Serialis w Katowicach / fot. InfoKatowice.pl
Reklama

Propagandowo wszystko dobrze się sprzedaje, kto wie, może dziennikarz przepisze, a mieszkaniec zaakceptuje jako sukces. Chociaż jak się wejdzie w szczegóły turystyki biznesowej, to pod pierzyną nie jest już tak kolorowo, jak w przypadku komunikatu Urzędu Miasta Katowice. Magistrat chwali się sukcesem turystyki biznesowej w Katowicach i za przykład daje Intel Extreme Masters. Zapomina jednocześnie o innym dziecku turystyki biznesowej, jakim jest Międzynarodowy Festiwal Seriali „Serialis”, który na szczęście chyba zakończył swój żywot w Katowicach na jednej edycji.

9 mln złotych rocznie Katowice przeznaczają na tzw. uchwałę o turystyce biznesowej. O co chodzi? Przede wszystkim o wydawanie w relatywnie swobodny sposób dużej kwoty publicznych pieniędzy. W skali macro beneficjatem jest zarządca MCK, spółka PTWP Event Center, bo to na imprezy organizowane właśnie w MCK wydawane są pieniądze z kasy miasta. W skali micro beneficjentem jest natomiast organizator danego wydarzenia w Międzynarodowym Centrum Kongresowym, w ramach którego miasto Katowice wykupuje de facto reklamę.

Reklama

Kto przyznaje pieniądze? Komisja złożona z katowickich urzędników, którzy na zamkniętym spotkaniu decydują, kto otrzyma fundusze. Pomimo petycji Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides, prezydent Katowic nie chciał, aby wnioski były oceniane w ramach posiedzenia jednej z komisji rady miasta. Te posiedzenia są jawne, każdy może wziąć w nich udział, są też nagrywane. Bona Fides chciało również aby protokoły z posiedzeń komisji były umieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej.

Czytaj również: Prezydent Katowic odrzuca apel społeczników, ale zmiany na lepsze będą wprowadzone. Przynajmniej drobne

Serialisowy serial

Na „promocję” w ramach festiwalu Serialis miasto wydało 1 mln złotych – po rekomendacji komisji. W sumie imprezę organizowaną w lipcu 2016 roku odwiedziło około 5 tys. osób, a umowa sporządzona z miastem miała tak bardzo ogólny charakter, że trudno byłoby jej nie wykonać. Chociaż tutaj organizator Fundacja Promocji Regionów „Wyspa Kultury” też poległa, bo nie było transmisji bilbordu sponsorskiego w TV. Zostali ukarani kwotą 50 tys. zł z tytułu kar umownych. Warto tutaj zaznaczyć, że Fundacja formalnie powstała (została wpisana do KRS-u) w maju 2016, w sierpniu 2016 roku organizowała wydarzenie w Katowicach (fundacja nie miała wtedy strony internetowej, maila czy nawet numeru telefonu). Przedstawiciele nieistniejącej wtedy Fundacji, negocjacje z miastem rozpoczęli już w 2015 roku.

Lekką ręką

Urząd Miasta Katowice podpisał umowę z Fundacją „Wyspa Kultury” na 1 mln zł – płatność była podzielona na trzy części. Wypłata zależała od wykonania określonych punktów. Pierwszą transzę pieniędzy – tj. 195 tys. złotych zapłacono za ekspozycję logo i treści promocyjnych miasta Katowice na oficjalnej witrynie festiwalu oraz ekspozycję logo w kanałach social media jak Facebook, Twitter, YouTube, Instagram.

– W przypadku Facebooka to było 2,5 tys. polubień, w przypadku Twittera 86, na Instagramie 176, a na YouTubie 10 – podsumowała potęgę Serialisa w mediach społecznościowych radna Patrycja Grolik (PiS), która w 2016 roku dopytywała o sprawę w trakcie Komisji Rewizyjnej. – Faktycznie, zapisy w umowie nie były w niektórych obszarach bardzo precyzyjne – stwierdził Marcin Stańczyk, zastępca naczelnika Wydziału Promocji Urzędu Miasta Katowice.

Czytaj również: Serialis na Komisji Rewizyjnej. „W przypadku inwestycji mielibyśmy w Urzędzie Miasta CBA”

W sumie Fundacja mogła otworzyć stronę, bloga, utworzyć konta w social media i pieniądze i tak by do niej trafiły, więc może należy się cieszyć z tych 10 subskrybentów na YouTube. Cała umowa opierała się na podobnie luźnych zapisach. Prezes Fundacji natomiast nie chciała z nami rozmawiać podczas Festiwalu, później nie było z nią kontaktu. Strona „Serialisu” przestała działać, teraz widnieje na niej napis, że Festiwal się zmienia.

Wpłynęły nowe oferty

Miasto Katowice po raz kolejny rozdaje pieniądze w ramach turystki biznesowej. – Do końca ubiegłego roku wpłynęły do nas 52 oferty wykupu przez miasto świadczeń promocyjnych podczas imprez organizowanych w Katowicach. Organizatorzy zgłaszali wydarzenia o charakterze biznesowym, sportowym, kulturalnym, muzycznym czy też medycznym – mówi Marcin Stańczyk, zastępca naczelnika Wydziału Promocji Urzędu Miasta Katowice. – Po szczegółowym przeanalizowaniu otrzymanych ofert, w tym m.in. kosztorysów wydarzeń, nasza komisja oceniająca oferty zarekomendowała wykup pakietu świadczeń podczas 27 wydarzeń, które pozwolą budować pozytywny wizerunek miasta – dodaje Marcin Stańczyk.

Wśród 27 wydarzeń rekomendowanych przez komisję nie ma drugiej edycji Serialisu. Oferty, które wpłynęły do miasta, wahają się od kilkudziesięciu tysięcy zł do ponad 1,5 mln zł.

Wydarzenia, które zostały przez komisję rekomendowane do wykupu świadczeń promocyjnych:

  1. 4 Design Days Targi Architektury Wnętrz i Wzornictwa
  2. Mistrzostwa Świata w Grach Komputerowych Intel Extreme Masters Championship Katowice 2017 / IEM EXPO Katowice
  3. Kongres Wyzwań Medycznych Health Challenges Congress
  4. Elektro Klub
  5. Silesia Fashion Day
  6. Międzynarodowa Konferencja Languages and Emotions
  7. Festiwal Metalmania
  8. Europejski Kongres Gospodarczy
  9. edycja European Start-up Days
  10. Aleja Gwiazd Siatkówki
  11. V Turniej Szachowy Przyjaźni Polsko Węgierskiej
  12. Kongres Naukowy Polskiego Towarzystwa Urologicznego
  13. Targi Innowacji Gospodarczych i Naukowych Intarg
  14. Festiwal Tauron Nowa Muzyka Katowice
  15. Międzynarodowe Targi Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego Katowice
  16. XXI Międzynarodowy Kongres Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego
  17. Widowisko muzyczne „Wojciech Kilar – Wielkie Święto Muzyki”
  18. Centralne Obchody Światowego Dnia Serca
  19. XV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów
  20. Koncert „Katowice Music Colours Festival”
  21. VII Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw
  22. Konferencja Miasta Przyszłości
  23. Koncert Punks Alive
  24. III Śląskie Targi Książki
  25. II Śląskie Targi Sportów Wodnych i Rekreacji​
  26. 42 Ogólnopolskie Dni Endoskopowe
  27. II Kongres Menedżerów Kultury
Reklama

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
21 − 10 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.