Urząd Miasta Katowice / fot. Erdem Yildiz
Reklama

17 marca ogłoszono przetarg na budowę węzła przesiadkowego Ligota, w rejonie dworca PKP. Katowice na budowę węzłów w Zawodziu, Brynowie i właśnie Ligocie pozyskały 120 mln złotych z Unii Europejskiej, to stanowi 85 procent wartości inwestycji. Jak to będzie działać? Nieco karkołomnie, ale czas pokaże, czy założenia urzędników mają rację bytu.

Co powstanie w Ligocie? Parking naziemny na 110 pojazdów, strefa obsługi podróżnych z zadaszonymi peronami autobusowymi, będzie też poczekalnia dla podróżnych. Będzie też tzw. strefa Kiss&Ride z możliwością krótkotrwałego około 3 minutowego postoju. Powstanie również parking dla rowerów i miejsca postojowe dla taksówek.

Reklama

– To dobra wiadomość dla mieszkańców, gdyż będą mogli korzystać z przesiadek pomiędzy środkami komunikacji publicznej oraz przesiadać się z samochodów na autobus czy pociąg – podkreśla prezydent Katowic Marcin Krupa. – Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne,  przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co  zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki – dodaje prezydent.

Parking w praktyce

Działanie parkingów ma być oparte na złożeniu, że kierowca samochodu ma także bilet miesięczny KZK GOP. Na to zdają się być tylko szanse, gdy bilety miesięczne dla kierowców będą tańsze.

– Jak węzły przesiadkowe będą działać w praktyce? – kierowca lub rowerzysta zostawia swój pojazd na parkingu za darmo, na podstawie biletu miesięcznego komunikacji publicznej, a następnie kontynuuje podróż tramwajem, autobusem lub pociągiem w kierunku śródmieścia – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

Według miasta cel projektu jest jasny. Rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu miejskiego oraz promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu.

Firma wyłoniona w przetargu będzie miała 12 miesięcy na ukończenie inwestycji.

Reklama

1 Komentarz

  1. Kto o zdrowych zmysłach zostawi samochód na ligocie i będzie tłukł się do centrum autobusem. Ten pomysł to kolejny niewypał

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
16 − 4 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.