jest wystarczającym bodźcem by w nim przebywać. Nie chodzi o to, że w grach mogę być każdym, ale o to, że tam jesteśmy doceniani. Mamy wysoki poziom, mnóstwo przedmiotów, wysokie statystyki, a to wszystko zdobyte o wiele mniejszym kosztem niż w życiu. Musimy tylko siedzieć i grać i w ten sposób sukces, przynajmniej ten złudny, pojawia się w naszym życiu. Uzależnieni gracze mają problem z akceptacją w społeczeństwie i nie realizują swoich marzeń. Tam nasze problemy znikają.

Ewa Waszut: Twoja książka nosi tytuł Komputerowy ćpun…

Krzysztof Piersa: Dlatego, że gracze zawsze tłumaczą „Zamiast grać, mógłbym ćpać” sugerując, jak niewinne jest ich hobby. W rzeczywistości nie potrafią wytrzymać trzech dni bez logowania się.
Sama książka jest skierowana zarówno do graczy jak i do rodziców. Tłumaczę jak rodzi się uzależnienie od gier, co je napędza i jak można je powstrzymać. Rodzicom również wyjaśniam wiele zagadnień. Mam nadzieję, że moja książka stanie się początkiem dialogu między graczami i nie-graczami.

Ewa Waszut: A uzależnienie od Internetu? To co innego?

Krzysztof Piersa: W moim odczuciu tak, choć oba uzależnienia mają wiele wspólnego. Uzależnienie od internetu to tak ogólne pojęcie jak uzależnienie od komputera. Uważam, że uzależniamy się od portali społecznościowych. Cierpimy na niewyczerpany głód atencji. Nie interesują nas zdjęcia koleżanek. Interesuje nas co te koleżanki powiedzą pod naszymi zdjęciami. Na grupach Facebookowych młodzi ludzie robią małe szoł „Na żywo odpowiadamy na pytania”. Na spotkaniach z internetowymi twórcami pierwsze pytanie brzmi „Jak się wybić?”. Internet stwarza możliwość przekazania informacji tysiącom, bez wielkiego wkładu finansowego. Dlatego umieszczamy kolejne zdjęcia. Szukamy poklasku i uznania. Sam internet ma niewiele z tym wspólnego, jest surowym medium.

Dać człowiekowi dostęp do internetu, ale bez serwisów społecznościowych, a nie będzie wiedział co z nim zrobić.

Ewa Waszut: Młodzi bardziej zagrożeni?

Krzysztof Piersa: Są o wiele podatniejsi na treści. Nie mają też wyrobionego kręgosłupa moralnego, co jest dobre a co złe, jaki komentarz jest śmieszny, a jaki jest przegięciem. O wiele łatwiej wyciągnąć od nich pieniądze, dlatego większość platform z mikropłatnościami rozgościła się w grach i portalach popularnych wśród młodzieży.

Ewa Waszut: Jeździsz na spotkania i rozmawiasz z młodzieżą. Jak jest?

Krzysztof Piersa: Mam bardzo mieszane uczucia. Na początek: przerażenie. 8-latkowie grają w gry 18+, a na pytanie „Kto Ci kupił tę grę” odpowiadają „rodzice”. Świetnie orientują się w grach, które powinny być dla nich niedostępne. Nie ma nic złego w GTA, czy Far Cry’u, ale w momencie kiedy gra w niego dorosła osoba, a przynajmniej nastolatek. Przerażająca jest też wiedza rodziców, ich brak zdecydowania. 11-letni gracz siedzi do 1 w nocy grając, a rodzic pyta mnie „co powinno się zrobić”.
Strasznie boli mnie też niezrozumienie tematu gier komputerowych. Ludzie myślą, że to zło wcielone piorące mózgi.

Reklama

Czasami spodziewają się po mnie mrożącej krew w żyłach historii. Ten pan przeżył piekło na ziemi i teraz was ostrzeże. Gry są naprawdę wspaniałą pasją, tylko tak jak filmy, mają różną treść i znaczki wiekowe.

Czuję też dumę. Gracze są piekielnie inteligentni. Mają masę talentów i bogatą wyobraźnię. Na jednym spotkaniu rozmawiałem z 5-klasistami o aferze z homoseksualną bohaterką gry. Mina nauczycielki była bezcenna.


Ewa Waszut: Porada dla rodziców?


Krzysztof Piersa: Stać się częścią świata naszego małego gracza. Pytajmy w co gra, na czym ta gra polega. Spróbujmy zrozumieć jak to działa, gdzie leży przyjemność z tej gry. Dopiero wtedy mamy prawo krytykować ten świat. Nie krew, lecz jakość tej rozgrywki. Proponujmy inne zajęcia. Sami bądźmy przykładem. Nie ma nic gorszego niż rodzic wyganiający dziecko na podwórko, samemu siedzący przed telewizorem.

English version: Zuza Palion 

During TEDxKatowice: GameOn, we talked about game addictions. We hosted Krzysztof Piersa on the stage, the author of the book “Computer Junkie”. It concerns the computer addiction. We asked him several questions.

Ewa Waszut: It’s the 12th of March and GameOn is already behind us. I listened to your lecture carefully and wondered latter: what is it like? We have that world we can experience with our 5 senses, but we sit in front of the computer, back to others, to beat some anonymous monsters. Why?

Krzysztof Piersa: Because my world is there. The world’s reality isn’t a certain reason to live it. The point is not that I can be anyone in games, but that I am appreciated there. We have high level, a lot of items, high statistics, and all of it gained with lower costs than in the real life. We just need to sit and play, thereby the fallacious success occurs on our way. Addicted players have problems with the acceptance in the community and they do not realize their dreams. Our problems disappear there.

Ewa Waszut: Your book’s title is “The Computer Junkie”…

Krzysztof Piersa: Because gamers always say “Instead of playing, I could be drugging” suggesting, how innocent their hobby is. In reality, they are not able to survive 3 days without logging in.

The book itself is targeted at gamers and parents, as well.
I explain how the game addiction is born, what fosters it and how we can stop it. It elucidates a lot of issues for parents. I hope it will become the start of a dialogue between gamers and those who don’t play.

Ewa Waszut: And what about internet addiction? Is it something different?

Krzysztof Piersa: In my opinion yes, it is. However, both addictions have a lot in common. Internet addiction is equally general term as computer addiction. I do think we addict ourselves to social media. We suffer from endless lack of attention. We don’t bother about our friends’ photos. We care about what they say about our photos. In Facebook groups, people make a small show “We answer the questions live”. During the meet-ups with Internet creators, first question is always “How can I push myself forward?”. Internet creates a possibility of passing a message to thousands without any financial assets. That’s why we post more photos. We look for recognition. The Internet doesn’t have much to do with that, it’s just a rough medium. Give a man the access to the Internet, but without social media, and he won’t know what to do with that.

Ewa Waszut: Are youngsters at risk more often?

Krzysztof Piersa: They are more subject to the contents. They don’t have that well-developed moral fibre, what is right and what is wrong, what is funny and what is a stretcher. It’s easier to chisel them out of money and because of that majority of the platforms with micropayments is used in games and on sites popular among teenagers.

Ewa Waszut: You attend the meetings and talk with the youth. How is it?

Krzysztof Piersa: I have mixed feelings about it. At first: dismay. 8-year-old children play the 18+ games and they answer the question “who bought you this game?” saying “parents did”.
They know the most about the games that should not be accessible for them. There is nothing wrong with GTA or Far Cry, but when they are played by an adult, or at least a teenager. Another terrifying things are parents’ knowledge about it and their indecisiveness. 11-year-old gamer stays till 1 AM playing, and parents ask “what should we do?”.
I regret the lack of understanding for computer games. People think it’s the brainwashing embodiment of evil.
They expect me to tell them a chilling story. This man has a living hell behind him and he is warning you off right now. Games can be a really amazing hobby, but the same as movies do, they have different contents and its age-related dedication.
I also feel proud. Gamers are blisteringly intelligent. They are full of talents and have fertile imagination.
During one of my meetings, I talked with students from the 5th grade about the scandal with homosexual game character. Teacher’s face expression was invaluable.

Ewa Waszut: Any advices for parents?

Krzysztof Piersa: Become a part of the little gamer’s world. Ask him what does he play, what is this game about. Try to understand how does it work, where is the pleasure in the game. Then, you may have the right to criticise this world. Not blood, but the rank of the game. Suggest alternative activities. Be an example yourself. There is nothing worse than a parent kicking off a child to the playground remaining in front of the TV.

 

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
5 − 4 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.