Reklama

Dobra wiadomość dla pasażerów komunikacji publicznej w Katowicach: od stycznia 2017 r. na katowickich drogach nie uświadczymy już wysłużonych autobusów Ikarus 280. Z końcem roku zostaną wycofane z eksploatacji i zastąpione przez współczesny tabor niskopodłogowy. To wymóg jaki postawił KZK GOP katowickiemu Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej.

Budzące spory sentyment podróżnych Ikarusy w Katowicach przetrwały wyjątkowo długo na tle innych przewoźników. Stolica województwa rezygnuje z węgierskiego hitu eksportowego lat 70. 80. i 90. Wspomniany sentyment prawdopodobnie może równać się jedynie z awaryjnością pojazdów. PKM Katowice przyznaje, że awarie Ikarusów stanowiły częsty powód stosunkowo rzadkich sytuacji, w których nie udało się wykonać zaplanowanego kursu.

Reklama
Zasłużona emerytura

PKM Katowice użytkuje obecnie 19 pojazdów, które wysyła na trasy linii autobusowych 7, 11, 77, 149 i 296. Choć autobusy są pojemne, daleko im do wypełnienia standardów wynikających z aktualnych norm ochrony środowiska, także do poziomu komfortu znanego z pojazdów niskopodłogowych.

PKM planuje utrzymywanie czterech sprawnych sztuk, te mają być wykorzystywane na specjalne okazje. Z końcem roku katowickie Ikarusy będą obchodzić 21 lat i tym samym ostatni rok w służbie komunikacji publicznej.

Wycofanie wiekowego taboru jest realizacją zapisów umowy na świadczenie usług przewozowych podpisanej w 2014 roku pomiędzy PKM Katowice a KZK GOP. Zgodnie z umową, od 1 stycznia 2017 r. na trasy obsługiwane przez katowickiego przewoźnika nie mogą wyjechać autobusy z wysoką podłogą. Aktualnie realizowane są dostawy 15 krótkich oraz 15 przegubowych autobusów marki Solaris Urbino, które mają zastąpić najstarszy tabor.

PKM kupu autobusy elektryczne

W planach Katowickiego PKM-u jest także zakup 10 autobusów elektrycznych, jednak jego realizacja poczeka na wybudowanie odpowiedniej infrastruktury towarzyszącej, niezbędnej do obsługi pojazdów elektrycznych. Tymi działaniami przewoźnik próbuje dogonić innych w kraju i regionie. Pierwszym w kraju przewoźnikiem, który zakupił pierwszy – i jak dotąd jedyny – autobus elektryczny, jeszcze w 2014 r. był PKM Jaworzno. Obecnie pojazdy elektrycznie testowane są w wielu miastach w Polsce, m.in. Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Rzeszowie, Olsztynie czy Sosnowcu. Wyniki testów będą istotnym czynnikiem określającym wymogi przyszłego przetargu i termin uruchomienia procedury. W latach 2015-2020 spółka, której właścicielem jest miasto Katowice planuje zakupić w sumie 135 autobusów. Całe przedsięwzięcie zostało wycenione na 163 mln zł. W sumie w tym okresie już planuje się zakup 20 autobusów elektrycznych.

Reklama

3 KOMENTARZE

    • tak tak, najlepsze… ostatnio jednym jechałem i spaliny leciały do środka autobusu a przez dach kapała woda do środka. najwyższy czas bo nie było w nich ani komfortowo ani bezpiecznie 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
4 + 8 =


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.